fbpx Ga naar hoofdinhoud

Snel rijdt DAF op HVO

Snel Logistic Solutions gaat in samenwerking met DAF Trucks België en Brandstoffen Maes rijden met een DAF CF op HVO biodiesel.  Deze duurzame brandstof wordt gemaakt van afval- en reststromen en biedt een volwaardig alternatief voor de fossiele dieselolie.

De ecologische voetafdruk van HVO-biodiesel is klein: 89 procent minder CO2, 33 procent minder fijnstof en 9 procent minder stikstof. Bovendien hoeft er aan het voertuig geen enkele aanpassing te gebeuren om HVO te tanken. De onderhoudsbeurten en verversingstermijnen van olie blijven hetzelfde. Brandstoffen Maes heeft een exclusief contract met de producent van deze HVO-diesel en levert de brandstof ter plaatse.

Gert Snel, general manager Snel Logistic Solutions: “We gaan gedurende drie maanden testrijden op 100 procent HVO met één wagen en de uitstoot vergelijken met deze van onze 147 dieselwagens en 3 LNG-voertuigen.” Snel gelooft rotsvast in HVO: “LNG is een alternatief, maar het blijft een fossiele brandstof. HVO geeft daadwerkelijk een oplossing voor het milieu.”

Brandstoffen Maes zal een tank van 10.000 l ter beschikking stellen op het terrein van Snel Logistic Solutions. “Ook dat biedt grote voordelen. Om LNG te tanken, moeten onze voertuigen omrijden naar Veurne, de Antwerpse haven of Lokeren. Daarom zetten we ze meer in voor het vervoer naar Nederland, omdat daar het LNG-aanbod veel groter is.”

Brandstoffen Maes, met hoofdzetel in Bornem, is altijd al koploper geweest inzake milieuvriendelijke brandstofalternatieven: het bedrijf was een van de eerste die AdBlue en CNG ter beschikking stelde. Zaakvoerder Dirk Maes benadrukt: “Het gaat om HVO type 2. Dit betekent dat de brandstof gewonnen wordt uit restafval en niet uit levensmiddelen. Dat was voor ons heel belangrijk. Het is de eerste commerciële toepassing van HVO in België en ik ben trots dat Brandstoffen Maes zich hiermee opnieuw kan onderscheiden van andere leveranciers.”

“Eindklanten hechten steeds meer belang aan de zuiverheid van hun volledige supply chain en met HVO is er geen discussie meer over fuel for food”, beaamt Bart Bosmans, managing director DAF Trucks Belgium/Luxemburg. “HVO biedt de wegvervoerder bovendien een dubbele flexibiliteit: zowel op voertuigniveau als op vlootniveau. Aangezien het voertuig geen speciale aanpassingen nodig heeft, kunnen onze nieuwste vrachtwagens ook gewoon diesel tanken indien er geen HVO ter beschikking is. En deze flexibiliteit geldt voor de hele vloot: alle wagens kunnen zowel met diesel, met HVO als met een mengeling naar keuze rijden.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer