Een reeks ongevallen met trucks op de A27 tussen Hooipolder en Merwedebrug worden voornamelijk veroorzaakt door weggebruikers die onvoldoende afstand houden, fout inhalen en snijden. Dat blijkt uit een stage-onderzoek van Rijkswaterstaat, dat is uitgevoerd naar aanleiding van vragen van de gemeente Werkendam. Die wilde weten hoe het zit, nadat eerder dit jaar Werkendamse dorpen enkele keren nagenoeg onbereikbaar waren na ongevallen met vrachtwagens.
Opvallend is dat in heel Nederland steeds mínder ongevallen met vrachtauto’s gebeuren, maar op het stuk A27 juist meer. En elders is onvoldoende afstand houden juist steeds mínder vaak de oorzaak. Van een vrachtwagenongeval op de A27, blijkt in zes van de tien gevallen de vrachtwagenchauffeur de veroorzaker. Meestal gaat het om een Nederlandse chauffeur, tussen 25 en 34 jaar oud. De meeste ongevallen gebeuren in de wintermaanden én in juli. Elders in Nederland gebeuren in die maand juist mínder ongevallen. De oorzaken daarvan zijn onduidelijk.
Volgens het onderzoek is het meestal droog weer. Woensdag en vrijdag zijn piekdagen, waarbij de ongevallen meestal niet in de ochtend- of avondspits plaatshebben, maar er tussenin.
Veel ongevallen gebeuren op plaatsen waar het verkeer van rijstrook wisselt: bij knooppunt Hooipolder, de Merwedebrug en bij op- en afritten. Bij de Merwedebrug speelt een extra probleem: de smalle rijstroken en het ontbreken van vluchtstroken.
Overigens wordt nog geen procent van de files op de A27 veroorzaakt door een incident waarbij een vrachtwagen is betrokken. Maar dergelijke ongelukken leiden wel tot extra lange files. Op de A27 zijn die twee keer zo lang als elders.
Wat er gaat gebeuren met de uitkomsten van de analyse is nog onduidelijk. Rijkswaterstaat wil eerst overleggen met Werkendam. Wethouder Wim de Jong (verkeer) van Werkendam wil het betrekken bij breder overleg met provincie en Rijkswaterstaat over de verkeersafwikkeling rond de A27. “Waarbij ik best snap dat Rijkswaterstaat aan een ongeval door ruziënde bestuurders, zoals vorige week, weinig kan doen.”