Ga naar hoofdinhoud

“Snelheid caravans moet omhoog”

De snelheidslimiet voor personenauto’s met caravan en aanhangwagens van 80 kilometer per uur moet zo snel mogelijk omhoog. Dat is de wens van een uitgebreide lobby waar ook branche-organisaties EVO en TLN aan deelnemen.

Volgens de lobbyisten loopt Nederland achter bij onze buurlanden als het om de maximumsnelheid van het rijden met een caravan achter de auto betreft. ANWB, Bovag, EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN), Focwa en de caravanfabrikanten hopen op die manier het rijgedrag van caravanbezitters zo te kunnen beïnvloeden dat zij harder gaan rijden dan nu het geval is.
 
Nu rijdt de vrachtwagenchauffeur gemiddeld 85 km/u en de veelal weinig ervaren caravanrijder slechts 75. Voor beiden geldt een maximumsnelheid van 80 km/u. Door de snelheid van de caravanbezitter te verhogen kan een betere doorstroming ontstaan en het veroorzaakt minder agressie en hinder tussen bestuurders van vrachtauto’s enerzijds en personenwagens met caravan en aanhangwagen anderzijds, zo schrijven de organisaties in een gezamenlijke brief aan de minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat..
“We zien dat vrachtwagenchauffeurs grote moeite hebben met de voor hen gevoelsmatig langzaam rijdende auto’s met caravans. Een trucker heeft bovendien ook nog eens te maken met allerlei inhaalverboden. Daardoor raken ze snel geïrriteerd en gaan ze te dicht op de caravans rijden”, aldus EVO-woordvoerder Peter van Rheenen.
 
De ervaring met hogere snelheden op buitenlandse snelwegen, bijvoorbeeld in Frankrijk en Duitsland, laat zien dat de veiligheid niet in het geding is bij een verhoging van de maximumsnelheid. Een bescheiden verhoging naar 90 km/u is volgens ANWB, EVO en TLN verantwoord uit oogpunt van luchtkwaliteit. De ANWB ontvangt veel klachten van caravanbezitters die zich opgejaagd of gehinderd voelen door inhalend vrachtverkeer.
Caravanbezitters die uit voorzorg harder gaan rijden gaan rigoureus op de bon, zoals uit de vele bekeuringen van de laatste jaren blijkt. De organisaties hebben nu de handen ineengeslagen om een beter begrip tussen weggebruikers te kweken. Bovag en Focwa geven aan dat technisch een verhoging naar 100 km/u ook geen probleem is. Hiermee is een betere aansluiting met het snelheidsregime in Duitsland mogelijk. Al eerder is er bij voormalig verkeersminister Karla Peijs op aangedrongen de maximumsnelheid te verhogen.
 
Bron: De Telegraaf
 

Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer