De haven in Rotterdam heeft onorthodoxe en vernieuwende oplossingen en maatregelen nodig om bereikbaar te blijven. Anders stagneert de groei. “Alles wat tot nu toe is bedacht voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven is onvoldoende”, zei voorzitter Wim van Sluis van Deltalinqs, de ondernemersorganisatie voor haven en industrie, maandag in zijn jaarrede.
Bij de traditionele jaarlijkse bijeenkomst was ook minister Camiel Eurlings van Verkeer en waterstaat aanwezig. Van Sluis vroeg hem snel de voorgestelde maatregelen op hun haalbaarheid te toetsen.
Deltalinqs wil voor de zomer spijkers met koppen slaan. Maar als eerste wil het dat het ministerie investeert in nieuwe matrixborden boven de snelwegen om in het havengebied zogeheten dynamische inhaalverboden mogelijk te maken. In dergelijke gevallen mogen vrachtwagens elkaar niet inhalen als het verkeer dreigt vast te lopen.
Op- en afritten
Verder wil de ondernemersfederatie, waarbij ruim zeshonderd bedrijven zijn aangesloten, dat op- en afritten van de snelwegen rond Rotterdam moeten kunnen worden afgesloten. Deltalinqs pleit voor doelgroepstroken voor vrachtverkeer en stelt voor trucks per trein door de haven (zoals de Eurotunnel) te vervoeren. Ook kunnen lightrailtreinen voor personenvervoer, een ander concessiesysteem voor het openbaar vervoer en meer vervoer over water de wegen ontlasten.
Aorta
Daar komt bij dat de ingrijpende werkzaamheden aan rijksweg A15 de ondernemers zorgen baren. Deze ‘aorta van de haven’ wordt verbreed vanaf de Botlek tot het Vaanplein. De werkzaamheden beginnen volgend jaar en duren tot zeker 2015. De bedrijven vrezen de gevolgen daarvan. “Uit berekeningen blijkt dat vijf jaar later, in 2020, de capaciteit van de A15 al weer te klein is”, aldus Deltalinqs.
Bereikbaarheid
Behalve Van Sluis maakt ook directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam zich zorgen over de bereikbaarheid. Eind vorig jaar sloegen de stadsregio Rotterdam, enkele randgemeenten, de haven en het bedrijfsleven de handen ineen om het verkeersinfarct ten zuiden van de Maasstad aan te pakken.