Na bemiddeling door de Commissie Stedelijke Distributie ligt er in Eindhoven nu een plan op tafel waarin alle betrokkenen ziich kunnen vinden.

Het bemiddelings- overleg was georganiseerd door de Commissie Stedelijke Distributie in reactie op het vastgelopen overleg over de instelling van de milieuzone. TLN, KNV en EVO vonden dat de milieuzone niet volgens de afspraken uit de Nota Mobiliteit en het Convenant Schone vrachtauto’s en milieuzones tot stand is gekomen. EVO, KNV, TLN en de gemeente Eindhoven hebben nu besloten samen knelpunten op gebied van doorstroming en aflevering van goederen in Eindhoven aan te pakken. Men gaat via gebiedsgerichte analyse op zoek naar verkeersmaatregelen die de doorstroming verbeteren en doorgaand verkeer uit het centrumgebied weren zoals het beter afstellen van verkeerslichten, speciale bevoorradingsroutes, mogelijk gebruik van busbanen. Maar ook verruiming van de tijden waarbinnen de stad bevoorraad mag worden door stille en schone(re) vrachtauto’s en maatwerk in de uitwerking van de milieuzone. Bij dat laatste worden ook de lokale ondernemers betrokken. Wethouder Van Merriënboer heeft aangegeven open te staan voor experimenten om vrachtverkeer efficiënter af te wikkelen.
Komende weken zal een projectgroep worden samengesteld die de afspraken verder uitwerkt in een concreet maatregelenpakket. Ook zal de verdere betrokkenheid van de Commissie Stedelijke Distributie worden besproken.