fbpx Ga naar hoofdinhoud

“Sneller scannen dankzij volledige integratie”

Mede op basis van de ervaringen van Willems Transport heeft de FleetXPS terminal zijn robuuste vormgeving gekregen.

(maart 2015) – Vorig jaar introduceerden bijna alle boordcomputeraanbieders een mobiele oplossing die te combineren is met hun vast ingebouwde boordcomputer. Vaak gaat het hierbij om een smartphone met boordcomputerapp. Trimble Transport & Logistics  koos voor een andere oplossing: het ontwikkelde een nieuwe voertuigunit en robuuste mobiele terminal, die via WiFi met elkaar communiceren. TTM.nl vroeg Willems Transport naar de ervaringen hiermee.

Willems Transport gebruikt FleetXPS vooral voor barcodescanning. “We verwachten dat dit steeds meer gemeengoed wordt”, zeggen Arie van Rijn (links) en Lucien Willems.
Willems Transport gebruikt FleetXPS vooral voor barcodescanning. “We verwachten dat dit steeds meer gemeengoed wordt”, zeggen Arie van Rijn (links) en Lucien Willems.

“We willen zoveel mogelijk automatiseren om processen te versnellen en te bewaken. Integratie van systemen is daarbij belangrijk”, zeggen Arie van Rijn en Lucien Willems, resp. algemeen directeur en ICT-manager van Willems Transport in Rijkevoort. De transporteur, die met 57 wagens actief is in fijnmazige distributie van onder meer levensmiddelen in de Benelux en het Duitse Roergebied, maakt al sinds 2008 gebruik van de CarCube boordcomputer van Trimble Transport & Logistics. “Voor het ordermanagement is de CarCube volledig geïntegreerd met het TALIS TMS van TANS, waar wij mee werken”, vertelt Van Rijn. “De chauffeur beschikt over dezelfde informatie als de mensen op kantoor.” Ook is de boordcomputer gekoppeld aan ritplanningssysteem PTV SmarTour en de FleetWatch uren-/onkostenmodule van LogicWay. Tot begin 2014 werden alleen vast ingebouwde boordcomputers ingezet, maar de voorkeur van Van Rijn en Willems gaat inmiddels uit naar een mobiele oplossing. “We verwachten dat steeds meer producten, ook in het transport van levensmiddelen, gescand gaan worden om de traceability te verhogen.”

Integratie

Mede op basis van de ervaringen van Willems Transport heeft de FleetXPS terminal zijn robuuste vormgeving gekregen.
Mede op basis van de ervaringen van Willems Transport heeft de FleetXPS terminal zijn robuuste vormgeving gekregen.

Willems Transport heeft voor gebruik buiten het voertuig wel een smartphone met app overwogen, maar kwam toch uit bij de FleetXPS mobiele terminal in combinatie met de Truck4U voertuigunit. Integratie en behoud van functionaliteit waren hiervoor de belangrijkste redenen. “Omdat de nieuwe oplossing met hetzelfde softwareplatform werkt als de CarCube, behouden we de integratie met onze andere ICT-systemen”, licht Willems toe. “Ook houden we exact dezelfde functionaliteit als de CarCube, inclusief de Rijstijlassistent en Trimble trucknavigatie. Die twee functies, die alle chauffeurs gebruiken, zouden we met een smartphone-app moeten missen.”

Scannen

FleetXPS voegt aan de bestaande boordcomputerfunctionaliteit barcodescanning, sign-on-glass en het maken van foto’s toe. Willems Transport werkt al enkele jaren met barcodescanning tijdens het transport, via een losse scanner die is gekoppeld aan de CarCube. Vanuit TALIS worden de te scannen barcodes met de order meegestuurd naar de boordcomputer. Die worden overgezet naar de scanner op het moment dat de chauffeur de taak start. “Omdat deze communicatie via een RS232-poort verloopt, duurt dat ongeveer 30 seconden”, vertelt Willems. “Dat geldt ook voor de overdracht van de gescande barcodes naar de CarCube.” Willems geeft aan dat FleetXPS deze wachttijd niet kent, terwijl het scannen zelf even snel en betrouwbaar verloopt als met de losse scanner.

Het verwerken van te scannen en gescande barcodes gaat sneller met FleetXPS dan via een losse scanner bij de CarCube.
Het verwerken van te scannen en gescande barcodes gaat sneller met FleetXPS dan via een losse scanner bij de CarCube.

Daarnaast laat de chauffeur de ontvanger digitaal tekenen op de FleetXPS terminal, vult eventuele opmerkingen bij de order in en maakt foto’s in geval van schade. “Die worden in TALIS meteen bij de order opgeslagen”, aldus Willems. Ook zorgt de TALIX taskmanager ervoor dat de opdrachtgever vanuit het TMS meteen een afleverbericht krijgt, later gevolgd door de digitale POD als de getekende vrachtbrieven op kantoor zijn ingescand. “We hopen dat de digitale vrachtbrief van TransFollow ook op de FleetXPS terminal beschikbaar komt”, zegt Willems. “Dat scheelt ons veel papierwerk, terwijl de digitale POD meteen na levering al beschikbaar is.”

Pilot

Willems Transport heeft 2 auto’s uitgerust met FleetXPS en Truck4U. “Die hebben ook meegedraaid in de pilotfase van beide systemen”, vertelt Willems. De transporteur stapt gefaseerd over op de nieuwe oplossing: als een CarCube vervangen moet worden, komen er Truck4U en FleetXPS voor in de plaats. Truck4U wordt ingebouwd in de DIN-opening van het dashboard, heeft een koppeling met de digitale tachograaf en FMS CANbus en registreert hetzelfde als het blackboxdeel van de CarCube. De voertuigunit communiceert via WiFi met FleetXPS. De inbouwtijd van Truck4U en de FleetXPS cradle duurt volgens Willems ongeveer even lang als die van de CarCube, bij Willems Transport zo’n 3 uur.

Driver Performance Portal

Naast nieuwe hardware implementeert Willems Transport binnenkort ook de nieuwe Driver Performance Portal, die Trimble Transport & Logistics vorig jaar introduceerde. Die biedt volgens Van Rijn en Willems meer mogelijkheden dan de bestaande FMS-rapportage voor verbruiks-/rijstijlanalyse. “De portal is gebaseerd op QlikView, waardoor er interactief met de informatie gewerkt kan worden. Je ziet ook de geschiedenis en trends”, licht Willems toe. “Bovendien kun je parameters flexibeler instellen dan bij de FMS-rapportage.” Hij stelt de parameters voor de Rijstijlassistent en FMS-rapportage nu per type auto in. “Straks worden de instellingen afhankelijk van het soort werk dat de chauffeur doet.” Alle chauffeurs van Willems Transport hebben voor Code 95 een training gevolgd in schade-afhandeling en ecologisch rijden. “De Rijstijlassistent zorgt voor de opvolging van deze training”, is de ervaring van Van Rijn. “Dat heeft geleid tot minder remvertraging en een lager verbruik, wat tot uitdrukking komt in de periodieke cijfers.”

Willems Transport neemt binnenkort de nieuwe Driver Performance Portal in gebruik, die is gebaseerd op QlikView.
Willems Transport neemt binnenkort de nieuwe Driver Performance Portal in gebruik, die is gebaseerd op QlikView.

Score

In de Driver Performance Portal maakt Willems voor elke chauffeur periodiek een rapportage, die is gebaseerd op de CANbusdata uit het voertuig. Hierin krijgt de chauffeur een score voor zijn prestaties, afgezet tegen de ingestelde grenswaarden. Ook wordt zijn positie ten opzichte van andere chauffeurs met hetzelfde werk weergegeven en krijgt hij tips voor mogelijke verbeterpunten. “Wij gebruiken de rapporten onder meer voor de functioneringsgesprekken met de chauffeurs”, vertelt Van Rijn. “Alleen bij grote afwijkingen van de norm wordt de chauffeur direct daarop aangesproken en sturen we bij.” Zijn score per rit ziet de chauffeur in de Rijstijlassistent op de boordcomputer. Die is zo ingesteld dat hij niet bij overschrijding van alle vijf parameters – hoge toerentallen, stationair draaien, (te) hard optrekken, rijden en remmen – een gesproken waarschuwing krijgt. “Alleen als hij te hard rijdt of remt”, aldus Willems.

Samenwerking

Om de planning verder te optimaliseren vinden Van Rijn en Willems ook het nieuwe Realtime Statusboard een interessante tool. “Maar er wordt nog bekeken of het mogelijk is de informatie weer te geven die wij willen zien.” Van Rijn en Willems geven aan dat de samenwerking met zowel Trimble als de andere ICT-partners soepel verloopt. “Ze vertellen duidelijk wat wel en niet mogelijk is en zijn pragmatisch. Als wij uitleggen wat we nodig hebben, is de oplossing vaak binnen een paar dagen gerealiseerd. En als daar meerdere partijen bij betrokken zijn, regelen onze contactpersonen bij TANS, Trimble, LogicWay en PTV onderling dat iedereen datgene doet wat hij moet doen.”

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van maart 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Auteur: Sandra Waenink

 

Foto’s: Koos Groenewold

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer