Ga naar hoofdinhoud

Renault Premium Hybrys in praktijkproef

Renault Trucks gaat in oktober in samenwerking met SITA operationele tests starten in de regio Lyon met de eerste hybride truck van Renault Trucks voor het ophalen van huisvuil: de Renault Premium Distributie Hybrys Tech. De auto staat ook op de IAA.

Het doel is te bewijzen dat de Renault Premium Distributie Hybrys Tech in operationele omstandigheden het verbruik, en dus de emissie, met 30 procent kan verminderen. De Renault Premium Distributie Hybrys Tech is uitgerust met een hybride motor die alleen al zorgt voor 20 procent minder CO2-uitstoot. Het voertuig is daarnaast uitgevoerd met een extra batterij die zorgt voor de aandrijving van de verwerkingsinstallatie. Deze batterij wordt opgeladen tijdens het afremmen van het voertuig. Het voertuig is dus niet afhankelijk van een enkele krachtbron; de aandrijfcombinatie zorgt voor een uiteindelijke reductie van het brandstofverbruik, en dus ook van de emissie, van 30 procent.

Het principe van de hybride (parallelle) technologie van Renault Trucks is recht door zee: de kinetische energie van het voertuig wordt tijdens de vertraging of remmende fasen omgezet in elektriciteit. De elektriciteit wordt opgeslagen in een batterij die zich in de wielbasis bevindt en zorgt vervolgens voor de aandrijving voor de MDS (Motor Drive System) elektrische motor die het vermogen levert voor het starten van het voertuig, de elektrische functies en de aandrijving tot 20 km/h.

De hybride technologie van Renault Trucks komt door het lagere geluidsniveau optimaal tot zijn recht in stedelijke omgevingen, zeker in de vroege morgen of nachtelijke uren. De Renault Premium Distributie Hybrys Tech is dan ook ontwikkeld met de Renault Premium Distributie als basis en is voorzien van een DXi7-dieselmotor en Optidriver+ versnellingsbak.

Renault Trucks heeft samen met een aantal technische partners aan dit project gewerkt. Zo ontwikkelde carrosseriebouwer FAUN een speciale huisvuilinzamelopbouw voor dit hybride voertuig.

Verder is de truck voorzien van Michelin X InCity XZU3 banden, die bij uitstek geschikt zijn voor het rijden in stadscentra en stedelijke gebieden. In combinatie met Alcoa Dura-Bright®Wheels velgen bieden deze de beste oplossing voor de markt voor afvalinzameling. De aluminium Alcoa velgen zijn licht van gewicht en duurzaam en profiteren van de nieuwe Dura Bright oppervlaktebehandeling.

De doelstelling van alle betrokkenen bij dit project is het creëren van een verregaande, schone en stille oplossing voor de inzameling van huishoudelijk afval. Renault Trucks, SITA, LUTB (Lyon Urban Truck & Bus, een cluster voor collectief personen- en goederentransport) en het regionale bestuur van Lyon hebben dan ook een aantal maanden samengewerkt om de operationele test met de Renault Premium Distributie Hybrys Tech voor te bereiden. Met als doel het voertuig eind 2009 daadwerkelijk op de markt te brengen.

Na de testperiode in Lyon zal een aantal klanten een serie van zes Renault Trucks hybride voertuigen in gebruik gaan nemen voor andere stedelijke distributieactiviteiten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer