Rijden met Actros OM471 Powerbooster • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Rijden met Actros OM471 Powerbooster

Bergop echt geen probleem met de PowerBooster

(NOVEMBER 2015) – André Hazes jr. stond laatst in ‘de bladen’ met een flink opgeblazen torso. Het gevolg van creatine, naar het schijnt. De Mercedes-Benz Actros lijkt ook naar de sportschool te zijn geweest, al zie je daar aan de buitenkant weinig maar van. Maar de Actros, met vernieuwde OM471 motor, legt meer vermogen op de weg en heet daarom in Nederland heel fraai ‘Powerbooster’. Wij reden de Powerbooster uitgebreid in Slovenië.

De 12,8 liter grote OM471 motor is al in de Euro 6 Actros gemonteerd sinds dien introductie. De vier jaar oude OM471 motor wordt door Daimler wereldwijd ingezet, niet alleen in Mercedes-Benz trucks, maar ook in die van zustermerken Freightliner, Western Star en Fuso. Er zijn tot op heden al een kwart miljoen OM471’s gemonteerd, 100.000 daarvan in trucks van Mercedes-Benz.

Asymmetrisch
De tweede generatie OM471 is sinds kort verkrijgbaar in vijf vermogensvarianten: 421, 449, 476, 510 en 530 pk. Die laatste is nieuw voor de Actros en heeft een koppel van 2600 Nm bij 1100 toeren. De engineers van Mercedes-Benz hebben tal van veranderingen doorgevoerd aan de OM471. Het X-Pulse injectiesysteem is vernieuwd, met een vergrote commonraildruk (van 900 naar 1160 bar), wat resulteert in een maximale injectiedruk van 2700 bar. De injector heeft nu acht spraygaten in plaats van zeven, wat de flow van diesel met tien procent verbetert. Deze aanpassingen zorgen er onder meer voor dat de nieuwe 530 pk motor al 1600 Nm koppel heeft bij slechts 600 toeren per minuut. Dat vergroot de effiency van de OM471 die nog niet zo lang geleden behoorden tot veel grotere (V8) motoren. Ook nieuw zijn verbeteringen aan de vorm van verbrandingskamers en zuigers, die het verbrandingsproces verder optimaliseren. Nieuw is ook een asymmetrische turbo, die in eigen huis door Mercedes-Benz ontwikkeld is. Daarmee is een nieuw proces voor EGR ontwikkeld, waar Mercedes zoveel vertrouwen in heeft dat het er patent op aangevraagd heeft. De uitlaatgassen van de cilinders vier, vijf en zes gaan direct de turbine in, zonder omweg. Een via een speciale klep te besturen en dus afgemeten hoeveelheid uitlaatgas van cilinders een, twee en drie wordt omgeleid voor EGR. Dat scheelt volgens Daimler NOx-emissie. Ook het AdBlue-verbruik zou minder zijn door de nieuwe EGR-flow. Mercedes-Benz houdt overigens vast aan EGR. Alleen SCR gebruiken, zoals andere merken met succes doen, is vooralsnog geen optie. “Wij kiezen nu voor EGR met een beperkt Adblue-verbruik”, aldus een van Mercedes’ engineers.

Slovenië, echt een prachtig land voor een rit Bergop echt geen probleem met de PowerBooster Cruisen langs de kust De ACC houdt de Actros soms ietwat in om niet te veel op de voorganger in te lopen De OM471 gaat in NL Powerbooster heten Niet alleen de motor werd aangepast, ook de rest  van aandrijflijn en andere componenten werden gefinetuned Testen met de OM471 wezen uit dat hij 3 procent zuiniger is dan zijn voorganger Bergaf is net zo makkelijk als bergop, dankzij de waterretarder van de Actros.

File
Om de nieuwe OM471 motor zelf te ervaren zijn we afgereisd naar Slovenië, waar we over een route van dik 130 km tweemaal een Actros gaan rijden. ’s Morgen rijden we een 1845 met de 449 pk motor, ’s middags de Actros 1853 met 530 pk. De route leidt ons van Ljubljana naar kustplaats Portorož. De volgeladen, 40 tons Actros, moet volgens de aangegeven route na een kort gedeelte door de stad over de E61 in westelijke richting worden gereden. Helaas, na enkele kilometers lopen we vertraging op door een file. In die file kunnen we echter wel heerlijk spelen met de ACC, die de truck ook bij lage snelheid op constante snelheid houdt en zelfs laat stoppen. Maar we rijden toch liever door, en gelukkig kan dat al snel. We zetten Predictive Powertrain C ontrol (PPC) op 84 km/h, met een overspeed van 6 en een underspeed van 7 km/h. De motor draait een heel nette 1100 toeren. Het maximum vermogen wordt behaald bij 1600 toeren per minuut. Het maximum koppel is 2200 Nm bij deze motor. Er is echter een overtreffende trap in koppel in de hoogste, twaalfde versnelling van de Powershift 3 bak. Deze ‘TopTorque’ geeft dan 200 Nm extra, en dat is erg prettig op de Sloveense hellingen die we onderweg tegenkomen. Op een steenworp afstand van Portorož verlaten we de snelweg en rijden we via een smalle bergweg naar het kustplaatsje. De Sloveense kust is heuvelachtig en rotsig, zodat de Actros op het laatste stukje nog een paar pittige klimmetjes met relatief lage snelheid voor de kiezen krijgt. Hier blijkt dat de Actros al bij weinig toeren volop koppel heeft. Bij nog geen 800 toeren is er al meer dan 2000 Nm beschikbaar, en dat is toch zo’n 200 toeren vroeger dan bij de vorige editie van de OM471 motor.  Mercedes-Benz hanteert bij de Actros met nieuwe OM471 niet langer een achterasreductie van 2.611, maar nog maar van 2.533. Het zorgt ervoor dat de motorsnelheid met ongeveer 3 procent afneemt en bovenstaande karakteristieken tevoorschijn komen.

Verstandig
Als we ’s middags terugrijden naar Ljubljana, is dat met de Actros 1853, met 530 pk. Bergaf terug  naar de snelweg bewijst de retarder zich volop, want we kunnen de Actros zelf zonder de voetrem goed in bedwang houden. Bij klimmetjes op de snelweg later bewijst de 1853 zich natuurlijk als de snelste van de twee trucks die we vandaag gereden hebben, maar eigenlijk telt snelheid en zelfs vermogen helemaal niet zo. Het gaat veel meer om koppel, en dus niet zozeer om kracht, maar om het toepassen op het juiste moment daarvan. Het PPC systeem blijkt daar bijzonder voor geschikt en als chauffeur hoef je tegenwoordig al echt niet zo veel meer te doen. De stap naar de realisatie van de Future Truck is echt niet ver meer weg. Wat betreft de 530 pk versie, die hebben de meest vervoerders niet eens nodig. Met 450 pk kom je met gemiddeld goederenvervoer prima door Europa. PowerBooster staat niet zozeer voor spierballenvertoon als wel voor verstandig omgaan met je kracht. We zijn Dreetje Hazes niet…

Kom maar op
De aanpassingen aan de OM471 en de truck er omheen moeten leiden tot een verminderd dieselverbruik van 3 procent. Mercedes-Benz rijdt al jaren op en neer op het traject Stuttgart-Hamburg-Stuttgart en heeft op die 1500 km lange route dit verminderde brandstofverbruik behaald.  Heel fraai rekent Mercedes-Benz voor dat een truck die 130.000 km per jaar rijdt 1100 liter minder diesel op jaarbasis nodig heeft. Dat betekent 900 euro besparing per euro per truck, zegt Mercedes. Wij houden vooralsnog liever even vast aan onze eigen testbevindingen. Afgaande op de test van Mercedes-Benz Actros met OM471 met 449 pk op de TTM.nl testroute, moet met de besparing van 3 procent een verbruik van 26,5 l / 100 km mogelijk zijn. Dat zou een nieuw testrecord voor Euro 6 betekenen, dus die testtrucks zien we volgend jaar graag tegemoet.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van november 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer