Ga naar hoofdinhoud

Servicecentrum oplossing voor efficiënte bevoorrading?

Op uitnodiging van de Commissie Stedelijke Distributie waren wethouders, vervoerende en verladende organisaties en vertegenwoordigers van de detailhandel gisteren bijeen tijdens de bijeenkomst ‘Duurzame en efficiënte bevoorrading binnensteden: samen gaan voor resultaat!’. Daarbij werd het idee van een servicecentrum gepresenteerd.

De conclusie van deze was dat oplossingen voor stedelijke distributie, die aansprekend kunnen zijn voor zowel detailhandel, als gemeenten, verladers en vervoerders via samenwerking tussen deze partijen tot stand kunnen komen .
Tijdens de bijeenkomst presenteerde Birgit Hendriks van Stichting Binnenstadservice.nl presenteerde samen met Jan van der Meer, wethouder Mobiliteit en Milieu van de gemeente Nijmegen een nieuw concept bereikbaarheid binnensteden. Het gaat om daarbij een servicecentrum waar een groot deel van de goederen voor de ondernemers in het centrum worden afgeleverd. Het is met nadruk geen distributiecentrum want naast de mogelijkheid om goederen te leveren zal het centrum aanvullende diensten leveren zoals beprijzing en verpakking, maar ook een P&R functie hebben. Distributie wordt bij dit concept niet gezien als transportprobleem maar als een optimalisatie van het winkeliersprobleem.
De Commissie Stedelijke Distributie gaf verder een ‘preview’ van de Digitale Kaart Stedelijke Distributie. Deze kaart geeft weer hoe ver provincies, stadsregio’s en gemeenten zijn met de uitvoering van de verplichtingen die voortkomen uit de Nota Mobiliteit.
In mei zal de digitale kaart op internet te vinden zijn.
 

Auteur: Pieter Wieman

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer