De lijst met bruggen die in slechte staat zijn, die Rijkswaterstaat in september publiceert, zal zo omvangrijk zijn en zoveel reparaties en afsluitingen vergen dat de introductie van de LZV daardoor ernstig in gevaar komt. Die vrees spreekt TLN uit in een artikel in het Nederlands Dagblad.

In het artikel stelt de Delftse hoogleraar Leo Wagemans dat alle betonnen bruggen die tot 1980 zijn gebouwd in Nederland onveilig zijn en niet langer berekend op het huidige aanbod van vooral vrachtverkeer. Volgens hem zijn er in het verleden dramatische rekenfouten gemaakt bij de constructie van dit type brug. “De situatie is dermate zorgwekkend dat vele kilometers asfalt van honderden bruggen zo snel mogelijk moeten worden vernieuwd.”
Rijkswaterstaat is na de problemen bij Hollandse Brug en de brug bij Heteren een onderzoek begonnen naar de staat van ongeveer tweeduizend bruggen die zijn gebouwd tussen 1960 en 1980. Na die periode werden hogere eisen gesteld voor de belasting van bruggen. In september publiceert Rijkswaterstaat een lijst van bruggen waar het mogelijk mis is. Eind dit jaar, begin volgend jaar moet bekend zijn hoeveel constructies er moeten worden versterkt.
Mark Dijk, woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TLN) is bang dat het onderzoek van Rijkswaterstaat aantoont dat veel oudere bruggen gebreken hebben, met afsluitingen als gevolg. De kans dat nog veel meer transportbedrijven het dan moeilijk krijgen, is dan groot. “Los van nog grotere schade kunnen we introductie van LZV’s dan vermoedelijk helemaal vergeten”, aldus Dijk. De LZV-proeven zijn een succes, maar de combi’s wegen zestig ton en na Minneapolis schrikt iedereen zich een ongeluk van zo’n gewicht. Dijk: “Het is ineens een heel emotionele discussie geworden. Waarom mag er bijvoorbeeld niet één lichte vrachtwagen over de Hollandse Brug?” Precies, zegt Rink Jan Slotema van verladerorganisatie EVO. “De paniek is zo groot, dat elke vrachtwagen eng is geworden. Terwijl lichtere wagens, zeg maar tot twintig ton, geen enkel gevaar vormen als ze over de brug rijden.”
Minister Eurlings schat in dat er in elk geval duizend bruggen zijn met achterstallig onderhoud.