Ga naar hoofdinhoud

Scania wil chassis van composiet bouwen

Scania werkt samen met het KTH Koninklijke Instituut voor Technologie in Stockholm samen aan de toepassing van composiet in het truckchassis. Dat kan gewichtsbesparingen opleveren tot wel 40 procent.

Nieuwe lichtgewicht materialen zoals composiet zullen in toenemende mate een grote rol spelen bij grote voertuigen, in het bijzonder bij stadsbussen en distributietrucks. Scania onderzoekt samen met  KTH het potentieel van lichter materieel in chassis en andere belaste delen van voertuigen. “Onze onderzoeken tonen aan dat gewichtsbesparingen tot 40 procent kunnen worden behaald als belangrijke zwaar belaste onderdelen worden vervangen door lichtere materialen”, aldus onderzoeker Magnus Burman.

Minder voertuiggewicht betekent meer laadvermogen en daarom zijn er minder ritten nodig. Dat betekent voordelen voor het milieu, maar ook voor de inzet van elektrisch aangedreven voertuigen.

“Distributievoertuigen vervoeren vaak grote artikelen, dus de echte gewichtsbesparing daar is niet groot”, zegt Burman. “Maar de actieradius van een elektrisch voertuig is ook afhankelijk van het voertuiggewicht. Als je dat kan halveren betekent het dat je met dezelde acculading twee keer zo ver komt.”

Composiet materiaal heeft een relatief hoge aanschafprijs, maar gaat ook lang mee. “Composiet is wel sterk en stijf, maar tegelijk is het materiaal slijtvast en wordt het niet slapper naarmate de tijd vordert. Ook roest is geen probleem. Het totale verval van het materiaal is gewoon niet zo groot als bij metaaltoepassingen”, aldus Burman. Volgens Burman betekent de toepassing van composiet in chassis ook dat het grotere delen uit één stuk kunnen worden gemaakt. Er zijn dus minder (bout)verbindingen, wat ook weer gewicht bespaart. Volgens Burman zal de toepassing van composiet ook betekenen dat designers meer vrijheid krijgen bij het ontwerp van voertuigen. “Daarom denk ik dat transportvoertuigen er in de toekomst echt anders uit zullen zien. Hoe precies, dat zullen we dan wel zien.”

innovation

Het hier afgebeelde conceptvoertuig heeft een lichtgewicht chassis van carbon fibre composiet en is ontworpen voor gebruik in een elektrische truck met een hoge actieradius. Het zelfdragende chassis gebruikt materialen en kenmerken van ontwerpen uit de luchtvaartindustrie. De batterij zit in het midden van het chassis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer