Ga naar hoofdinhoud

“Sluiting Hollandse Brug voor vrachtverkeer onterecht”

De sluiting van de Hollandse Brug voor vrachtverkeer was onterecht, stelt ingenieur Cor van der Veen in vakblad De Ingenieur. Rijkswaterstaat zou een fout hebben gemaakt in de berekeningen. De brug over het Gooimeer werd eind april door Rijkswaterstaat afgesloten voor al het vrachtverkeer, omdat vrachtwagens door hun gewicht gaten in het wegdek veroorzaakten.

Rijkswaterstaat had uitgebreider naar de metingen en de berekeningen moeten kijken voordat de Hollandse Brug dichtging voor vrachtverkeer, stelt Van de Veen. Volgens de hoofddocent Betonconstructie aan de Technische Universiteit Delft heeft Rijkswaterstaat gegevens van onderzoeksbureau TNO verkeerd verwerkt. Hierdoor zouden de door TNO gemeten waarden tot dertig procent kunnen afwijken van de waarden waarop Rijkswaterstaat zich baseert.
 
Betrokkenen, waaronder een aantal brancheorganisaties, tekenden bij het ministerie bezwaar aan tegen deze beslissing, die volgens de organisaties leidt tot grote financiële schade doordat vrachtauto’s moeten omrijden. Alleen vrachtwagens met een gewicht vanaf twaalf ton zouden verantwoordelijk zijn voor de gaten in het wegdek. Verladersorganisatie EVO becijferde dat de afsluiting ondernemers elke dag een slordige 160 duizend euro kost.
 
Als het klopt wat Van der Veen zegt dan moet de brug per direct weer open, reageert EVO op het artikel in De Ingenieur. “Het is een bevestiging van wat wij al langer zeggen.” EVO wil de geleden schade verhalen op Rijkswaterstaat. De EVO neemt maandag contact op met Rijkswaterstaat en Van der Veen om te bespreken wat de uitspraken van de ingenieur betekenen voor hun zaak.
 
Voor het gedupeerde vrachtverkeer vaart vanaf medio september een vrachtpont over het Gooimeer tussen Almere en Naarden. Door de veerpont wordt de overlast voor vervoerders beperkt. Het is de bedoeling dat de pont met een capaciteit van ongeveer tien vrachtwagens drie keer per uur heen en weer gaat varen. De oversteek neemt ongeveer tien minuten in beslag.

 


Auteur: Arjan Velthoven

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer