fbpx Ga naar hoofdinhoud

Scania stunt met G-serie

Het lag in de lijn der verwachtingen dat Scania Transport Compleet zou aangrijpen meer te laten zien van hun nieuwe voertuiglijn. Velen verwachten daar onder meer de P-cabine te kunnen bewonderen. Die staat er niet. Wel de gloednieuwe G-cabine in een sleepercab uitvoering, en dat is een wereldprimeur.

Vlak vóór de zomer introduceerde Scania onder meer drie nieuwe SCR-only V8-motoren en de NGS G-slaapcabine. Liefhebbers van de ‘ouderwetse’ V8-roffel zullen het nog even met het kijken naar de nieuwe V8 moeten doen. En wel onder de huid van een S520. De G-cabine betekent een wereldprimeur voor het Nederlandse publiek en is de eerste NGS die bedoeld is voor de middellange afstanden. Er komt een rijk scala aan uitvoeringen.

Drie dakhoogtes
De G20-cabine wordt met drie verschillende dakhoogtes aangeboden: laag, normaal en hoog (Highline). De dakhoogtes zijn in twee van de drie gevallen vergelijkbaar met de G-varianten in de huidige PGR-serie. Het lage dak, vooral gebruikt door voertuigtransporteurs en voor andere toepassingen waarbij de ruimte boven de cabine gebruikt wordt, is even laag als zijn voorganger. De binnenmaten bij het normale plafond zijn daarentegen verhoogd met 10 centimeter, terwijl in de Highline-configuratie de interne vrije hoofdruimte nu 16 centimeter groter is dan voorheen. Vanuit het modulaire concept zijn de interieurkeuzes identiek aan de R- en S-cabine.

Scania G 370 Highline 4×2

Op de stand presenteert Scania een G370 4×2 trekker met de nieuwe 13 liter 370 pk motor en een volgens Scania riante slaapcabine.

Vet
Het nieuwe programma V8-motoren – 520, 580 en 650 pk – zijn alle SCR-only. Dus zonder EGR-oplading. De nieuwe V8 moet het beste van twee werelden combineren: brute kracht waarbij Scania belooft dat de vette V8 sound weer terugkomt met een verbruik dat meer in de buurt van een 13 liter lijnmotor komt.

Connectivity
Dat Scania al ver is met connectivity tussen voertuig, werkplaats en planning is bekend. Eén belangrijk onderdeel daarvan is de mogelijkheid tot het flexibel plannen van het onderhoud om de inzetbaarheid en het rendement te verhogen. Door de verbinding tussen truck en Scania heeft de lokale werkplaats uitstekend inzicht in de onderhoudsbehoefte van het voertuig. Hierdoor kan men afstappen van de vaste onderhoudsintervallen en maatwerk leveren. Deze service is wel gekoppeld aan een onderhoudscontract.

Een andere vorm van connectivity biedt Scania met een compleet inzicht in de prestaties van het voertuig (en de chauffeur) via het Fleet Management Portal. De basisrapportage biedt al veel informatie. Scania heeft wereldwijd al meer dan 250.000 connected vehicles.

Scania staat op stand 180.

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer