Ga naar hoofdinhoud

UPDATE – Samskip: ‘Wij voldoen aan wet- en regelgeving’

FNV heeft weer een nieuwe IKEA-transporteur op de korrel die stelselmatig Oost-Europese chauffeurs zou uitbuiten, de rij- en rusttijdenwet zou overtreden en zich daarnaast schuldig zou maken aan valsheid in geschrifte en discriminatie. Het gaat om Samskip van Dieren, maar dat bedrijf zegt zich van geen kwaad bewust te zijn. “Wij voldoen aan de wet- en regelgeving”, aldus directeur Diederik Blom.

UPDATE – In een verklaring zegt Samskip kennis te nemen van de mogelijke aangifte van FNV, maar niet met de inhoud ervan bekend te zijn. De verklaring van Samskip staat integraal onderaan dit artikel.

FNV heeft aangifte gedaan tegen Samskip van Dieren en in onderstaande reportage van EenVandaag gaat FNV-boegbeeld Edwin Atema weer als vanouds tekeer tegen de logistiek dienstverlener. Volgens Atema is er sprake van ‘sociaal-economische criminaliteit’ en is strafrechtelijke vervolging van Samskip op zijn plek.

Diederik Blom, operationeel directeur Samskip van Dieren, reageert in de reportage op de forse aantijgingen van FNV. “In Europa zijn verschillen in inkomstenniveaus en ook in welvaart. Tegelijk is er echter vrij verkeer van diensten en goederen. Daar zit een spanningsveld, dat herkennen wij. Het is echter niet aan Samskip om die zaak op te lossen, maar aan de politiek.“ Samskip ontloopt daarmee niet zijn verantwoordelijkheid. “Wij hebben de verantwoordelijkheid om aan de wet- en regelgeving te voldoen, en dat doen wij ook. Wij herkennen ons niet in de aantijgingen van FNV en zouden . Wij geven geen valse verklaringen over de salarissen van chauffeurs en voor zover wij weten doen onze onderaannemers dat ook niet”, aldus Blom.

Samskip heeft zelf onderstaande officiële verklaring afgegeven.

‘Samskip heeft kennis genomen van het feit dat de FNV aangifte zou hebben
gedaan tegen Samskip.

Samskip is niet bekend met een aangifte van de FNV zoals die beschreven wordt in
het artikel van EenVandaag, of op welke basis zo’n aangifte gemaakt zou kunnen
worden. Als werkgever die gelijke kansen hoog in het vaandel heeft staan en
binnen de Nederlandse en Europese wetgeving opereert, herkennen wij Samskip
niet in de woorden van FNV.

Samskip is een internationaal bedrijf met het hoofdkantoor in Nederland. We zijn
ook een multimodaal transportbedrijf. Dit houdt in dat we een zo lang mogelijk
traject over spoor, zee of binnenwateren combineren met korte afstanden over de
weg voor de collectie en aflevering van goederen. Samskip is actief binnen Europa
en daarbuiten en het heeft er belang bij om zich aan alle wet- en regelgeving te
houden waar zij ook opereert.

Samskip hecht er waarde aan dat chauffeurs worden betaald in overeenstemming
met de toepasselijke wet- en regelgeving. De verantwoordelijkheid voor de naleving
van de regels ligt bij de werkgever van de chauffeur. Als werkgever neemt Samskip
deze verantwoordelijkheid voor haar eigen chauffeurs. Ook van haar
onderaannemers verwacht Samskip dat zij zich aan de regels houden, ook in relatie
tot de arbeidsvoorwaarden van hun chauffeurs. Als wordt vastgesteld dat een
onderaannemer zich structureel niet aan de regels houdt, dan beëindigen wij het
contract met die onderaannemer.

Er kan sprake zijn van een spanningsveld door enerzijds het vrije verkeer van
personen en diensten en anderzijds het verschil in welvaart en beloningsniveau
binnen de lidstaten van de EU. Het is aan de politiek, niet aan Samskip, om
passende oplossingen te bedenken voor de complexe vraagstukken die hieruit
voortvloeien.

In 2016 heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILENT) bij een aantal
bedrijven een bedrijfsonderzoek verricht. Samskip heeft volledige medewerking
verleend. Wat Samskip betreft was het rapport van ILENT nagenoeg geheel
positief. Er zijn slechts twee overtredingen vastgesteld met betrekking tot een
ontbrekend voertuigbestand van een (ingehuurde) demo truck en een misverstand
over wie de geregistreerde werkgever was van een ingehuurde Nederlandse
chauffeur. Samskip heeft een boete ontvangen van in totaal circa 18.000 euro.
Beide overtredingen en de boete hadden geen betrekking op misstanden met
werknemers. Verder heeft Samskip geen andere waarschuwingen of andere boetes
opgelegd gekregen en zijn wij voortdurend in constructief overleg met ILENT.

Samskip herkent zich niet in de beschuldigingen van valsheid in geschrifte door de
FNV. Er is bovendien geen sprake van een structurele overtreding van de
cabotageregels door Samskip en ILENT heeft Samskip daar ook niet voor beboet.
Er is met ILENT wel gesproken over onduidelijkheden in de wetgeving over de
documentatie van het gecombineerd vervoer en de interpretatie van de Richtlijn
gecombineerd vervoer met betrekking tot cabotage. Naar aanleiding van deze
discussie heeft Samskip een aangepast vervoersdocument ontwikkeld en dit
document in overleg met ILENT geïmplementeerd in haar bedrijfsvoering.

Ook de Europese Commissie onderkent dat de regels betreffende cabotage en
gecombineerd vervoer op onderdelen onduidelijk en bovendien verouderd zijn. De
Europese Commissie heeft op dit moment dan ook nieuwe wetgeving in
voorbereiding.’

2 reacties op “UPDATE – Samskip: ‘Wij voldoen aan wet- en regelgeving’

  • Jan

    Door dit soort ongenuanceerde uitspraken zullen vele transportbedrijven na gaan denken om de hoofdvestigingen, die nu nog in NL zitten gewoon te verplaatsen. dan heeft deze zelfverheerlijkende vakbond weer een giga succes geboekt, maar de mensen staan gewoon op straat. Een vakbond die nu over besluiten van 30 jaar geleden gaat lopen zeuren en bedrijven gaat pesten heeft geen bestaansrecht.

  • rob

    ik begin ook steeds meer moeite te krijgen met meneer Atema
    ik ben absoluut tegenstander van oostblok-personeel , die onderbetaald krijgen , maar Atema heeft wel de kunst verheven zich op een vreemde manier te presenteren , misschien moet hij hieronder maar eens uitleggen wat nu precies zijn missie en de te volgen weg is
    DUS Edwin graag uw reactie :
    ( en graag een korte C.V. van uw verleden )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer