Ga naar hoofdinhoud

Schmitz, Krone en Kögel definitief niet op BedrijfsautoRAI

Trailerbouwers Schmitz, Krone en Kögel zullen dit jaar niet deelnemen aan The European Road Transport Show (TERTS) ofwel de BedrijfsautoRAI. Na wekenlange geruchten bevestigen de drie merken tegenover TTM dat ze definitief niet komen. Ook Trailer laten ze links liggen.

Schmitz CargobullKrone en Kögel produceren gezamenlijk ongeveer 80.000 opleggers en zijn daarmee goed voor ongeveer een derde van de totale Europese productie.    
Krone zegt in de toekomst helemaal niet meer aan beurzen deel te nemen omdat men op het fabrieksterrein een grote faciliteit heeft gebouwd om zelf  evenementen en ontvangsten te kunnen houden. Van Kögel hebben de organisatoren van de TERTS geen inschrijving ontvangen maar verder ook niets gehoord. De directie van Kögel deelde TTM desgevraagd mee niet op de RAI te zullen exposeren onder andere vanwege de hoge kosten en de tegenvallende bezoekersaantallen. Kögel staat ook niet op Kortrijk.
Bij Schmitz liggen de zaken zo dat Schmitz Nederland graag op de TERTS aanwezig zou zijn maar daarbij op een ‘nein’ van de fabriek stuit. De organisatoren zeggen nog met Schmitz in gesprek te zijn, maar tegenover TTM bevestigde Ullrich Schöpker van Schmitz dat Schmitz definitief niet naar Amsterdam komt en ook niet op Trailer zal staan.
Afgezien van de al door Kögel geformuleerde bezwaren, waarvan overigens niet zeker is of die door anderen worden gedeeld, hebben de ‘Grote Drie’ moeite met de openingstijden, de duur van de beurs en het feit dat Trailer in Kortrijk betrekkelijk snel na de TERTS plaatsvindt. Overigens zijn de organisatoren al aan één van de wensen gedeeltelijk tegemoet gekomen door de avondopening te beperken tot 20.00 uur.
 
Weekeind knelpunt
Wat betreft de tijdsduur van de TERTS hebben de drie opleggerfabrikanten vooral moeite met het weekeinde. Op zaterdag en zondag concentreert het bezoek zich vooral op de trucks en is het Hollandcomplex, waar de trailerbouwers staan, vaak relatief rustig.
Als vierde argument worden ook de kosten van de TERTS genoemd. Volgens insiders wordt de houding van de drie trailerfabrikanten op dit punt beïnvloed door het feit dat de trailerverkopen momenteel zo gigantisch goed lopen dat men er gewoon geen orders bij kan hebben en dat men dus de kosten van beursdeelname in de zak kan houden.  
De afwezigheid van de drie grootste trailerbouwers zal niet leiden tot lege plekken op de TERTS want 95 procent van alle vierkante meters zijn verkocht. 
 

Auteur: Pieter Wieman

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer