Ga naar hoofdinhoud

Renault doet aan ‘Value Added Trucks’

Renault Trucks vernieuwde een paar jaar geleden in korte tijd haar complete truckrange. Zeker de T-range staat inmiddels stevig in de Europese markt. Maar achter de schermen werkt Renault aan tal van projecten, die de efficiency van haar trucks, maar ook de aftersales, blijvend zullen beïnvloeden. [INHOUD | INDEX TTMnl2017_5_44]

De Renault Trucks fabriek in Bourg-en-Bresse is volop in bedrijf als TTM.nl er een bezoek aan brengt. Nou ja, volop, er rollen per dag 126 Renault vrachtwagens van de band. Dat kunnen er 160 zijn als de lijn maximale capaciteit draait en zelfs 255 als er dubbele shifts worden ingezet. We zeggen productie, maar het gaat eigenlijk om assemblage. Het chassis wordt in Bourg opgebouwd, de motoren en de cabine, die elders in Frankrijk in elkaar worden gezet, arriveren kant-en-klaar in de fabriekshal. De productiecijfers groeien echter langzaam, en de verkoopcijfers ook, zegt Bruno Blin, topman van Renault Trucks. “Ik ben een happy CEO. Onze T range is goed door de markt opgepikt de afgelopen jaren, maar groei laten we in alle marktsegmenten zien.”

X-Road
De productielijn laten we in dit verhaal echter even voor wat het is, want in tal van gebouwtjes in en rond ‘Renault’-stad Lyon werkt de truckfabrikant aan het verbeteren van haar producten en dienstverlening. In een grote werkplaats niet ver van de productielijn in Bourg-en-Bresse zit wat de Used Truck Factory heet. “Bij alle trucks die uit grote vloten terugkomen bij dealers zien we dat daar heel veel 4×2 trekkers bij zitten. Veel meer dan de occasionmarkt in Europa vraagt. Daarom zijn we begin 2017 deze faciliteit begonnen, maar gebruikte trucks kunnen worden omgebouwd naar units die veel gevraagd worden”, legt Emmanuel Duperray uit, bij Renault verantwoordelijk voor de divisie Used Trucks. Op die manier ontstaat er zelfs een nieuw Renault model: de X-Road. Duperray: “We passen Premium Route trekkers aan met nieuwe stalen bumpers, 315/80 banden voor bouw en asfalt, versterken de koppelschotel en verhogen de bodemvrijheid en passen tal van zaken aan bij transmissie en motor. Dan krijg je de Premium X-Road, een constructietruck die ze in Afrika en het Midden-Oosten graag nog gebruiken. Maar we krijgen ook vraag uit Frankrijk en Spanje. Omdat de eerste T-range trekkers ook als occasions op de markt komen, is een T X-Road inmiddels ook ontwikkeld.” Een andere optie die de Used Truck Factory aanbiedt is het ombouwen van 4×2 trekkers naar 6×2 of 6×4 chassis, geschikt voor bijvoorbeeld bakwagens of huisvuilchassis. Bij het ombouwprocédé wordt het complete 4×2-chassis verwijderd en vervangen door een nieuw, langer chassis, dat er in drie maten is. Vervolgens wordt alles weer opgebouwd en waar nodig geupdatet en een gebruikte truck krijgt een, maar wel een heel ander leven. Momenteel worden er in de Used Truck Factory 10 trucks per week omgebouwd, uiteindelijk wil Renault jaarlijks 500 trucks hier een nieuw leven geven. De trucks krijgen, afhankelijk van model en bestemming, 6 maanden tot twee jaar garantie mee.

Minder materiaal
Used Truck Factory is een echt aftersales-service, en daar ontwikkelt Renault er meer van. Zo heeft het net een project achter de rug met het 3D printen van metalen onderdelen. Een Euro 6 DTI5 motor werd met eerst volledig doorgelicht en opnieuw ontworpen met behulp van 3D printing. Zo’n 200 onderdelen konden worden vervangen door metaal uit de 3D-printer. “Het voordeel daarvan is dat er veel minder materiaal nodig is dan bij de oorspronkelijke vervaardiging van onderdelen. Dat zorgt ervoor dat het ontwerp geoptimaliseerd kan worden. In functionaliteit, maar ook in gewicht. Ook kan bijvoorbeeld het cilinderblok, dat anders uit 80 onderdelen bestaat, nu als één stuk worden geprint”, legt projectmanager Damien Lemasson uit. Maar ook kleptuimelaars en nokkenaslagerkappen werden met de 3D printer geproduceerd. In totaal leverde het voor de DTI5 motor een gewichtsbesparing van 120 kg op, een besparing die evenredig groter kan worden bij een 11- of 13-liter motor. Dat is allemaal in het voordeel van de vervoerder, die daardoor het laadvermogen ziet groeien. Een kleine maar is er nog wel: het 3D printen van een metalen onderdeel kost nu nog 100 uur. Dat betekent dat het niet bruikbaar is voor de eerste productie, maar 3D printen van reserve-onderdelen is nu al een reële mogelijkheid. Over de sterkte van het metaal hoeft niemand zich zorgen te maken: motoren hebben al 600 uur probleemloos op de testbank doorgebracht.

Bril
Technologie die nog maar kortgeleden toekomstmuziek bleek wordt dus snel realiteit. Dat blijkt ook uit de toepassing van ‘Augmented Reality’ bij de kwaliteitscontrole van motoren. Dit project staat bij Renault Trucks nog in de kinderschoenen, maar interessant is het zeker. We krijgen zelf een VR-bril op en zien zo dat we stapsgewijs langs de controle van een motor worden geleid. Op de motor lichten diverse onderdelen blauw op, die we moeten controleren. Zijn ze in orde, dan zetten we een vinkje ‘in de lucht’ en dan kunnen we naar het volgende onderdeel. Het lijkt in eerste instantie ongelooflijke ‘spielerei’, maar de toepassing van virtual reality-technieken zal de efficiency in de werkplaats sterk gaan verbeteren, zo verwacht Renault Trucks.

Efficiënt
Anderhalve dag zijn we al in Lyon, een kant-en-klare vrachtwagen hebben we nog amper gezien. Maar daar staat opeens de Urban Lab 2, een concepttruck vol met nieuwe technieken die de distributietruck efficiënter moeten maken. Zo zijn er tal van aerodynamische aanpassingen, zijn er camera’s in plaats van spiegels gemonteerd, is de hele zijkant aan de onderzijde afgedicht, inclusief de plek waar de koelmotor zit en zitten aerodynamische boattails aan de achterzijde. Ook de aandrijflijn is aangepast, met start-stoptechnologie en ‘Micro-Hybrid’, een systeem dat is ontwikkeld samen met Valeo. Het bestaat er uit dat vrijgekomen energie door remmen of gas loslaten wordt teruggevoerd naar het elektrische systeem. Daar komt het niet ten goede aan het ontlasten van de dieselmotor, maar worden tal van elektrische toepassingen er mee ondersteund, zodat de dieselmotor de accu relatief gezien van minder stroom hoeft te voorzien en dus minder diesel verbruikt. Samen met andere besparingen, onder meer bereikt door banden met lage rolweerstand en communicatie met verkeerslichten, kan in totaal 13 procent brandstofbesparing worden bereikt. De eerste serieuze testresultaten van de Urban Lab 2, eigenlijk dus een ‘driving lab’ worden eind dit jaar verwacht.

Lyon leek dus heel even het middelpunt van de wereld als het gaat om fascinerende technische ontwikkelingen, maar CEO Bruno Blin kijkt veel verder. “Ik zei al dat ik een happy CEO ben, en dat komt ook doordat Renault Trucks deel uitmaakt van de Volvo Group. Binnen die groep is veel synergie, waar elk onderdeel van kan profiteren. Zo kan het zijn dat wat TTM.nl hier vandaag heeft gezien, door Renault wordt gebruikt, maar andersom ook. Ik weet bijvoorbeeld dat Volvo in  haar bussegment al zeer ervaren is met elektrische aandrijflijnen. Al die wetenschap kunnen we in de hele groep gebruiken.”

#augmentedreality
#3Dprinting
#microhybrid

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer