Ga naar hoofdinhoud

Scania Zwolle bouwt laatste Scania PGR

Scania heeft op haar productielocatie in Zwolle afgelopen week voor Europa de allerlaatste truck die behoorde tot de PGR-serie gebouwd. Het betekent dat er vanaf nu enkel nog de NGS (New Generation) wordt gebouwd, die nu dus de huidige generatie is. Scania Benelux verwacht met de NGS het marktaandeel in Nederland flink te kunnen verhogen.

Met de laatste PGR -truck komt er ook een einde aan de wat verwarrende afkorting NGS dan wel de term Next Generation of New Generation. Daar zit Scania niet echt mee, want het heeft nu een volledig nieuw productgamma. Daarmee is het helemaal klaar voor een sterk draaiende economie waarin transportondernemers steeds meer vertrouwen hebben, vertelde managing director Janko van der Baan van Scania Benelux afgelopen week. Scania Benelux verwacht dat de markt voor zware trucks dit jaar uit zal komen op 12.000 eenheden, waarvan er nu echter al 2.954 gerealiseerd zijn. De eerste twee maanden waren boven verwachting goed, liet verkoopdirecteur Jan de Vries zien. Met de nieuwe productrange wil Scania goed scoren in 2018. Het verwacht in marktaandeel in Nederland te kunnen groeien van 14,9 naar 19,6 procent en daarmee Volvo te belagen voor de tweede plaats in Nederland.

De nieuwe Scania’s moeten ondernemers rendement brengen maar ook de mogelijkheid om zich op het gebied van duurzaamheid te onderscheiden. Nu zijn de eerste testresultaten van de nieuwe Scania’s al veelbelovend, maar met de nieuwe gasmotoren geeft Scania transportondernemers een kans CO2-beperking en milieuvoordeel ook in een andere hoek te zoeken. De mogelijkheden voor LNG- en CNG- trucks zijn met interesse ontvangen in de Nederlandse markt en het lijkt dan ook een kwestie van tijd voor de eerste gas-Scania’s op de wegen verschijnen en het marktaandeel van Scania in dit segment gaat groeien.

Scania is zelf, en dan bedoelen we niet alleen in Nederland maar wereldwijd, toegewijd om zorgzaam met het milieu om te gaan. De fabrikant heeft vanuit Zweden net bekend gemaakt wereldwijd haar CO2-uitstoot in 2025 te willen halveren. Dat gebeurt dan onder meer in Zwolle, waar 22.000 zonnepanelen op het dak liggen. Nu de laatste PGR-serie truck is geproduceerd, wordt de Castor productielijn klaargemaakt voor de productie van de nieuwe (huidige) range. Dat gebeurt de komende maanden. Tegelijkertijd wordt een nieuwe faciliteit gebouwd voor Fit for Use, speciaal voor klantaanpassingen aan trucks. Op deze locatie worden vanaf volgend jaar ook de 2037 nieuwe trucks die Defensie heeft besteld geproduceerd en geprepareerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer