Slim bergop (en er weer af) met Volvo • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Slim bergop (en er weer af) met Volvo

Volvo Trucks heeft een hele set nieuwe technische toepassingen voor zwaar werk of voor de bouw ontwikkeld. Die moet het werk, op het asfalt of in de modder, vereenvoudigen. TTM.nl toog naar Zweden om te zien of dat echt zo is. [INDEX TTMnl2016_3_40]

Volvo zet tegenwoordig in op virals: net als TTM.nl heeft het een eigen YouTube-kanaal waar het spraakmakende filmpjes publiceert. Zo zagen we vorig jaar Sophie (5 jaar) een FMX-truck met automatic traction control besturen. Dat willen we zelf ook wel natuurlijk. Alleen deed Sophie het op afstand en wij mogen zelf achter het stuur (lekker puh).

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=b-womy-QMbY&w=560&h=315]

Als eerste klimmen we aan boord van een FMX-540 10×6, voorzien van Automatic Traction Control, speciale I-Shift software voor bouw en off-road toepassingen en een nieuwe 20 tons vooras. Dat is voldoende dus om uit te proberen, en dat doen we op een nieuw offroad-terrein bij het Volvo Demo Center nabij Götenborg. Een mooi terrein, vol met paadjes, hellingen en diverse soorten ondergrond. De FMX lijkt het niet eens op te merken. De tijd dat je met een automaat huiverig het terrein in ging ligt echt achter ons. De I-Shift geeft geen krimp, en het is natuurlijk geweldig dat er tegenwoordig speciale software is voor offroad-toepassingen. Op 4×4, 6×6 en 8×6 is Automatic Traction Control standaard. Dat zou ook best mogen op de 10×6 die wij rijden, want het systeem werkt geweldig. Automatisch ook, zoals de naam al zegt. We rijden bergop met een fors stijgingspercentage en als de achterassen het letterlijk niet meer trekken, komt Automatic Traction Control vanzelf in werking en gaan we met aandrijving op de vooras moeiteloos de helling op. Er is geen eigenlijk geen enkel verlies van vermogen of snelheid merkbaar. Binnen een halve seconde activeert een klauwkoppeling de voorwielaandrijving. De klauwkoppeling is lichter en heeft minder bewegende onderdelen dan een traditionele oplossing met permanente aandrijving op alle wielen. Als de chauffeur op extra ruig terrein komt, kan hij handmatig de andere sperdifferentiëlen voor en achter activeren. Merkt de auto dat de achterwielen het wel alleen kunnen, dan wordt Automatic Traction Control weer uitgeschakeld. Helemaal nieuw is Automatic Traction Control niet. Wel voor de trucks van Volvo, maar Volvo Construction Equipment gebruikte het ook al op hun dumpers.

VDS
In het terrein zijn ook andere technische vondsten van Volvo uit te proberen. Volvo Dynamic Steering bijvoorbeeld. We hebben al vaker gezegd dat die stuurtechnologie op de lange afstand niet echt tot zijn recht komt, maar in het terrein merken we hoe waar die woorden zijn. Zichtbare oneffenheden in het terrein zijn amper voelbaar als ze onder vooras terecht komen. Als we later achter het stuur van een FMX zonder Dynamic Steering kruipen, is het verschil zo duidelijk dat we meteen weer terug willen naar VDS. Knoop dat dus maar in je oren: als je eenmaal met VDS hebt gereden, wil je niet meer zonder. VDS is nu trouwens ook te gebruiken samen met EBS met trommelremmen. Bergaf gaat het gestaag maar zeker, ook met de 56 ton die wij rijden, dankzij brake blending: de automatische afstemming van de motorrem en de retarder.

Liftbaar
Genoeg in de modder gespeeld, we gaan het asfalt op. Eerst met een FH-500 6×4, met alweer een nieuwe toepassing: de liftbare tandemas. Deze functie is bedoeld voor zware transporten waarbij alleen op de heenweg met vracht wordt gereden, bijvoorbeeld bij het vervoer van boomstammen, in de bouw en bij bulktransporten. De as is met een druk op de knop in het dashboard tijdens het rijden omhoog te brengen. De wielen hangen dan 14 cm boven het asfalt. Volgens Volvo is het brandstofverbruik met de as omhoog vier procent lager en is de draaicirkel van de truck een meter kleiner. De liftbare tandemas is leverbaar voor de Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH en de Volvo FH16. Ook al breed inzetbaar dus.

Kruipend
Terug bij het Volvo Demo Center moeten we even twee keer kijken: wat staat dáár? Het is een Volvo FH16-750 8×4, met daarachter een dieplader geladen met een (volgeladen!) knikdumper. Totaalgewicht: 120 ton. OK, en dat gaan wij dus tegen een helling op rijden, want de FH16 is voorzien van Volvo’s nieuwe I-Shift met kruipversnellingen. Die aanpassing van de I-Shift is alleen bedoeld extra startvermogen voor echt zwaar transport. Op weg dan maar, met die 120 ton. Direct doemt al een helling op van 12 procent. ‘Niks aan de hand, rij maar even naar boven en zet de auto dan stil.’ Gehoorzaam als we zijn doen we wat de Volvo-instructeur zegt. Auto stil, handrem erop. Met de in dit model naast de stoel gemonteerde hendel kunnen we twee kruipversnellingen inleggen. Met de eerste kruipversnelling, CC1, is het toerental terug te brengen tot 600 t/min en de snelheid tot 0,5 km/h. Het gaat langzaam, maar we trekken wel die combinatie met 11 assen en 120 ton omhoog, zonder dat de motor hoeft te brullen. In CC2 gaat het wat harder, maar nog steeds niet harder dan maximaal 2,0 km/h. Daarna wordt er automatisch naar de reguliere eerste, tweede of derde versnelling doorgeschakeld. Het is verbazingwekkend en ook ontzagwekkend om te zien hoe vloeiend het vermogen naar de aandrijvende wielen wordt gebracht, zonder horten, stoten of waarneembaar oncomfortabel weggedrag. Er zijn ook één of zelfs twee kruipversnellingen  om achteruit te rijden, en dat doen we dan ook als we eenmaal over de top zijn. Weer kruipend achteruit, maar weer totaal in control, ook al is de hellingsgraad nu 16 procent. Het maakt duidelijk dat bij zwaartransport het met de kruipversnellingen ook makkelijker aankoppelen en manoeuvreren is. Later rijden we ook nog met een FH16-750 van 78 ton. Ook zonder een centje pijn. De kruipversnellingen kunnen namelijk gewichten tot en met 350 ton aan. I-Shift met kruipversnellingen is beschikbaar voor de 13- en 16-liter Volvo Trucks-motoren in de Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH en Volvo FH16. Breed toepasbaar dus, maar deze ‘crawler gears’ zullen we toch het meest in zwaartransport terug zien. De I-Shift met kruipversnellingen is 48 kg zwaarder en 12 cm langer dan een reguliere I-Shift.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer