Ga naar hoofdinhoud

Schadelijke uitstoot wegvervoer blijft groeien

De ontwikkeling van schonere motoren ten spijt blijft de schadelijke uitstoot van het wegtransport groeien. De uitstoot van de luchtvaart is echter de afgelopen twintig jaar nog veel meer toegenomen. De chemische sector boekt de grootste klimaatvooruitgang. Dat schrijft ING Economisch Bureau in een analyse.

De uitstoot van broeikasgassen per euro toegevoegde waarde is in het Nederlandse bedrijfsleven met 55 procent gedaald van 1996 tot 2016. Waar in 1996 elke euro toegevoegde waarde nog gepaard ging 0,67 kg uitstoot, is dat in 2016 gedaald naar 0,3 kg. In 2030 zal dit naar verwachting tot 0,09 kg per euro (werkelijke prijzen) gedaald moeten zijn. Onder de energie-intensieve sectoren heeft de chemie de grootste vooruitgang geboekt, terwijl de luchtvaart de klimaatefficiëntie daarentegen het minst verbeterd. Ondanks de progressie is de uitdaging met de kabinetsdoelstelling over de hele linie groot.

Economische groei gaat nog steeds gepaard met extra uitstoot van broeikasgassen. Om de klimaatdoelstellingen te halen zonder krimp zal dit de komende jaren moeten veranderen. Dit betekent dat er ook op sectorniveau groene groei gerealiseerd zal moeten worden.

Uitstoot van broeikasgassen hangt samen met energieverbruik voor bijvoorbeeld verhitting tijdens productieprocessen of voortbeweging. De energiesector, industrie en transport zijn verantwoordelijk voor ruim tweederde van de uitstoot van het Nederlandse bedrijfsleven. De grootste uitstoter is de elektriciteitssector, gevolgd door de chemie en de luchtvaart, ook al vindt de uitstoot van de laatste grotendeels op buitenlands grondgebied plaats.

Nederlandse bedrijven en instellingen hebben in de periode 1996-20167 procent reductie in uitstoot gerealiseerd. De chemiesector heeft de grootste slag gemaakt in broeikasreducties met een daling van 42 procent. Dit is voor een groot deel te danken aan de reductie van lachgas bij salpeterzuurproductie op Chemelot in Geleen en bij Yara in Sluiskil. Door het lachgas via een technische ingreep te kraken wordt dit broeikasgas nu grotendeels onschadelijk gemaakt. In andere sectoren is de uitstoot van broeikasgassen juist toegenomen. Dit geldt vooral voor delen van de transportsector. De luchtvaart spant daarbij de kroon.

Het reduceren van de broeikasgasuitstoot is mooi, maar de ene sector groeit sneller dan de andere. De uitstoot per eenheid product (per euro toegevoegde waarde) is daarom vooral belangrijk. Gemiddeld is de uitstoot in het Nederlandse bedrijfsleven over de periode 1996-2016 met 55 procent afgenomen van 0,7 kg per euro tot 0,3 kg per euro. In die twintig jaar daalde de uitstoot in de luchtvaart van 5,3 kg per euro naar 4,2 kg per euro, terwijl de uitstoot in de chemie van 5,3 kg naar 1,9 kg per euro terugliep. De luchtvaartsector hiermee het meest achter, terwijl de chemie ook hier in de top scoort.

Het kabinet wil de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met tenminste 49 procent reduceren ten opzichte van 1990. Hoewel de uitstoot in verschillende sectoren behoorlijk is gedaald, zijn nog flinke slagen nodig. Met verbetering van efficiëntie kan nog winst geboekt worden in veel sectoren, maar overal geldt dat een grote transitie niet uit kan blijven. Denk hierbij aan de vervanging van aardgas in productieprocessen en elektrisch vervoer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer