Het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Connekt, TNO en Buck Consultants International starten een breed opgezette proef om uit te vinden of elektronische systemen op trucks een bijdrage kunnen leveren aan de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer.

Slechts 2%
Ongevallen, waar vrachtwagens bij betrokken zijn, zijn verantwoordelijk voor 2 à 3 procent van de ‘incidentele’ files. Dit zijn files die worden veroorzaakt door factoren zoals ongevallen, wegwerkzaamheden, evenementen en het weer. Dit aantal files is wellicht niet zo hoog. Maar files die veroorzaakt zijn door een ongeval met een vrachtwagen zijn vaak langer, zowel in lengte als in tijd. In de beleving van de automobilist is dit percentage daardoor veel hoger dan 2 procent. Automobilisten –zo blijkt uit enquêtes- denken dat bij 44 procent van dit soort files vrachtwagens betrokken zijn.
Ongevallen, waar vrachtwagens bij betrokken zijn, zijn verantwoordelijk voor 2 à 3 procent van de ‘incidentele’ files. Dit zijn files die worden veroorzaakt door factoren zoals ongevallen, wegwerkzaamheden, evenementen en het weer. Dit aantal files is wellicht niet zo hoog. Maar files die veroorzaakt zijn door een ongeval met een vrachtwagen zijn vaak langer, zowel in lengte als in tijd. In de beleving van de automobilist is dit percentage daardoor veel hoger dan 2 procent. Automobilisten –zo blijkt uit enquêtes- denken dat bij 44 procent van dit soort files vrachtwagens betrokken zijn.
Voorstudie positief
Een voorstudie van TNO stelt vast dat een grootschalige proef met anti-ongevalsystemen (AOS) kan bijdragen aan verbetering van de verkeersveiligheid en verlichting van de filedruk. Er zijn diverse systemen op de markt die de veiligheid van vrachtwagens verhogen en de kans op ongevallen verlagen. Toch worden deze systemen nog maar nauwelijks toegepast. Enerzijds door de hoge kosten en anderzijds door het relatief kleine voordeel voor de transporteur. De verwachte maatschappelijke kosten-baten verhouding van deze systemen (minder ongevallen en files) is veel hoger. Ook kunnen de systemen een positief effect hebben op het imago van de transportbranche, een belangrijke economische sector.
Een voorstudie van TNO stelt vast dat een grootschalige proef met anti-ongevalsystemen (AOS) kan bijdragen aan verbetering van de verkeersveiligheid en verlichting van de filedruk. Er zijn diverse systemen op de markt die de veiligheid van vrachtwagens verhogen en de kans op ongevallen verlagen. Toch worden deze systemen nog maar nauwelijks toegepast. Enerzijds door de hoge kosten en anderzijds door het relatief kleine voordeel voor de transporteur. De verwachte maatschappelijke kosten-baten verhouding van deze systemen (minder ongevallen en files) is veel hoger. Ook kunnen de systemen een positief effect hebben op het imago van de transportbranche, een belangrijke economische sector.
Vijf systemen
De voorgestelde proef betreft circa 3.000 voertuigen. Door deze omvang en door een uitgebreide registratie van voertuigbewegingen levert de proef belangrijke en representatieve informatie over de werking van vijf verschillende anti-ongevalsystemen. Twee systemen zijn gericht op het voorkomen van kop-staart botsingen. Drie systemen richten zich op het voorkomen van kantelen en aanrijdingen van de zijkant. De voertuigbewegingen van de vrachtwagens in de proef worden gedurende acht maanden geregistreerd en verwerkt. In december 2008 verwacht het ministerie van Verkeer en Waterstaat de eerste resultaten.
De voorgestelde proef betreft circa 3.000 voertuigen. Door deze omvang en door een uitgebreide registratie van voertuigbewegingen levert de proef belangrijke en representatieve informatie over de werking van vijf verschillende anti-ongevalsystemen. Twee systemen zijn gericht op het voorkomen van kop-staart botsingen. Drie systemen richten zich op het voorkomen van kantelen en aanrijdingen van de zijkant. De voertuigbewegingen van de vrachtwagens in de proef worden gedurende acht maanden geregistreerd en verwerkt. In december 2008 verwacht het ministerie van Verkeer en Waterstaat de eerste resultaten.
Auteur: Pieter Wieman