Rij-impressie Hytruck C12E • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Rij-impressie Hytruck C12E

(JUNI 2014) – Wie mee wil praten over duurzaam transport, kan niet om alternatieven voor diesel heen. Zeker niet als het gaat om goederenvervoer in de stad, waar elk fijnstofje er een te veel is. De volledig elektrische Hytruck wint aan interesse en is nog lang niet uitontwikkeld. TTM.nl nam de Hytruck mee om te zien of deze auto de oplossing is voor stedelijke distributie.

De BedrijfsautoRAI in 2007, wie kan zich die nog herinneren? De Hytruck werd er gepresenteerd: een Mitsubishi Canter die waterstof als brandstof gebruikte en zelfs wielnaafmotoren had. De innovatieve 7,5-tons vrachtwagen won zelfs de innovatie-award op de show, maar tot waterstoftrucks zijn sinds dat moment van glorie niet als een olievlek over Nederland verspreid.

“Dat klopt”, zegt Eric Beers van Hytruck. “Snel na de BedrijfsautoRAI bleek dat de ontwikkeling van elektrische voertuigen veel sneller ging dan die van waterstofvoertuigen. Elektrische voertuigen zie je tegenwoordig overal, waterstofvoertuigen zijn nog schaars. Twee jaar geleden startte Hytruck met de Proeftuin Elektrisch Rijden. In samenwerking met de Rijksdienst voor ondernemend Nederland is toen een proefprogramma met subsidies opgezet, met acht elektrische trucks. Die mochten wij leveren. Dat programma loopt nu op zijn einde. De Hytrucks doen het uitstekend.” Het einde van de subsidie betekent dat vervoerders die nu een Hytruck willen de aanschaf zelf moeten ophoesten. “Ik zal eerlijk zijn, een Hytruck is een factor 4 duurder dan een standaard DAF LF, waar de Hytruck C12E waar we straks in gaan rijden op gebaseerd is. Kijken we naar de kilometerkostprijs, dan ligt die zo’n 10 tot 15 procent hoger. Dat komt neer op 50 euro per dag meer dan rijden met een dieseltruck. Dat valt dus wel mee, zeker als je gaat rijden in een gemeente die emissiearm of emissievrij transport toejuicht en je misschien wil ondersteunen”, aldus Beers, die het niet kan laten de vergelijking met dieseltrucks te maken. “De Hytruck C12E verbruikt ongeveer 0,7 kW/h per km. Dat is een verbruik dat gelijk staat aan een dieseltruck die 1 op 16 rijdt. 1 op 16! Er is geen verbrandingsmotor die dat haalt. Elektrische trucks zijn zo veel rendabeler.” Beers is echter ook van mening dat subsidie wel gewenst is. “De G4-gemeenten denken na over subsidie, maar nog veel belangrijker is goed beleid. We moeten samen toewerken naar een CO2-neutrale stadsdistributie.”

De cabine van de Hytruck komt bekend voor. Logisch, want die is hetzelfde als bij de DAF LF. Echt nodig in de stad: een camera die de voor- en zijkant van de cabine in de gaten houdt. Voor de koeling van de Sligro-auto zorgen deze Carrier-koelmotoren. Het accupakket zit netjes onder de auto en wordt alleen voor onderhoud door Emoss geopend. Het instrumentendisplay. Grootste wijziging, behalve de kleur, is de energiemeter in plaats van de toerenteller rechts onderin. Om weggebruikers te waarschuwen voor de geluidsarme truck is een bel aan de voorzijde gemonteerd

Prominent
De Hytruck die TTM.nl mag rijden, is van Peter Appel Transport, die hem gebruikt voor distributie van Sligro in Amsterdam. Als we de auto ophalen bij Sligro valt op hoe weinig de auto verschilt van de DAF LF waar hij op gebaseerd is. Het logo van Hytruck staat prominent op de grille, en onder de opbouw verraden de grijze kasten dat dit geen ‘gewone’ LF is. Op het chassis staat een koelopbouw met twee Carrier-koelmotoren. Die worden ook elektrisch aangedreven. “Voor de koelmotoren is 40 kWh van het 160 kWh grote batterijpakket gereserveerd. Dat betekent dat er 120 kW/h over is voor het rijden, wat een actieradius van zo’n 150 km per dag inhoudt. Dat is meer dan voldoende voor een truck als deze, die alleen in en rond de stad wordt ingezet. De gemiddelde stadsdistributietruck rijdt niet meer dan 70 of 80 kilometer per dag”, legt Beers uit. Opvallend is de grote sticker op de dennengroene Hytruck: ‘Deze auto rijdt op alternatieve brandstof’, staat erop. Beetje misleidend, want dat suggereert dat er nog steeds iets ‘verbrand’ wordt, en dat is nou net niet het geval. De Hytruck van Peter Appel is een 12-tons model, maar er zijn ook zwaardere modellen, de C16E (16 ton GVW) en de C18E (18 ton GVW), die ook op de DAF LF is gebaseerd en onder meer door Heineken wordt ingezet.

Power
Tijd om te gaan rijden. De opstap naar de cabine is met twee stappen voor elkaar. De LF heeft een dagcabine, maar meer heb je ook niet nodig in de stad. Met de voet op de rem starten we, en enkel het oplichtende, aangepaste instrumentenpaneel geeft aan dat er ‘power’ is. We zetten de Hytruck in ‘D’ met dezelfde draaiknop als waar bij de normale LF de transmissie mee bediend wordt. Geruisloos rolt de Hytruck naar voren. Op weg naar het centrum van Amsterdam blijkt dat de Hytruck aan één ding geen gebrek heeft: trekkracht. We rijden door omstandigheden zonder lading, maar naar verluidt trekt de Hytruck ook met lading flink door. Dat is prettig in stadsverkeer, waar je geen grote gaten bij stoplichten of kruispunten wilt laten vallen. In no time rijden we weer vijftig km/h en we komen dus prima met het verkeer mee. De Hytruck stuurt heel licht. Prettig is het lage geluidsniveau. Beers, in de spectabelbijrijdersstoel: “De vermoeidheid die wordt veroorzaakt door een trillende dieselmotor, wordt onderschat. Chauffeurs die met de Hytruck rijden, melden dat ze na een dag werken veel minder vermoeid zijn.” Het enige geluid dat binnendringt in de cabine is dat van de stad, bandengeruis en wat windgeruis. Het stille karakter valt ook de andere weggebruikers op, of eigenlijk niet. Meerdere malen merken we dat medeweggebruikers de Hytruck niet horen aankomen. Om ze toch te waarschuwen is er een ouderwetse bel onder de voorbumper gemonteerd. De knop om die te bedienen zit naast knop van de automaat. De chauffeur moet dus, ook als mogelijk gevaar dreigt, altijd zijn hand van het stuur halen om de bel te bedienen. Een knop aan of bij het stuur zou handiger en ook veiliger zijn. Natuurlijk kan er ook altijd ouderwets geclaxonneerd worden, maar de bel is wat medemenselijker. Opvallend is hoe makkelijk de Hytruck door het verkeer te rijden is. Hij is niet lang en niet al te breed, en met verve rijden we over trambanen en om ladende en lossende collega’s heen als dat nodig is. Als we moeten afremmen, hoeven we dankzij een soort KERS-systeem de bedrijfsrem amper aan te raken. Dan werkt de elektromotor als generator en wordt de opgewekte energie via de inverter weer in de batterijen opgeslagen. In het display voor ons zien we de ‘Power’-meter dan uitslaan naar ‘IN’. Op die manier wordt het terugwinnen van energie een aangenaam en voor de chauffeur ook leuk ‘spel’. Met meer dan voldoende energie in de batterijen komen we terug bij de Sligro. Daar wijst Eric Beers er nog even op dat algemeen onderhoud van een Hytruck bij de reguliere DAF-dealer kan worden uitgevoerd. “Alleen voor het elektrische gedeelte wordt Emoss ingeschakeld. Zij nemen voor de aandrijflijn van Hytruck het volledige onderhoud uit handen.”

Toekomst
De Hytruck mag nu dan wel een volledig elektrische truck zijn, het oorspronkelijk idee van een waterstoftruck heeft Hytruck nog altijd op de plank liggen. “Een waterstoftruck blijft het doel. Het wachten is op steun en beleid van de overheid en meer tankstations in Nederland. Er is nu al intensief overleg met het ministerie van I&M, ook omdat men in Duitsland momenteel heel hard werkt aan een tankstationnetwerk en wij eigenlijk niet kunnen achterblijven. Technisch is de Hytruck vrij eenvoudig aan te passen, de unit met de brandstofcel is goed te integreren in de huidige elektrische aandrijflijn. Dat zou ook met de wielmotoren kunnen.” Vooralsnog moet een verlader of ondernemer het doen met een volledig elektrische Hytruck. Ook die kan echter lang mee, weet Beers. “En dan heb ik het niet alleen over de kwaliteit. Met een elektrisch voertuig als dit kun je zorgeloos de toekomst in rijden. Met een Euro 6-diesel ben je nu ook goed uit, maar wie weet wat gemeenten of landelijke, misschien zelfs wel Europese overheden voor regels gaan bedenken? Mag je over vijf jaar nog wel met een diesel de stad in? Niemand die het weet. Als je met een elektrische truck aan komt rijden, zal niemand je tegenhouden, sterker nog, je bent meer dan welkom.”

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van juni 2014. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer