Ga naar hoofdinhoud

Roetprobleem bij dc’s opgelost

In maart dit jaar luidde de Truck Dealer Associatie (TDA) de noodklok geluid over controles van de arbeidsinspectie op roetemissie van trucks bij distributiecentra. Recent werd een regeling getroffen die het probleem oplost.

Het ging bij die inspecties om het terugdringen van DME, ofwel Diesel Motor Emissies”. Tijdens de controle werd gesteld dat elke truck die vanaf 1 januari 2007 in een overslagcentrum kwam dat ‘in ieder geval van drie zijden was afgeschermd’ over een roetfilter zou moeten beschikken met een afvangrendement van in ieder geval 70 procent. Volgens TDA werd door de arbeidsinspectie over het hoofd gezien dat trucks die voldoen aan de Euro 4 of 5 norm, nog altijd een lagere uitstoot van veel schadelijke stoffen hebben dan bijvoorbeeld een Euro 3 truck met een roetfilter. Door de formulering van de arbeidsinspectie zouden ook Euro 4 en 5 trucks verplicht een roetfilter te monteren. Volgens TDA is dat overbodig en technisch vaak onmogelijk.

In een recente brief van staatsecretaris Van Hoof van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is een oplossing geboden voor dit probleem. In de brief is te lezen dat alle voertuigen die voldoen aan de Euro 4 of 5 norm worden beschouwd als voertuigen die voldoen aan de 70% reductienorm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer