Ga naar hoofdinhoud

Silent-subsidie aantrekkelijk: 14 nieuwe DAF’s voor Datrans

Zwitserland-expert Datrans heeft veertien nieuwe DAF’s XF440 aangeschaft. Die zijn eind vorig jaar en begin dit jaar geleverd door DAF-dealer Allers Bedrijfswagens in Venlo. De DAF’s zijn voordelig voor Datrans vanwege tal van aspecten, maar eentje gaf wel de doorslag.

“Op deze auto’s zit nog flink wat Piek-subsidie”, stelt Ruud Hagens, directeur-eigenaar van Datrans. Hij doelt op de DAF XF 440 (met Silent-mode niet meer dan 72 dB). “We hebben er daarom gelijk veertien besteld. Ook het gunstige brandstofverbruik telt mee en niet te vergeten het feit dat je flink wat minder tol betaalt. In Zwitserland is het tarief voor een Euro 6-truck 85 eurocent per kilometer, 15 cent minder dan voor Euro 5.”

Met de nieuwe XF’s meegerekend heeft de onderneming momenteel twintig DAF’s in een vloot van 54 trekkende eenheden en 115 trailers. Hagens: “25 jaar geleden zetten we de eerste DAF in. Toen viel het gunstige verbruik al op en dat zien we bij de huidige generatie XF nog steeds.”

Datrans is gevestigd in het Noord-Limburgse Wanssum. Het bedrijf is opgericht door Ruud Hagens, die in 1981 met één vrachtauto begon. Hij oriënteerde zich op vervoer naar en van Zwitserland. “We vervoeren alles, van pakken hooi tot wasmachines, van stukgoed tot bulk. Negen jaar heb ik met die ene vrachtauto gereden. Door de specialisatie in vervoer op Zwitserland kregen we gaandeweg steeds meer opdrachten en konden we uitbreiden. Anderen haakten af in het transport op Zwitserland, vanwege de hoge kosten en het geregel.”

Zwitserland is niet aangesloten bij de Europese Unie en heeft dus ook geen Europese regelgeving. Gedegen kennis van alle in- en uitvoerregels en belastingen is een must. Datrans beschikt over eigen in- en uitklaringfaciliteiten in Nederland en heeft in Wanssum bovendien een warehouse voor op- en overslag. Hagens: “We zijn goed bekend met Zwitserland. De planning voeren we dan ook met Zwitserse precisie uit. We werken ook met een zogenoemd estafettesysteem, waarin onze vestiging in Schwegenheim in Duitsland een centrale plaats inneemt. En we maken in de keten gebruik van de trein, intermodaal vervoer dus. We kunnen vrachten gemakkelijk combineren waardoor we flexibel en concurrerend kunnen handelen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer