Scania heeft een vrachtauto met lage instap ontwikkeld voor werkzaamheden waarbij de chauffeurs en anderen veelvuldig moeten in- en uitstappen. Dankzij de knielmogelijkheid is de instaphoogte volgens Scania lager dan bij alle andere vrachtauto’s in dit segment. De auto is leverbaar in 6×2 en 4×2-uitvoering.

De cabine is aan beide kanten voorzien van brede portieren die het in- en uitstappen nog verder vergemakkelijken. Omdat er veel standaardcomponenten zijn gebruikt, is de inzetbaarheid maximaal en zijn onderdelen snel leverbaar. “Scania’s nieuwe low-entry cabine heeft alles in huis wat nodig is om heel populair te worden”, vertelt Martin Lundstedt, die binnen Franchise & Factory Sales verantwoordelijk is voor vrachtauto’s. “De knielfunctie maakt het in- en uitstappen nog gemakkelijker en er is veel ruimte voor de inzittenden en eventuele uitrusting.”

Euro 4/5
Voor de volledig stalen cabine zijn standaard Scania componenten gebruikt, zodat onderdelen snel leverbaar zijn en onderhoud snel kan worden uitgevoerd. De motor is voorzien van EGR, zodat aan de Euro 4 emissienormen wordt voldaan zonder dat er additieven of extra tanks nodig zijn. In een later stadium zullen er ook Euro 5 motoren leverbaar zijn. Op dit moment kijkt Scania naar toepassingen met ethanol- en gasmotoren. Klanten die op hernieuwbare brandstoffen willen overschakelen, kunnen dat meteen doen. Want alle motoren die Scania nu levert, kunnen op RME (raapzaadmethylester) lopen,” aldus Lundstedt.
Voor de volledig stalen cabine zijn standaard Scania componenten gebruikt, zodat onderdelen snel leverbaar zijn en onderhoud snel kan worden uitgevoerd. De motor is voorzien van EGR, zodat aan de Euro 4 emissienormen wordt voldaan zonder dat er additieven of extra tanks nodig zijn. In een later stadium zullen er ook Euro 5 motoren leverbaar zijn. Op dit moment kijkt Scania naar toepassingen met ethanol- en gasmotoren. Klanten die op hernieuwbare brandstoffen willen overschakelen, kunnen dat meteen doen. Want alle motoren die Scania nu levert, kunnen op RME (raapzaadmethylester) lopen,” aldus Lundstedt.
Auteur: Arjan Velthoven