Ga naar hoofdinhoud

Semperit zoekt aansluiting met de top

Semperit (latijns voor ‘Altijd in beweging’) completeerde deze maand zijn nieuwe Runner F2 programma met een trailerband. Daarmee levert het merk nu een complete transportoplossing voor het regionale en internationale vrachtverkeer. Afgaande op de specificaties mikt het bandenmerk daarmee heel bewust op de subtop. Nét achter de grote merken maar ver weg van de prijsvechters.

Daarmee toont de bandenfabrikant duidelijk ambitie. Het wil meer zijn dan een merk dat al 110 jaar wereldberoemd is in alleen heel Oostenrijk. Maar omdat het een 100 procent dochter is van het grote Continental mag het zich ook weer niet té nadrukkelijk profileren als een topmerk. Semperit lost dat op door een marktaandeel te zoeken in die range waar transporteurs op zoek zijn naar een goede no nonsens band. De banden moeten in staat zijn vanaf dag één hun perfecte wegeigenschappen te laten zien en bijdragen aan net brandstofverbruik door hun goede roleigenschappen. En uiteraard moeten ze beschikken over een hoog kilometerrendement. Maar wat er niet omheen zit, zijn allerlei aanvullende diensten en optimaliseringsprogramma’s die bijvoorbeeld merken als Continental en Michelin wel in huis hebben.

Marketing directeur Daniel Gainze: “Semperit mikt op het hogere middensegment, zo dicht mogelijk tegen de premiummerken.”
Marketing directeur Daniel Gainze: “Semperit mikt op het hogere middensegment, zo dicht mogelijk tegen de premiummerken.”

De Runners F2 zitten in de categorie ‘shoot and forget’. Kopen, afrijden en nieuwe monteren. Natuurlijk is de nieuwe Semperit Runner F2 serie tijdens zijn levensduur een keer te herprofileren. Maar je kunt de banden daarna niet door middel van heet verzolen voor een tweede keer van hetzelfde loopvlak voorzien. Maar omdat het karkas volgens Semperit hoogwaardig is opgebouwd, kan dat makkelijk door de cuverindustrie nog een keer gebruikt worden. Het gaat dus volgens marketing en brandmanager Lutz Stäbner voor een goede prijs de bandenhandel in dat drukt de aanschafkosten.

Semperit zoekt daarmee een plaats in die 45 procent van de bandenmarkt die als het middelste deel en de subtop omschreven kan worden. “Daarbij mikken we natuurlijk zo hoog mogelijk”, aldus marketing directeur Daniel Gainza. “Qua technische eigenschappen horen onze banden daar. En het is ook een interessante markt. Wereldwijd is die dit jaar een 6,3 miljoen stuks groot. Er is dus alle reden om daarin een partij mee te blazen.”

Belangrijk daarbij is, dat een merk de juiste maten kan leveren. Wat betreft blijft Semperit net iets onder de topmerken hangen. “Waar een premium merk 90 procent van het gamma direct op de plank heeft liggen, kunnen wij momenteel 76 procent leveren. Maar dat stijgt in de loop van volgend jaar naar 87 procent. Meeste maten in 22,5 en 19,5 inch hebben we nu al. Daar komen nog extra types in met name het sterk groeiende 17,5 inch segment bij”, aldus Gainza.

De internationale bandenhandel maakte recent al kennis met de nieuwe banden van Semperit
De internationale bandenhandel maakte recent al kennis met de nieuwe banden van Semperit

Nu is de Nederlandse markt voor 17,5 inch niet zo heel groot. Er rijden hier relatief weinig 7,5 tonners omdat daar in tegenstelling tot de Duitse markt geen Mautvoordeel mee te halen is. Maar het 22,5 en 19,5 inch segment is wel interessant. Daar heeft Semperit met de Runner F2 naar eigen zeggen een goede oplossing voor de vervoerder die een band zoekt die zowel regionaal als internationaal goed presteert. “We hebben in de maten 315/80 en 315/70 voor de trek- en stuuras en voor trailer in 385/55 en 385/65 gezocht naar een band met ‘immediate experience’. Een set Semperit moet voor de chauffeur direct een goed gevoel geven op het gebied van stuurprecisie en grip. De eigenaar van de truck moet de kwaliteit terugvinden in een hoog kilometerrendement en een lage rolweerstand voor een zo goed mogelijk brandstofverbruik”, aldus Gianza.

Om dat te bereiken heeft Semperit zich gefocust op het perfectioneren van drie technische aspecten: grip, vervorming en waterafvoer. Daarbij maakt Semperit handig gebruik van de voortschrijdende sipe-techniek. Zowel de banden voor de stuuras, trekas en trailer zijn voorzien van dunne inkervingen die in de breedterichting geplaatst zijn voor een betere

Semperit levert nu een totaal oplossing op de hele truck voor het regionale én internationale vervoer.
Semperit levert nu een totaal oplossing op de hele truck voor het regionale én internationale vervoer.

en meer grip. Bijzonder is dat de Runners die sipes ook in de lengterichting hebben zijn voor een betere zijdelingse grip en dus minder gevaar voor wegglijden. Dit microprofiel blijft aanwezig over de hele levensduur van de band. Het vermindert ook de kans op het klemrijden van steentjes die het loopvlak kunnen beschadigen.

Op de Runner D2 voor de trekas zijn de blokken in het profiel zodanig opgebouwd en geplaatst, dat dit het afrolgeluid reduceert. De buitenste randen van de Runner T2 voor de trailer zijn zeven procent breder geworden wat een beter slijtpatroon en daarmee een hogere kilometrage moet opleveren.

Een andere toepassing is de ‘cut and crack resistance’. Door de toepassing van een polymeer in het rubbermengsel voor alle drie de types band, gaat men veroudering en de kans op insnijding tegen en verlaagt men de rolweerstand. Semperit is ook tevreden over hun nieuwe Airkeepliner. Dat is een behandeling van het binnenste van de band waardoor die beter luchtdicht blijft. Dat gaat de kans op het rijden op onderspanning tegen en verlaagt daarmee het brandstofverbruik en de kans op lekrijden.

Semperit blijft er vaag over, maar aan te nemen valt dat de basis van het karkas van Continental komt. De Semperitversies hebben nu een beltopbouw waarbij de koorden niet meer volgens het 3+6 maar met een 1+5 systeem zijn opgebouwd wat een hogere laadindex genereert. Het karkas is verder opgebouwd met vier binnenlagen waarvan er twee het binnendringen van stenen en ander ongerief moeten voorkomen.

Hoe al die innovatie in de praktijk uitpakt, is vanaf hier moeilijk te zeggen. Vast staat echter wel, dat de banden binnen de Europese labelingsysteem met een C voor verbruik en een B voor grip op nat goed scoren. Alleen de Runner D2 voor de trekas zit qua verbruik op een D-classificering maar dat is niet onlogisch. Semperit mikt in Nederland op het onderste en middensegment van de vervoersmarkt. Daarom worden de banden niet rechtstreeks via de importeur verkocht maar alleen via de dealers. Dat zijn er in Nederland circa 30. Over het prijsverschil met bijvoorbeeld een Continentalband, wil Semperit niets kwijt maar geluiden uit de markt houden het op een 20 procent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer