De Socialistische Partij eist actie van de Europese Commissie tegen fraude met de digitale tachograaf in vrachtwagens. SP-Europarlementariër Erik Meijer wil dat de Commissie zo snel mogelijk uitzoekt wat er is te doen tegen de manipulatie van de tachograaf met magneten. EVO wil in ieder geval niet nog meer regels rond de tachograaf en suggereert meer inzichtelijke regelgeving van rij- en rusttijden.
De fraude bleek vorige week uit onderzoek van FNV Bondgenoten. Volgens de vakbond dwingen werkgevers hun personeel tot geknoei met rust- en rijtijden. Als ze worden betrapt, moet de chauffeur de boete betalen en gaat de werkgever vrijuit. De vakbond zegt dat werkgevers die zich wel aan de regels houden, bovendien financieel de dupe worden van hun frauderende collega’s.
EVO zegt in een reactie iedere vorm van fraude af te keuren, maar niets te zien in nog strengere en complexere regelgeving. “De rij- en rusttijdenregeling op zichzelf is al enorm complex, maar is in 2005 helemaal onbegrijpelijk geworden toen naast de rij- en rusttijdenregels ook de arbeidstijdenwet voor chauffeurs werd ingevoerd. Aangezien beide regelingen andere begrippen en andere pauzeregels kennen, moeten wagenparkbeheerders en chauffeurs hogere wiskunde hebben gestudeerd om ook maar iets van de regels te begrijpen. Dat helpt niet voor een correcte naleving. Dit is een mogelijke uitwerking in de praktijk: Doordat laad- en lostijd als arbeidstijd wordt geteld en niet als rijtijd moet een chauffeur als deze eerst 3 uur lost, vervolgens 3 uur rijdt zich aan de pauzeregels in arbeidstijd houden. Dit betekent dat hij na zes uur arbeidstijd een half uur moet pauzeren. Deze pauze mag in kwartieren opgesplitst worden. Rijdt hij hierna weer verder dan moet na anderhalf uur rijtijd weer aan de pauze in rijtijdregel worden voldaan. Hierbij geldt drie kwartier pauze of opgesplitst in een kwartier en een half uur. Hierdoor moet kort achter elkaar pauze worden genomen. Er zijn slimme combinaties mogelijk, maar dit vergt een aanzienlijk uitzoekwerk. Als Brussel echt iets wil doen aan fraude met de digitale tachograaf, moet eerst de huidige regelgeving begrijpelijk en werkbaar worden gemaakt. Ook moet er weer fatsoenlijk worden gehandhaafd. Dus niet een chauffeur 21 boetes geven omdat hij 21 keer de rijtijd heeft overschreden vanwege een file (waardoor hij niet op tijd de parkeerplaats kon bereiken), maar richten op de echte ‘bad guys'”, aldus de branche-organisatie.