Ga naar hoofdinhoud

Sluiproute moet uit navigatiesysteem

De eerste stappen om sluiproutes uit navigatiesystemen en routeplanners te bannen zijn gezet. De provincie Zeeland en Rijkswaterstaat zijn in gesprek met leveranciers van de systemen om het drukke vrachtverkeer uit dorpskernen te weren.

Vrachtwagen-
chauffeurs laten zich in toenemende mate de weg wijzen door een navigatiesysteem of route-planner. Die sturen de trucks over de kortste routes, dwars over polder-
wegen en door dorpskernen. De provincie Zeeland en Rijkswaterstaat zijn deze zomer gesprekken aangegaan met leveranciers van routegegevens.
 
 
Dode
Het vrachtverkeer door dorpen vormt een grote bron van ergernis en levert in enkele gevallen levensgevaarlijke situaties op. Zo rijden leveranciers en afnemers van bedrijven aan de rand van plaatsen als Sas van Gent niet om, maar dwars door de plaats heen. Daar heeft het drukke vrachtverkeer al een leven geëist. Begin dit jaar kwam daar een fietsster onder een vrachtwagen terecht.
Ook Hoek kampt met overlast van zwaar verkeer dat door de plaats heen rijdt om bij Dow te komen. In Kerkwerve is het zelfs zo gek dat de navigatiesystemen de Ring rond de kerk als rotonde zien. Deze sluiproutes staan echter niet op het lijstje dat de provincie meeneemt naar de aanbieders van route-adviezen.
 
Drie routes
Beleidsmedewerker W. Blommaert van de Provincie Zeeland zegt dat het momenteel om drie sluiproutes gaat. Het gaat dan vooral om de bereikbaarheid van de industrie in de kanaalzone. Die loopt momenteel door plaatsen als Westdorpe. Een andere sluipweg is de N254 van Heinkenszand naar Goes. Ook de binnendoorroute van knooppunt Vierwegen bij Kapelle naar het Sloegebied, de N666 wil de provincie aanpakken. De provincie staat open om meer sluiproutes aan te kaarten bij de dataleveranciers. Die kunnen mensen doorgeven via het Meldpunt Verkeersonveiligheid.
 
TomTom
Ook Rijkswaterstaat voert momenteel overleg met TomTom, fabrikant van het populairste navigatiesysteem. Woordvoerder M. van de Vusse benadrukt dat het om verkennende gesprekken gaat. “Ik merk dat er een grote bereidheid is bij TomTom om het probleem van sluipverkeer aan te pakken.” Rijkswaterstaat wil op termijn ook andere wegenbeheerders zoals de waterschappen en de provincies bij het overleg betrekken.
Met het aanpassen van de databases, waar makers van routeplanners en navigatiesystemenen uit putten, is het probleem van de sluiproutes niet uit de wereld, denkt Blommaert. “De moderne techniek veroorzaakt maar voor een klein deel de drukte op de sluiproutes, maar dat aandeel neemt wel toe.” Volgens de provinciaal ambtenaar blijkt uit onderzoek dat het merendeel van de chauffeurs de weg in Zeeland goed kent. Zij nemen simpelweg de kortste weg.
 
Bron: BN/De Stem
 

Auteur: Arjan Velthoven

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer