‘Rijden met de stille DAF’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

 ‘Rijden met de stille DAF’

(JULI 2015) – DAF introduceerde vorig jaar op de IAA in Hannover de CF Silent. Een CF speciaal ontwikkeld voor distributieverkeer in de avond, nacht en vroege ochtend. Inmiddels rijden er diverse transporteurs mee rond in Nederland, waaronder Peter Appel Transport. TTM.nl kreeg de mogelijkheid om met een distributieronde in de Achterhoek mee te rijden.

Via Marcel Pater, wagenparkbeheerder bij Peter Appel Transport, krijgen we de mogelijkheid om mee te rijden op een nieuwe DAF CF 400 Silent. We maken een afspraak via de planning van het Spar DC in Waalwijk en kunnen het zo regelen dat chauffeur Edward Janssen ons ophaalt in Duiven. Als we in Duiven aankomen staat hij al klaar met zijn glimmende DAF CF en Heiwo distributiekoeloplegger met cryogene koeling. We draaien de A12 op richting Oberhausen voor een Spar-distributierit naar achtereenvolgens Meddo, Winterswijk en Bredevoort. Janssen accelereert rustig naar 80 km/h. De DAF staat in eco-modus, dus het accelereren verloopt zeer rustig. Eenmaal op snelheid zet Janssen de adaptive cruise control aan. “Dit is vooral ontspannend en veilig autorijden”, legt hij uit. “En goed voor het brandstofverbruik. Gemiddeld rij ik met deze truck best zuinig, maar er zijn chauffeurs die, vooral op de langere ritten, nog zuiniger rijden.” Wat bij een snelheid van 80 km per uur opvalt, is het nagenoeg ontbreken van dieselmotor- en transmissiegeluiden. Hierdoor gaan andere geluiden, zoals het windgeruis en de afrolgeluiden van de banden, juist opvallen. We pakken de geluidsmeter er maar meteen bij en meten 64 dBA, een meer dan keurige waarde voor een moderne vrachtwagen. In een eerdere test van TTM.nl, waarbij we onlangs reden met de CF in Edition 2015-uitvoering, wees de geluidsmeter 66,9 dBA aan bij een snelheid van 85 km/h. Natuurlijk zijn de omstandigheden niet helemaal gelijk, maar het geeft wel een indicatie dat de DAF CF Silent ook daadwerkelijk stil is.

Silent Mode

Met deze knop wordt de ‘silent mode’ geactiveerd en beperkt de motormanagementsoftware het koppel en toerental.
Met deze knop wordt de ‘silent mode’ geactiveerd en beperkt de motormanagementsoftware het koppel en toerental.

De DAF CF Silent is voorzien van extra geluidsisolatie op de motor en de transmissie. Dat is duidelijk te zien in de wielkasten en aan de achterzijde van de cabine. Maar het blijft niet alleen bij geluidsisolatie bij de stille CF. In het dashboard zit een ‘silent’ knop met het symbool van een fluisterend persoon. Door deze in te drukken, schakelt de motorsoftware over op een ander motormanagementprogramma, waarbij koppel en toerental worden beperkt. Ook wordt er bij lagere toerentallen van versnelling gewisseld. Janssen demonstreert dat met het optrekken bij een stoplicht. Het opschakelen gebeurt dan bij 1.100 omw./min. De DAF CF accelereert duidelijk langzamer, maar ook stiller. “Als je een rustige chauffeur bent, heb je dat knopje eigenlijk niet nodig. Het ligt toch vooral aan je rechtervoet of een vrachtwagen stil is of niet.” Maar Janssen geeft toe dat de knop wel handig kan zijn in stedelijke gebieden als je ’s morgens vroeg moet laden en lossen. “In ons personeelsblad stond onlangs een ingezonden brief van iemand die onze trucks herkende aan de rustige rijstijl in een woonwijk. Kijk, dan weet je dat we het goed doen.”

CryoTech

De ThermoKing CT15-koelunit is erg stil, ook deze voldoet aan de Piek-certificering
De ThermoKing CT15-koelunit is erg stil, ook deze voldoet aan de Piek-certificering

De rit met de stille DAF CF gaat van het dc van Spar in Waalwijk naar Meddo, Winterswijk, Bredevoort en weer retour naar Waalwijk. Bij de eerste Spar supermarkt aangekomen in Meddo, hebben we last van de geparkeerde auto’s van ouders die hun kinderen naar de nabijgelegen school brengen. “De parkeerplaats bij de Spar is eigenlijk alleen voor klanten van de Spar”, legt Janssen uit. Gelukkig komt al vrij snel de moeder aangerend om haar Ford Focus weg te halen. Staat de DAF-combinatie eenmaal op zijn plek, dat is het uitladen geblazen voor Janssen. Maar eerst wijst hij op de ThermoKing CT15-koelunit van de Heiwo trailer. “Deze trailer wordt gekoeld met gerecyclede vloeibare kooldioxide als koudemiddel. Je hoort dit type koeling bijna niet, in tegenstelling tot de dieselaangedreven units. Bovendien koelt dit type koelunit alle drie de compartimenten tegelijk in de trailer. Ook komt er geen kooldioxide in de laadruimte.” We luisteren aandachtig, maar horen alleen een zacht zoeven van de ventilator. Zodra Janssen de achterdeuren open doet om te gaan lossen, wordt de koelunit via een schakelaar in de deur uitgeschakeld. Dan wordt het helemaal stil.

Ook XF als Quiet truck

De DAF CF Silent werd voor het eerst geïntroduceerd op de IAA 2014 in Hannover. In de speciale ‘Silent-mode’ heeft deze nieuwe CF-variant een geluidsniveau aan de buitenkant van maximaal 72 dB(A). Hiermee wordt aan de eisen voldaan voor certificering als ‘Quiet Truck’. Dat betekent dat transportbedrijven ook subsidie kunnen krijgen via de Vamil en MIA-regeling. Hoeveel subsidie men krijgt, is per transporteur anders. “Voor 2015 hebben we 51 DAF CF Silent trucks besteld, waarvan er inmiddels 40 geleverd zijn”, legt Pater uit. “Daarnaast hebben we zes DAF XF-trekkers als Quiet truck gecertificeerd. Alle wagens zijn tevens voorzien van een compleet veiligheidspakket met ACC, FCW, LDW, AEBS en VSC.”

De alledaagse praktijk van distributieverkeer aan supermarkten, laden en lossen in de woonwijk.
De alledaagse praktijk van distributieverkeer aan supermarkten, laden en lossen in de woonwijk.

Peter Appel Transport investeert in de stille trucks om een aantal redenen. Pater: “Wij bevoorraden winkels en leveren bij het uitoefenen daarvan potentieel overlast op voor de omgeving. Wij bekijken Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen iets breder en willen deze mogelijke overlast voorkomen. Met dezelfde drijfveer kiezen we bewust voor de extra veiligheidsmaatregelen voor de medeweggebruikers en verhoging van het comfort van onze eigen chauffeurs.”

Wennen

Volgens Pater zijn de eerste ervaringen met dit type truck goed, zijn ze echt merkbaar stiller en ook nog eens slim geschakeld in combinatie met de achteruitrijpieper. “Het comfort, de veiligheid en het verbruik zijn beter dan de serie van 2014. De chauffeurs zijn overwegend tevreden, maar moeten ook even wennen aan de nieuwe technieken. Het is niet niks als je, na een goede instructie van DAF Wognum, in een dergelijke auto op pad mag en met deze nieuwe technieken mag omgaan. Aansluitend went het ook weer snel, omdat het op een prettige manier ondersteunt.”

Peter Appel Transport heeft ook negen Iveco Stralis trucks op lng rijden. “Mooie wagens en altijd stil, je hoort wel de compressor nu draaien”, legt Pater uit. “Helaas hebben de trekkers nu nog een handmatige versnellingsbak. Op papier ziet het rekenplaatje er iets gunstiger uit dan diesel, maar de diesel evolueert ook nog steeds en vormt een goede concurrent. Door ervaring zullen we weten of het geschetste rekenplaatje ook in de harde praktijk blijft kloppen, de tijd moet ook even haar werk doen.”

Auteur: Paul Quaedvlieg

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van juli/augustus 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer