Renault presenteert concept binnenstadtruck • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Renault presenteert concept binnenstadtruck

Renault Trucks laat op de BedrijfsautoRAI haar visie zien op schone trucks voor gebruik  in de binnenstad. De concepttruck met de naam Hybrys staat model voor het milieuvriendelijke beleid van het Franse merk. De auto heeft een paralelle hybride aandrijving.

Renault Hybrys op de RAIAl eerder presenteerde Renault diverse concepttrucks, zoals de Radiance en Magnum Vega, waarvan mondjesmaat componenten werden geplukt voor nieuwe modellen. De verwachting is dat dit bij de Hybrys net zo zal gaan, al beweerde Renault bij de presentatie dat de Hybrys al zo ver is dat hij eigenlijk zo de weg op kan.
 
De Hybrys heeft een zogeheten paralelle hybride aandrijving, bestaande uit een dieselmotor en een elektromotor. Het 6×2 chassis heeft een DXi 7 motor met 320 pk, gekoppeld aan een Optidriver+ automatische versnellingsbak en de elektromotor, Motor Drive System (MDS) genaamd. De elektronische unit zit rechtsmidden in het chassis en is mooi afgedekt met plaatwerk. Zo zie je dus niet dat daar de accu’s, de bedieningselektronica, de circuits voor vermogenstoevoer en het koelsysteem zitten. Starten van de Hybrys gebeurt door een druk op de start-knop in het dashboard. De elektromotor zet dan het voertuig in beweging, de elektronische aansturing beslist wanneer de verbrandingsmotor bijspringt. In de praktijk zal dat zijn bij snelheden hoger dan 25 km/h. Dat maakt de Hybrys bij uitstek geschikt voor veel start en stop werk in binnensteden, waar de snelheid niet hoog ligt. Niet voor niets voert Renault de Hybrys conceptauto uit als huisvuilwagen. Dat de dieselmotor af en toe echt moet bijspringen, blijkt wel uit de actieradius in volledig elektrische stand. Die bedraagt namelijk niet meer dan twee kilometer. Het terugwinnen van energie gebeurt bij gas terugnemen, vertragen en remmen. Ook kan de Hybrys direct worden aangesloten op het elektriciteitsnet.
 
Heldere informatiesystemen in de Hybrys
 
Volgens Renault kan de brandstofbesparing door gebruik van de Hybrys, afhankelijk van de toepassing, oplopen van 15 tot 35 procent ten opzichte van een ‘normale’ dieselmotor. Natuurlijk wordt daarmee tevens een lagere uitstoot gerealiseerd. De Hybrys kan worden gebruikt met een Euro 5 motor, met biodiesel en een roetfilter. Renault gaf tijdens de presentatie aan dat de motoromvang  van Hybrys in de toekomst wellicht nog wel kleiner kan. Speciaal voor de Hybrys ontwierp Michelin ‘Urban’ banden met een 9 procent lagere rolweerstand en een geluidsniveau dat de 66 dba niet overstijgt. De diameter van de 315/60 R22.5 metende band werd met 96 mm teruggebracht.
 
Interieur in het wit...De Hybrys is een echte concepttruck waar het gaat om uiterlijk en technische foefjes. De zilvergrijze carrosserie ziet er nogal sciencefiction-achtig uit, maar is volgens Renault zo goed als productierijp. Op de Hybrys zitten diverse lichtelementen die een groen licht uitstralen. Handig voor in de binnenstad, waar je de truck als het goed is niet hoort. De camera’s in plaats van spiegels op de auto bieden weliswaar goed zicht, maar een typegoedkeuring zit er dan voor de Hybrys niet in. Hetzelfde geldt voor het interieur, dat met de Apple iPod in het achterhoofd is ontworpen. Gevolg: een hele heldere, frisse cabine, met een witte vloer…Wij vragen ons af hoe lang die schoon blijft met een stelletje ruige vuilnismannen aan boord. Renault geeft echter toe dat de Hybrys dan wel zo heel ver ontwikkeld is, maar zeker niet morgen in productie gaat. Zo zijn de definitieve leveranciers van accu’s en de elektromotor nog niet eens bekend. Jean Gauquelin, vice president Alternative Fuels & Drivelines van Renault: “De Hybrys is een echt concept. We zien benieuwd naar de klantenreacties op de BedrijfsautoRAI. Daarna kunnen we de auto weer verder ontwikkelen. Daarvoor hebben we ook nog tijd nodig. Ik verwacht dat de auto pas op zijn vroegst over drie jaar op de markt gebracht wordt.”
 
 

 
Auteur: Arjan Velthoven

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer