Schmitz is smart: focus op digitalisering • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Schmitz is smart: focus op digitalisering

Smart Trailer World is het motto van opleggerfabrikant Schmitz Cargobull op de IAA 2018. De digitalisering van producten èn processen door telematica is volop bezig en Schmitz gaat daar helemaal in mee. Maar op de stand in Hannover staan natuurlijk ook de nieuwste trailers.


Andreas Schmitz, de CEO van Schmitz Cargobull, lichtte op een speciale bijeenkomst eerst even het zakelijk jaar van zijn bedrijf toe. Een jubileumjaar, want Schmitz heeft net haar 125-jarig bestaan gevierd. En het was ook nog een succesjaar, want er werden 61.000 units geproduceerd en een omzet van 2,2 miljard euro gerealiseerd, een groei van 5,2 en 9 procent respectievelijk. De winst viel echter terug naar 2,8 procent van de omzet. “Een gevolg van onder meer hogere grondstofprijzen”, aldus Schmitz, die voor het komende boekjaar een winstpercentage van 4,8 procent beoogt. Ook de productie zal weer stijgen, naar verwachting naar 67.000 units. Voor de groei kijkt Schmitz dus nadrukkelijk naar het oosten, want de West-Europese en Zuid-Europese markten zakken naar verwachting komende jaren iets in, na lange periodes van economisch herstel en bloei.

V.KO
Schmitz is echter in Europa nog altijd marktleider met een aandeel van 25 procent, en dat is deels door de innovatieve producten. De IAA 2018 is de plek waar de V.KO Dry opbouw voor bestelauto’s groots wordt gepresenteerd. Daar hebben we hier in TTM.nl al vaker over geschreven, dus ga in Hannover vooral zelf kijken. Kijk goed, want wij verwachten dat er meer varianten van het V.KO concept, een koel/vries opbouw bijvoorbeeld, gepresenteerd gaan worden.

BeSmart
Het paradepaardje S.KO, Schmitz koeltrailer, is verder verbeterd. Het kopschot is verstrekt en beter geïsoleerd. Aan de zijkant valt een nieuwe onderrijbeveiliging op, die er zeker fraaier uitziet. Binnenin heeft de S.KO een verbeterde vloer gekregen, waarop uitglijden tot het verleden moet behoren. Belangrijk is de vernieuwing van de S.CU koelmotor. Die heeft nu een common-rail dieselmotor en voldoet aan de Stage V emissie-eis. De verbeteringen moeten een dieselbesparing van 10 procent opleveren. De koelmotor heeft ook een nieuw, beter afleesbaar display. De S.CU is overigens ook te bedienen met de nieuwe BeSmart app van Schmitz. De S.KO was de eerste Schmitz trailer in een Executive-uitvoering. Ook de S.KI kipper komt er als Executive. De S.KI krijgt overigens een beter geïsoleerde ronde asfaltuitvoering, maar die betere isolatie zit ook op de aluminium boxuitvoering. De bulktrailer krijgt ook een Schmitz eigen as gemonteerd en krijgt een wegklapbare achterrijbeveiliging, voor efficiënter lossen.

Power Curtain
Bij de schuifzeiltrailers is het Power Curtain het belangrijkste nieuws. Dit nieuwe zeil is versterkt met staal en aramide en kan krachten tot 27 ton weerstaan. Het is zo sterk dat rongen bij de S. CS achterwege kunnen blijven. Vanzelfsprekend is zeilensnijden nog moeilijker geworden. Gewichtsbesparing is ook van belang. De S.CS weegt nu minder dan 6 ton. Minder gewicht is ook een punt bij de megatrailers en -combinaties. De M.CS motorwagenopbouw is 100 kg lichter, de Z.CS aanhangwagen is 400 kg lichter. De megacombinatie heeft een minimumgewicht van 4.400 kg. Er zit een S.CS opbouw op de combinatie, die voor allebei de delen een liftbaar dak heeft.

Kubikx
Het motto van Schmitz op de IAA is Smart Trailer World en dat staat niet voor opleggers maar voor connectivity en apps. Met een nieuwe CTU3-module is er veel meer online wetenschap en controle over de trailer mogelijk. Temperatuurbewaking, een elektronisch slot op de achterdeuren, bandenspanningmeting en accubewaking, het zijn maar enkele van de mogelijkheden. Maar ook remslijtage en aslasten zijn er meetbaar mee en af te lezen met de BeSmart app. Op het thuisfront is alles ook bij te houden met de Portal 2.0. De ontwikkelingen zijn echter nog lang niet ten einde. Geopositioning is in ontwikkeling, maar ook het huidige remote diagnostics kan worden doorontwikkeld tot predictive maintenance en zelfs onderhoudsassistentie op afstand, compleet met smartglasses en hololens. Niet voor niets heeft Schmitz dit jaar Kubikx opgestart, een spin-off om nieuwe digitale businessmodellen te ontwikkelen, waar mogelijk met klanten. “Want in deze nieuwe wereld willen we disruptive zijn”, aldus Andreas Schmitz. “In trailers, en in dienstverlening.”

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer