Blinden en slechtzienden zijn bang voor de opkomst van stille hybride voertuigen in het verkeer. De ‘fluisterstille’ auto’s en trucks zijn voor hen moeilijk waarneembaar en de verkeersveiligheid van blinden en slechtzienden komt zo onder druk te staan, vindt belangenvereniging Viziris.

Op de aanstaande BedrijfsautoRAI wordt duidelijk dat het aanbod van hybride voertuigen, ook die op grijs kenteken, sterk groeit. “Als auto’s niet meer hoorbaar zijn, kunnen blinden alleen nog oversteken op plaatsen met voorzieningen. Gemeenten vervangen kruisingen steeds vaker door rotondes, waardoor de veilige oversteekplaatsen schaarser worden”, zegt Roland van Grinsven, beleidsmedewerker mobiliteit van Viziris.
Dat het een serieus probleem is, blijkt uit een proef die onlangs in de Verenigde Staten werd gehouden. Een groep blinden moest op een kruising proberen om hybride auto’s tijdig op te merken. Toen ze zich afvroegen wanneer de test zou beginnen, waren de auto’s al twee keer gepasseerd.
Bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is het probleem bekend. Eerder speelde het probleem in het klein op Schiphol, waar elektrische karretjes worden ingezet om passagiers die slecht ter been zijn te vervoeren. “Daar is besloten een geluidje op de wagens te zetten”, zegt Jolanda Maas. “Of je ook geluid op hybride voertuigen moet zetten weet ik niet. Maar we moeten wel naar een oplossing kijken.” Meer veilige oversteekplaatsen zou een goede start zijn, stelt Van Grinsven van Viziris.
Op de onderzoeksafdeling van Toyota, dat met de personenauto Prius de best verkochte hybride auto op de markt heeft, is het ‘stilteprobleem’ inmiddels onderwerp van studie, erkent Guido Roozekrans van importeur Louwman & Parqui. “De hybride auto reduceert geluid en vervuiling. Maar er is een keerzijde.” De verantwoordelijkheid ligt ook bij de bestuurder, zegt hij. “Je weet dat je auto minder lawaai maakt. Daar moet je je bewust van zijn.”
Bron: Nederlands Dagblad