fbpx Ga naar hoofdinhoud

Slimme tacho vanaf 2019 in trucks

Nieuw geregistreerde vrachtauto’s moeten vanaf 2 maart 2019 worden voorzien van een nieuwe, ‘slimme’ tachograaf. De verordening daartoe gaat woensdag 2 maart in. Dat meldt TLN.

tachograaf kaartIn 2014 heeft de Europese Commissie een nieuwe verordening gepubliceerd die de huidige wetgeving van de tachograaf vervangt. De exacte ingangsdatum hing af van de goedkeuring van de technische specificaties van de nieuwe tachograaf. Dat is op 28 januari jl. gebeurd.

Een jaar geleden, 2 maart 2015, zijn al een aantal bepalingen uit de nieuwe verordening werking getreden. Zo is er een einde gekomen aan de verplichte aanwezigheid van het patronaal attest (verklaring van activiteiten) en moeten alle rustperiodes manueel worden ingevoerd in de tachograaf. Het attest kan overigens soms nog wel nodig zijn, omdat niet in alle omstandigheden manueel kan worden ingevoerd. Een andere wijziging die al was ingegaan betreft de actieradius van een aantal van de bestaande vrijstellingen. Zo waren voertuigen gebruikt voor het vervoer van levende dieren van de boerderijen naar de plaatselijke markten en omgekeerd en van de markten naar de plaatselijke slachthuizen vrijgesteld binnen een straal van ten hoogste 50 km rond de vestigingsplaats van de onderneming. Dat is verruimd naar 100 km.

Per 2 maart a.s. worden ook de bepalingen van kracht met betrekking tot de nieuwe slimme tachograaf. Deze wordt uitgerust met drie nieuwe functies:  een ITS-interface (Intelligent Transport Systems), een DSRC-interface (Dedicated Short Range Communication) en GNSS-integratie (Global Navigation Satellite System). Deze functies stellen in de toekomst controlerende instanties in staat om op afstand te detecteren of er signalen van fraude en/of manipulatie zijn en dit zou tot efficiëntere wegcontroles moeten leiden. De locatie aan het begin en einde van de werkdag worden automatisch opgeslagen, en tussendoor wordt de voertuigpositie elke drie uur automatisch geregistreerd. Controlerende instanties kunnen straks op afstand gegevens inlezen die indicaties afgeven over fraude en/of manipulatie, bijvoorbeeld de vraag of er met een bestuurderskaart wordt gereden en of er tegenstrijdige bewegingsgegevens zijn. De verordening schrijft voor dat deze gegevensuitwisseling niet mag leiden tot automatische boetes en dat dit dus puur dient als selectiemiddel om de tachograaf te controleren of niet. Als de wegcontrole heeft plaatsgevonden en er geen fraude en/of manipulatie wordt geconstateerd, moeten de via communicatie op afstand uitgewisselde gegevens uiterlijk na 3 uur worden gewist. Daarnaast kunnen er ook altijd nog wegcontroles plaatsvinden die niet zijn vooraf gegaan door deze voorselectie.

TLN heeft bij de totstandkoming van de verordening gepleit tegen automatische boeteoplegging en tegen een verplichte retrofit (nieuwe tachografen op reeds in het verkeer gebrachte voertuigen). De automatische boeteoplegging is er ook niet gekomen en de retrofit is zeer beperkt, alleen voertuigen die in een andere lidstaat dan de lidstaat van inschrijving worden gebruikt, moeten 15 jaar na 2019 van de nieuwe tachograaf worden voorzien. Voor het nationaal vervoer komt er geen retrofit.

Bron: TLN

19 reacties op “Slimme tacho vanaf 2019 in trucks

  • Jan v Nijnatten

    Ik vind het persoonlijk allemaal wel heel ver gaan en dan vinden jullie het gek dat er te weinig chauffeurs zijn wie wil er nu nog chauffeur worden je wordt overal en altijd gevolgd!!!

    1. Jos dus

      Als je niks te verbergen hebt, maakt dat niks uit.

  • arends

    Ze maken ales kapot klootzakken bah word een beetje ziek van de eu en nederland geen wonder dat ales kapot gaat

  • Christophe

    Daarom dat ik er ook mee stop gedaan bent moe

  • Dirk roeters

    Je kan beter een moord plegen. En dan de bak in. Heb je meer vrijheid dan dat je met een vrachtwagen rijd. Het wordt steeds gekker. Er hebben het meest gecontroleerde beroep. Vroeger verdiende ik goed geld op de weg. Nu leg ik aan de geelhonger . Verdien niks meer met al die kut regels. Weg met die regels! En gaan tot je moe wordt.

    1. Said

      goh ben jaren klein zelfstandige geweest met 1 trekker-opligger.Ik verdiende mijn boterham daar mee maar ook niet meer dan dat.
      Nu ben ik ermee gestopt want door al die regels die blijkbaar enkel voor westeuropese landen gelden kwam ik tot de conclusie dat ik bijna geld moet opleggen om te mogen werken.
      Geloof me heren colegas de transport is kapot gereden door de oostblokkers en onze landsleiders leggen het nationaal vervoer dat we nog hebben lam met hun regeltjes.
      Neem nu die code 95! Snotneuzen nog maar net uit de luiers gegroeid moeten mij vertellen wat ik al ruim 30 jaar doe.
      Een blijk van weinig respect van onze ministers voor wat wij al die jaren hebben mogen verduren.
      Trek uw conclusie heren,ik heb het al gedaan

      Mvg
      Said

  • M. Zoon

    Het begint steeds meer op “big brother” te lijken. Alles wordt geregistreerd en nu kunnen ze ook al op afstand “zien” of ze ze je bekeuren of niet. Er is geen ander beroep wat zo in de gaten gehouden wordt als chauffeur en als je vandaag iets verkeerd doet is de kans dus groot dat je binnen 4 weken erop gepakt word………Lang leve de chauffeurs de mensen die hard moeten werken om wat te verdienen en dan ook nog de staatskassen moeten spekken

  • Clenatravels

    Ik werk jaren met plezier maar ik zit zelf over na te denken of na 2019 zal ook met plezier werken als een chauffeur.

  • IK

    “Eigenlijk is iedere chauffeur een misdadiger! Ze misbruiken allemaal de wet om zichzelf daardoor te verrijken! Dat volk moet je goed in de smiezen houden, toch?”. De DVO tachograaf is niets meer dan een ordinaire voorloper van het internationale enkelbandje.

  • theo

    van s morgens als je deur uit gaat tot je thuis komt wanneer dat dan ook is overal verantwoording voor je auto -de klanten-voor de vracht dat het goed verloopt-
    mede weggebruikers-dat alles op tijd geleverd wordt-en heel aan komt -en ga zo nog maar even door als je pech hebt verbaal aan je broek dat je zelf mag afrekenen.
    en eind van de maand schieten je de tranen in de ogen met dat klote loontje lang leve de chauffeur.

  • Paul Theunissen

    Een chauffeur wordt tegenwoordig al haast als crimineel aangemerkt, want er wordt via de – nog slimmere – nieuwe wettelijk verplichte tacho, niet alleen geschaduwd, echter ook op zijn of haar fouten e.d. beoordeeld, en vervolgens wellicht ook nog vervolgd??? Hoezo, mooi vak, hoezo te weinig chauffeurs?? Ben geen chauffeur meer, zit in de WAO, maar na dit verhaal weet ik niet wat erger is!!! Hield van m’n vak, heb een 35 jaar achter het stuur gezeten, met veel plezier, zou het zo overdoen, maar deze regelingen baren zorgen, en vermindert volgens mij zeer sterk het mooie van dit beroep!!!

  • P van loon

    Je kunt al geen belasting terug vragen Van je overuren je moet al 49 procent belasting betalen over elk overuur wat gaat er nog gebeuren het is een schande hoe ze met ons omgaan

  • jowe

    Ik zeg voor een goeie een x staken dat alles int honderd loopt, dan elke gezin maar geen eten op tafel savonds

  • rob

    maak eerst een werkbare situatie voor er controles komen ,en zorg voor faciliteiten zodat je rust kan maken ,als je bv over de A61 via venlo binnenkomt kun je op zn laatst 55 km voor de grens stoppen (Bedburg) uiteraard is deze P vol , de grens over ben je minimaal in de buurt van Eindhoven voor je ergens kunt stoppen (Asten is ook meest geen plaats , vervolgens word je wel met bekeuringen om je oren geslingerd , dus laat wat ruimte over zodat je je werk kan doen
    —————-
    recent was er een hoop ophef over de camera van TVM , vind dit erger !

  • Sjaak

    Ik denk dat het voor ons best nog wel eens heel erg mee kan vallen, voor af en toe eens een kwartiertje of een half uurtje gerommel zal heus niet teveel stampij gemaakt worden. Die oostblokkers met hun twee of drie setjes passen en hun illegale cabotage kunnen van de bok dromen, nu komen ze nog weg met die fratsen, maar dat is dan wel voorbij. En dat is alleen maar winst voor ons, van mij mag die tacho komen!

  • Xx

    Kwartiertje geeft wel , pas in frankrijjk controlle gehad , 1x kwartier pauze en 1x half uur , agent vond t n kwartier te kort ; €750,-

  • Martin

    Eindelijk een slimme wet. Er kan op afstand worden gecontroleerd op overtreding van de cabottagewetgeving. O, wacht ….. auto’s die in een andere lidstaat rijden dan de lidstaat van inschrijving mogen daar nog tot 2034 blijven. Nee, werkelijk?

  • evy willems

    Ik rijd nu al bijna 30 jaar Spanje en Portugal met mijn 2001 Scania die er inmiddels bijna 2,8 miljoen kms op zitten heeft, maar met een lekkere analoge tachograaf.
    Daar kan je tenminste nog kilometers mee doen. Mijn werkgever weet als hij een nieuwe truck koopt, hij meteen ook maar een andere chauffeur mag zoeken, want ik rij niet met dat kaartje en nog veel minder met een slimme tachograaf. Ikzelf ben als vrouwelijke chauffeur slim genoeg om te maken dat nog wat verdiend wordt. Sommige jonge Franse agenten kunnen al geen analoog schijfje meer lezen, hoera. Nog 5 jaar en dan ga ik van de zon genieten in Spanje.

  • emile

    ik ben als chauffeur begonnen in 1970 op 20 jarige leeftijd, met een werkboekje [leugenboekje] daar had ik er twee van een in de gemeente waar ik woonde en een waar mijn vriendin woonde en ik z.g. naar haar adres was verhuist.
    toen kwam de tacho graaf, hier tilden we gewoon het glas uit , de volgende kon je met een paperclip precies op tachtig houden ook al was de snelheid 95 km/h
    ben gelukkig met pensioen, heb een prachtige tijd gehad, maar tegenwoordig met die controleurtjes die volgens mij nog te stom zijn om voor de duvel te dansen is de lol er goed af, succes aan alle truckers uit de BENELUX.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer