Rotterdam gaat onderzoeken waarom er zoveel trucks zich klem rijden onder tunnels en wat er tegen is te doen.
Wethouder Baljeu wil zo snel mogelijk aan tafel met de transportsector, de Verkeersmarinier en leveranciers van navigatiesystemen om maatregelen te nemen. De Verkeersmarinier doet op dit moment in opdracht van de wethouder onderzoek naar de incidenten met vrachtwagens. Daarbij is het met name van belang te achterhalen of het hierbij gaat om buitenlandse vrachtwagens. Het vermoeden bestaat dat die de verkeerssituatie in Rotterdam minder goed kennen en als gevolg daarvan vaker vast komen te zitten. Van de 16 meldingen die bekend zijn bij de politie, gaat het in 10 gevallen om buitenlandse chauffeurs. Uit cijfers blijkt verder dat het aantal schadegevallen aan tunnels door vastgelopen vrachtwagens in 2008 is toegenomen. Gemeentewerken heeft in de eerste 10 maanden van dit jaar 28 reparaties moeten uitvoeren; in 2007 waren dat er nog 8. Men vermoedt ook dat veel chauffeurs blind varen op navigatiesystemen.
EVO: Rotterdam nalatig
EVO is het met de gemeente Rotterdam eens dat het toenemende aantal vrachtauto’s dat zich in tunnels vast rijdt een groot probleem is. Niet alleen voor de gemeente zelf loopt de financiële schade hierdoor hoog op, maar ook de economische schade voor het vervoerend en verladend bedrijfsleven als gevolg van regelmatige doorstromingsproblemen in het havengebied. EVO heeft bij de gemeente Rotterdam daarom al meerdere malen aangedrongen op de noodzaak van goede bebording en het aangeven van duidelijke logistieke routes voor vrachtauto’s. Zo heeft EVO van de zomer alle gemeentes, waaronder dus ook gemeente Rotterdam, verzocht om alle informatie die voor vrachtautochauffeurs van belang is bij het bevoorraden van de stad, op de website vanAnaarCentrum.nl te zetten. Deze website is een initiatief van EVO. Rotterdam heeft tot nu toe echter nog geen gehoor gegeven aan dit verzoek. EVO is er echter over te spreken dat de gemeente nu dan toch de ernst van het probleem inziet en heeft aangegeven eindelijk wat aan het probleem te gaan doen. Hiervoor wil de gemeente graag in gesprek treden met de transportsector en leveranciers van navigatiesystemen om zo tot goede bruikbare oplossingen te komen. EVO gaat uiteraard graag met de gemeente aan tafel en zal er op toezien dat zij actief deel gaat nemen aan reeds bestaande initiatieven zoals vanAnaarCentrum. Verder zal EVO de gemeente wijzen op de noodzaak van een goed hoogtemeldsysteem voor vrachtauto’s, verwijzend naar een proef die vanuit FileProof gedaan zal worden vanaf december.