Ga naar hoofdinhoud

Speeddaten in Spanje met Wtransnet

Een fysieke vrachtbeurs. Zo luidt de omschrijving van Alpega-topman Fabrice Maquigon voor WConnecta, het jaarlijkse netwerkevenement van Wtransnet. Alpega is sinds eind augustus de nieuwe eigenaar van deze online vrachtbeurs voor Spanje en Portugal. WConnecta laat zien dat Alpega – eveneens eigenaar van Teleroute – veel kan leren van de wijze waarop Wtransnet op het Iberische schiereiland een hechte community heeft gecreëerd. [INHOUD | INDEX TTMnl2018_6_42]


Begin oktober was David Snellinx uit Tongeren van plan te stoppen met zijn transportbedrijf. Zijn bedrijf SD Trans reed met één vrachtauto en twee charters, maar al het plezier in het werk was verdwenen. De voornaamste reden: klanten die niet op tijd betalen. “Ik heb nog 35.000 euro uitstaan. Daar is zelfs een factuur bij uit december 2017 die nog steeds niet is betaald. Dat overleeft op den duur geen enkel transportbedrijf”, vertelt Snellinx tijdens WConnecta, het jaarlijkse evenement van online vrachtbeurs Wtransnet. Twee weken later, aan het eind van een dagje speeddaten op WConnecta, heeft Snellinx het plezier weer volledig teruggevonden. Hij heeft goede gesprekken gevoerd met mogelijke opdrachtgevers en zit weer boordevol plannen. “Ik heb nu voor twintig trucks werk”, vertelt Snellinx trots. “Het gaat onder meer om ritten van Portugal naar Zweden, van Spanje naar Finland en van Spanje naar de Benelux en Duitsland. Ik wil in België gaan crossdocken om al die ritten beter op elkaar te kunnen afstemmen.” Snellinx beaamt dat nog geen enkele opdracht definitief is. “De komende weken moeten mijn gesprekspartners contact opnemen om alles door te spreken. Maar dat gaat gebeuren, daar ben ik niet bang voor. Zo’n evenement als dit is beter dan een online vrachtbeurs. Op internet weet je niet wie aan de andere kant van het scherm zit. Hier kijk je elkaar in de ogen.”

Community

Wtransnet is de belangrijkste online vrachtbeurs op het Iberische schiereiland. De aangesloten transportbedrijven kunnen via het internetplatform reageren op de ritten die worden aangeboden door expeditiebedrijven. Maar meer nog dan een onpersoonlijk platform is Wtransnet een hechte community, waarvan veel leden elkaar eens per jaar ontmoeten op WConnecta. De Jong Total Cargo is onderdeel van die community. Het Nederlandse expeditiebedrijf met een vestiging in de buurt van Sevilla heeft op WConnecta een tafel gehuurd waar transporteurs kunnen aanschuiven. Bedrijfsleider Hans Leijdekkers uit Roermond zit een eindje achter de tafel met zijn laptop op schoot, terwijl collega Marco Molenaar van de Spaanse vestiging in vloeiend Spaans de gesprekken voert. “Marco loopt voortdurend handen te schudden en iedereen te omhelzen. Dit is vooral een netwerkevenement. Natuurlijk zijn we altijd op zoek naar nieuwe vervoerders, maar veel nieuwe contacten levert dit niet op. Ik kan me herinneren dat we vorig jaar een erg goed gesprek hadden met een vervoerder waarvan we hoge verwachtingen hadden. Maar uiteindelijk is dat contact toch doodgebloed”, vertelt Leijdekkers. De Jong Total Cargo verzorgt het transport van elke zending, behalve als daarin hoogwaardige goederen zoals consumentenelektronica zitten – te diefstalgevoelig, te veel eisen. Een eigen vestiging in Spanje helpt bij het expeditiewerk, stelt Leijdekkers. “In principe kan iedereen met een telefoon en laptop expediteur worden. Waarmee wij het verschil maken, is onze kennis van de lokale markt, van de lokale cultuur en van de taal. Zeker hier in Spanje, waar lang niet iedereen goed Engels spreekt. Marco woont hier al twintig jaar en werkt nu twaalf jaar voor ons. Dat wekt vertrouwen. Ook hier is transportcapaciteit soms schaars. Maar als een transporteur slechts één vrachtauto beschikbaar heeft, krijgen wij die meestal. Juist vanwege de goede relatie.”

Oprichter Jaume Esteve van Wtransnet (links) en Fabrice Maquignon van Alpega: “Wtransnet is mooie aanvulling op andere vrachtbeurzen als Teleroute.”

Kredietfaciliteit

Dat Wtransnet zo’n hechte community is, heeft voor een belangrijk deel te maken met het vertrouwen in het platform. Deelnemers worden uitgebreid gescreend voordat ze worden toegelaten, strenger dan bij de meeste andere platformen. Ze moeten de vereiste documenten en allerhande gegevens overleggen, maar ook drie referenties opgeven. Wtransnet belt met die referenties en vraagt hen onder meer naar het telefoonnummer van de transporteur. “Wij checken onder meer of het opgegeven telefoonnummer daadwerkelijk aan dat bedrijf kan worden gelinkt. Niets is zo vervelend voor een expediteur dan een onbetrouwbaar transportbedrijf dat niet komt opdagen”, verklaart Erwin Hamstra, customer relation specialist bij Wtransnet.

Ook expediteurs moeten aan strenge eisen voldoen, bijvoorbeeld omtrent de betalingstermijnen. Die kunnen in Spanje en Portugal oplopen tot 90 dagen, maar liggen bij Wtransnet op 60 dagen. Expediteurs die na 45 dagen willen betalen, krijgen op het platform een logootje achter hun naam en onderscheiden zich van de rest. Wie de betalingstermijn overschrijdt, wordt geblokkeerd en uiteindelijk van het platform afgegooid. “Daarnaast zijn expediteurs verplicht om een kredietfaciliteit af te sluiten bij kredietverzekeraar Coface. Transportbedrijven kunnen vervolgens voor 1,32 procent van de afgesproken prijs een verzekering afsluiten. Als de expediteur niet betaalt, ontvangen ze alsnog 90 procent van het factuurbedrag”, legt Hamstra uit.

Volgens De Jong Total Cargo is de goede naam van Wtransnet ook in de offline wereld merkbaar. Als twee partijen voor het eerst contact hebben, luidt regelmatig de vraag of ze zijn aangesloten bij Wtransnet. Leijdekkers: “Is dat niet het geval? Dan worden geen zaken gedaan.”

Onder de kostprijs

WConnecta trekt 800 deelnemers van ruim 300 bedrijven naar Madrid. Zestig procent van de bedrijven komt uit Spanje, dertig procent uit Italië, Polen en Portugal. De 6416 gesprekken die volgens de organisatie zijn gevoerd, gaan vooral over ritten van en naar Spanje en Portugal. Dat geldt ook voor Vera de Mulder, afkomstig van Rhenus Logistics in Antwerpen. “Rhenus heeft onlangs een aantal grote Europese tenders in de chemie- en papierindustrie gewonnen. Vanuit Antwerpen mogen wij een aantal trajecten uitvoeren, onder meer naar Spanje.” De Mulder ontmoet veel mensen die ze alleen van telefoon of email kent. Nu ze een gezicht erbij heeft, maakt dat de samenwerking gemakkelijker. “Maar ik hoop ook nieuwe partners te vinden. Ik heb vooraf de lijst met deelnemende transporteurs doorgenomen en met een aantal van hen gesprekken aangevraagd.”

Voor Van Duuren Districenters is WConnecta minder succesvol. Ed Kooiman van het bedrijf uit Vianen constateert dat verreweg de meeste gesprekken gaan over volle trailers. “Wij zijn gespecialiseerd in distributie door heel Europa en meer bezig met deelladingen. Maar het effect van een evenement als dit is lastig te meten. Misschien neemt een partij die we hier ontmoeten over vier jaar alsnog contact op.” Kooiman bezoekt WConnecta samen met Carlos Menendez Agüera van Interport, onderdeel van Van Duuren. Voor Interport, gespecialiseerd in trucking, is het bezoek aan WConnecta zinvoller. Toch loopt Menendez Agüera met gemengde gevoelens rond. “Via WTransnet worden veel ritten aangeboden voor een prijs die niet eens de kosten denkt. Die kosten liggen tussen de € 1,00 en € 1,15 per kilometer, maar soms staan op het platform ritten voor € 0,80 per kilometer. Dat is echt te laag.”

Seizoenspatroon

Meer transporteurs klagen over ritten die onder de kostprijs worden uitgevoerd. Neem David Snellinx van SD Trans, gespecialiseerd in geconditioneerd vervoer. De kosten van een koelwagen liggen volgens hem op € 1,39 per kilometer, hij streeft naar een prijs van € 1,50 per kilometer. “Maar soms gaan ritten weg voor € 0,90 per kilometer.”

De lage prijzen hebben alles te maken met het seizoenspatroon in het Spaanse wegtransport. De meeste transportbedrijven vervoeren vooral groenten en fruit richting Noord- en West-Europa. Die vrachtauto’s rijden leeg in Nederland, Duitsland, België of het Verenigd Koninkrijk en zoeken dan retourvrachten. “Dat seizoen start in oktober en eindigt in mei. In die periode zijn de ritprijzen richting het noorden hoog en richting het zuiden laag”, vertelt Iban Roig, salesmanager van Wtransnet voor Noord- en West-Europa.

Veel Spaanse chauffeurs hebben alleen maar een contract voor het hoogseizoen. In mei verruilen ze hun plek achter het stuur voor een functie als kelner. “In die periode hebben de transportbedrijven overcapaciteit”, weet Roig. “Dat leidt tot lage ritprijzen naar het noorden en hoge ritprijzen naar het zuiden.”

Expediteurs uit Noord- en West-Europa kunnen maar moeilijk wennen aan dat seizoenspatroon, blijkt op WConnecta. Ze proberen jaarcontracten af te sluiten met een vaste ritprijs voor het hele jaar. Dat maakt de ritprijzen voorspelbaar en de samenwerking betrouwbaar. Of zoals Kooiman van Van Duren Districenters zegt: “Wij doen liever zaken met transporteurs die het hele jaar voor ons klaar staan.”

TEKST & FOTO’S: MARCEL TE LINDERT

#community
#netwerken
#seizoenswerk

 

 

 

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer