Renault D 2m 7,5 ton • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Renault D 2m 7,5 ton

De Renault D heeft een herkenbare en modern ogende cabine

(MEI 2015) – Renault Trucks heeft in 2013 in één klap haar hele gamma vrachtauto’s vernieuwd. De D-serie hebben we nog amper kunnen rijden, maar nu nemen we deze stadstruck in 7,5-tons configuratie mee over onze binnenlandse testroute voor een serieuze rij-impressie.

Renault Trucks heeft naast de spraakmakende T-serie ook een uitgebreid programma aan trucks voor distributiedoeleinden: de D-serie. Die gaat verder waar de Midlum en de wat kleinere Premium ophielden. ‘De D’ bestaat niet, er zijn vier versies die fors verschillen van elkaar. De grootste versie is de D Access, een van oorsprong huisvuilchassis (18 tot en met 26 ton totaalgewicht), dat eventueel ingezet zou kunnen worden voor distributiewerk. Daaronder vinden we de D Wide (16 tot en met 26 ton), met een 2,3 meter brede cabine. Met een totaalgewicht van 10 tot 18 ton is er de D Cab 2,1 m, die dezelfde cabine heeft als de Volvo FL. De kleinste D-telg is de D Cab 2m (3,5 tot 7,5 ton), waar wij vandaag mee gaan rijden. Die cabine is ontwikkeld in samenwerking met Nissan, die de auto ook verkoopt als NT500.

De Renault D heeft een herkenbare en modern ogende cabine De Renault toont zich wendbaar en soepel te besturen Een net en overzichtelijk dashboard. Alleen voor de tachograaf moet de chauffeur iets reiken. Met de rugleuning van de middelste stoel naar beneden is er voldoende ruimte om wat zaken van je af te leggen. De zesgangs ZF-automaat laat zich met dit pookje makkelijk bedienen. De Renault D heeft een beste werkplek, al zou de zitting van de stoel wat steviger mogen. De instap is laag, maar ligt wel ver naar links ten opzichte van de bestuurdersstoel. De ramen maar zeker ook de spiegels bieden goed zicht op wat er rond de D gebeurt. Een duidelijk instrumentarium, het two-tone display in het midden doet wat gedateerd aan. Handig, in de bekerhouder kun je koude lucht uit de airco je drankje koel laten houden De knoppen in het dashboard zijn goed bereikbaar en eenvoudig te bedienen Extra lampje op de cabine, net boven de deuren Dat zien we vaker bij Renaults: rode veiligheidsgordel Tegen de achterwand van de cabine is plek voor papieren of voor anderhalve liter flessen fris. Speels detail, deze richtingaanwijzer onder aan de spiegelunit Het is niet wereldschokkend, maar de stoelen zijn wel verstelbaar De spiegelverwarming is naar wens in of uit te schakelen Praktijkvoorbeeld: ook als een brede vee-aanhanger voorbij komt, hoeft de D niet al te veel uit te wijken.

L4
Bij Renault Trucks dealer Van der Linden van Sprankhuizen Bedrijfswagens in Beverwijk staat de zwaarste versie van de D Cab 2m, van 7,5 ton dus, ’s ochtends klaar voor vertrek. Deze D heeft chassislengte 4, goed voor een wielbasis van 3.900 mm. De cabine is eenvoudig 45 graden te kantelen. Daaronder vinden we een DTI 3 motor, bijna 3 liter aan cilinderinhoud groot, voorzien van een dubbele turbo en goed voor 180 pk. De motor is gekoppeld aan een automatische zesgangs transmissie van ZF. Om die op de truck te kunnen hebben, is het wel noodzakelijk de 7,5-tons versie te rijden, want anders moet er manueel geschakeld worden. Het chassis heeft U-vormige stalen langsliggers en draagt de opbouw, een distributiebox met een inhoud van circa 26 kuub. Die wordt aan de achterzijde afgesloten met een dHollandia laadklep. In de laadruimte vinden we twee IBC’s en drie palletboxen, goed voor bij elkaar zo’n 2,2 ton aan gewicht.

In en uit
Met de cabine weer op zijn plek stappen we in. Dat gaat erg eenvoudig, want de linkerschoen hoeft slechts één trede te beroeren en dan kan de rechter al de cabine instappen. De trede ligt op 51 cm, de vloer bevindt zich 92 cm boven het wegoppervlak. Als we later op die dag vaker in- en uitstappen, valt op dat de trede relatief ver naar links is gemonteerd. We moeten met het been over de wielkast heen behoorlijk ver naar links reiken. Niet handig, want een distributiechauffeur moet nu eenmaal vaak uitstappen. In de cabine is plek voor drie mensen, want naast de bestuurdersstoel bevinden zich op de motortunnel nog twee stoelen (optie). De rugleuning van de middelste was omlaag geklapt, en dat hebben we maar zo gelaten. De achterzijde van de rugleuning biedt namelijk ruimte aan een vakje voor de mobiele telefoon, twee bekerhouders en een groot vak voor map of laptop. Tegen de achterwand vinden we een groot vak waar wel drie anderhalveliter flessen in passen. Op en in het dashboard en de deuren en tegen het dak is er veel opbergruimte. Van de stoel van de bestuurder worden we niet echt blij. Hij is weliswaar luchtgeveerd en er is een goede zit in te stellen, maar de zitting is erg zacht. Dat geeft zeker op de lange duur geen goede ondersteuning. Jammer, want de rugleuning geeft wel voldoende steun. Dan is het leuk dat er net als bij de T van die leuke rode gordels in deze Renault zitten, maar had ons maar de ISRI-stoel uit de hogere D-series gegeven. Gezeten vanachter het stuur is er goed zicht rondom, merken we als we later in druk stadsverkeer rijden. De spiegels zijn groot maar ze bieden een goed beeld van wat er zich naast de auto bevindt: een heel veilig gevoel. De spiegelunits zijn voorzien van richtingaanwijzers. De cabine is een echte dagcabine, goed van comfort maar zonder overdaad aan luxe. Aan de buitenzijde vallen de mooie lichtunits op. In hun positie lijken ze echter wel kwetsbaar. De bumper is dan wel weer in drie delen te vervangen.

TTM2015_5_renaultD cabinetabel

Deellast
Van Beverwijk rijden we eerst een fors stuk naar Deventer, waar normaal gesproken onze testroute begint. Over de A9 en A1 kunnen we al snel concluderen dat de 7,5-tons D een comfortabele truck is, die in deze configuratie goed mee kan komen op de snelweg. We rijden netjes 85 km/h en kunnen dankzij onze deellast uitstekend nog wat gas bijgeven als dat nodig is. De DTI 3 reageert snel op het gaspedaal. De ZF-bak, te bedienen met een uiterst handzaam pookje, staat op de snelweg natuurlijk altijd in de zesde gang, waarbij de motor 1.800 t/min draait. Het geluidsniveau is met 66,7 db(A) niet laag, maar wel aanvaardbaar voor een kleine truck als deze. We merken dat het met de ergonomie van de D wel goed zit. Alle knoppen die we nodig hebben zitten onder handbereik. Op het stuur zitten knoppen voor audiobediening, cruise control en de telefoon. Het audiosysteem heeft een Bluetooth voorziening waarmee maar liefst twee telefoons te ‘pairen’ zijn. Wie zijn eigen muziek wil draaien in de D, kan dat doen met een AUX- of USB-ingang. Het klimaat in de D is te regelen met een temperatuurgeregelde airconditioning, dus werkelijk van alle gemakken voorzien rijden we richting Deventer.

Lichtvoetig
TTM2015_5_renaultD_spectabelDaar begint onze rit pas goed, als we door stad en land naar Barneveld rijden. In stadscentra, op talloze rotondes en op provinciale wegen die doen uitkijken op het ontluikende lentegroen komt het ware karakter van de D boven: hij is lichtvoetig. Hij beweegt zich namelijk zeer soepel en makkelijk door bochten en over die rotondes. Zijn draaicirkel van 7,92 m draagt daar zeker aan bij, maar ook de lichte bediening van het stuur. De ZF-bak schakelt in de stad netjes terug als we snelheid minderen, maar de uitlaatrem lijkt af en toe wat roet (niet letterlijk natuurlijk) in het eten te gooien. Deze uitlaatrem, in en uit te schakelen met een knop op het dashboard, doet goed zijn werk maar laat de toeren van de motor telkens een stukje oplopen. Op zich niet gek natuurlijk, maar we zien de toerenteller bij elke teruggeschakelde gang fors uitschieten. Wellicht dat daar met aanpassing in de software nog wel wat verfijning is aan te brengen. Remmen met de D gebeurt met de uitlaatrem, maar bijremmen met de voet is absoluut noodzakelijk. De bedrijfsrem bestaat overigens uit geventileerde schijfremmen rondom. Om de chauffeur verder te helpen, zijn ABS, EBD (elektronische remkrachtverdeler), TCS (tractiecontrolesysteem), VDC (dynamische stabiliteitsregeling) en BAS (remhulpsysteem) aanwezig. Ook handig is de Hill Start Assist, om veilig weg te rijden op een helling. Als HSA wordt ingeschakeld, staat de D net lang genoeg stil om weer op te trekken. In de stad staan we veelvuldig voor het stoplicht. Daar merken we dat er bij stilstand veel vibraties van de motor doordringen in het interieur. Zelf zien we onze ledematen een beetje ‘shaken’.

Van waarde
Bij Barneveld draaien we weer de A1 op en zetten koers naar Beverwijk. Daar tanken we de D netjes af en zien we een verbruik dat we ook al op de boordcomputer zagen verschijnen: 15,8 liter diesel op 100 km. Dat is netjes, maar ook niet overdreven goed. De actieradius van deze D ligt dus op ongeveer 850 km, de tankinhoud bedraagt 135 liter. Meer waardeoordelen over het verbruik gaan we hier niet geven, omdat dit slechts een rij-impressie is en geen volledige test. Wel willen we kwijt dat het AdBlue-verbruik over de gereden 350 km nihil lijkt: de meter in het dashboard geeft nog een volle tank (17,5 liter) aan. Concluderend kunnen we na een ‘dagje D’ niet anders zeggen dat de kleinste D-telg zich in typerend stadsdistributiewerk uitstekend weert.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van mei 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer