‘Reviseren naar Euro V’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Reviseren naar Euro V’

(JULI 2015) – Afgelopen maand vond in Amsterdam RAI de ReMaTec2015 plaats, de internationale beurs op het gebied van remanufacturing. Bijzonder was de aanwezigheid van KTB, Koning Technisch Bedrijf, uit Meppel. Zij bouwden live een oude DAF-motor met emissienorm Euro 0 om naar Euro 4.

Sinds 1990 is de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen per voertuig flink teruggedrongen door de invoer van de Euro-uitlaatgasnormen. In de loop der jaren is de emissiestandaard aangescherpt en sinds 2014 vereist Europese wetgeving dat nieuwe vrachtauto’s zijn voorzien van motoren met Euro 6-technologie. Volgens een rapport van ING Economisch Bureau is 19 procent van het huidige Nederlandse vrachtwagenpark uitgerust met een dergelijke moderne Euro 6-motor. Hoewel Nederland hiermee voorloopt op andere Europese landen, rijdt volgens het rapport nog rond de 30 procent van de Nederlandse vrachtwagens met een Euro 3-motor of ouder. Volgens Aart Koning, directeur van Koning Technisch Bedrijf (KTB) is er een enorme slag te slaan. “De onderdelen die nodig zijn om deze motoren om te bouwen, zijn voor iedereen verkrijgbaar. Met de gereviseerde motor voldoet de vrachtwagen aan strengere Europese milieu-eisen en in landen als Duitsland en Polen worden de voertuigen dan ook opnieuw gecertificeerd.”

CCR2

Revisie van dieselmotoren kan voor veel transporteurs zowel vanuit duurzaam als financieel oogpunt een oplossing bieden. Als gevolg van de economische crisis en door de snelle opvolging van de Euro-normen is vervanging van het wagenpark voor veel transportbedrijven geen optie, en revisie biedt dan een uitkomst. Daarnaast brengt de omgebouwde motor een aanzienlijke brandstofbesparing van plusminus 10 procent met zich mee.

KTB reviseerde een DAF-motor live op de RemaTec2015 in Amsterdam.
KTB reviseerde een DAF-motor live op de RemaTec2015 in Amsterdam.

Koning Technisch Bedrijf stond in Amsterdam op het InnovationLAB van ReMaTec2015. Over belangstelling had het bedrijf niet te klagen. “Van oorsprong reviseren wij dieselmotoren voor de scheepvaart”, legt Koning uit. “Sinds 2006 hebben we al zo’n 1.000 scheepvaartdiesels omgebouwd naar CCR2. Tijdens het reviseren van deze motoren gebruiken we nieuwe componenten zodat deze motoren voldoen aan de CCR2-norm die momenteel in de internationale scheepvaart telt. Maar eenzelfde techniek kunnen we natuurlijk voor de transportsector gebruiken. We kunnen dan een Euro 0-motor naar het niveau van een Euro 3 brengen. Maar het kan nog beter, door zo’n motor te voorzien van dual fuel technologie kunnen we de motor zelfs upgraden naar Euro 4 of Euro 5.”

Nieuwe cilinderbussen

De brandstofpomp wordt vervangen door een nieuwer type naar eigen ontwerp met een hogere opbrengst.
De brandstofpomp wordt vervangen door een nieuwer type naar eigen ontwerp met een hogere opbrengst.

Als een dieselmotor bij KTB binnenkomt, wordt deze compleet gedemonteerd en alle onderdelen worden gesorteerd. Het motorblok wordt schoongemaakt en de bovenzijde wordt gevlakt. Daarna worden er nieuwe cilinderbussen geplaatst. Soms worden gladde bussen gebruikt die nog gehoond moet worden, soms ook worden al gehoonde bussen geplaatst. Dat hangt af van het type motor en de beschikbaarheid van de componenten. Daarna komen er nieuwe zuigers in de motor. “De zuigers hebben aan de bovenzijde een iets andere kom, voor een betere en schonere verbranding”, legt Koning uit. “We gebruiken alleen maar A-merk zuigers van bijvoorbeeld Federal Mogul, Mahle of KS.” De cilinderkop wordt eveneens gevlakt en daarna weer gebruikt. De kleppen worden vervangen door nieuwe exemplaren. De brandstofpomp wordt vervangen door een nieuwer type met een hogere opbrengst. Koning: “De brandstofpompen laten we speciaal maken naar ons eigen ontwerp. Voor de dieselinjectoren plaatsen we nieuwe exemplaren. Al het leidingwerk wordt vervangen door nieuwe leidingen.” Ook aan het inlaat-/uitlaatgedeelte wordt het nodige vervangen. De turbo is bijvoorbeeld een onderdeel dat het ook flink voor zijn kiezen krijgt. “Daarom plaatsen we nieuwe turbo’s”, laat Koning weten. Standaard wordt er ook een nieuwe waterpomp geplaatst. Dat heeft te maken met de kosten. “Een nieuwe waterpomp is tegenwoordig goedkoper dan er eentje te reviseren.” Als een gereviseerde motor weer helemaal compleet is, dan moet deze nog wel worden getest en afgesteld. KTB doet dat geheel in eigen huis en stelt de motor zodanig af, dat deze de minste schadelijke uitstoot heeft.

Door gasbijmenging en voorzien van diverse sensoren kan een Euro 3-dieselmotor zelfs naar Euro 5 ge-upgraded worden.
Door gasbijmenging en voorzien van diverse sensoren kan een Euro 3-dieselmotor zelfs naar Euro 5 ge-upgraded worden.

Dual fuel

Een revisie van Euro 0 naar Euro 3 levert natuurlijk al een behoorlijke milieuwinst op, maar volgens KTB kan het nog beter. Door de dieselmotor te voorzien van dual fuel injectietechnologie, kan er zelfs een upgrade plaatsvinden naar Euro 4 of Euro 5. Het verschil zit hem in de brandstofpomp. “Door een gereviseerde Euro 3-motor te voorzien van dual fuel injectie (gasbijmenging), kunnen wij de motor naar het niveau van Euro 4 krijgen”, legt Koning uit. “Daarbij is de motor nog voorzien van een conventionele brandstofpomp. Door toepassing van een common rail systeem, met een nog hogere druk, krijgen we de motor naar Euro 5.” Door toepassing van een dual fuel systeem, moeten er meer sensoren in de motor worden ingebouwd.

KTB mikt met het reviseren van de truckmotoren vooral op het buitenland en niet op Nederlandse transporteurs. Koning: “In Duitsland bijvoorbeeld, wordt een vrachtwagen TÜV-gekeurd en krijgt dan zijn milieunorm mee. Er wordt daadwerkelijk gemeten welke uitstoot een vrachtwagen heeft. Ook in Polen gaat dat op deze manier. Helaas zitten we in Nederland vast aan de RDW-typegoedkeuring van een voertuig. Dan blijft een truck met Euro 0 dus altijd Euro 0, ook al plaats je er een Euro 6-motor in. Dat is een gemiste kans.”

Auteur: Paul Quaedvlieg

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van juli/augustus 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer