Ga naar hoofdinhoud

Sti-hille nacht! (met Scania Hybrid)

Stille Nacht zingen doe je eigenlijk alleen zo met Kerst, maar wie in de binnenstad woont, wil het eigenlijk altijd stil hebben ’s nachts. Daarom komt Scania nu met de Hybrid distributietruck. TTM.nl reed volledig elektrisch en fluisterstil door de binnenstand. Sttt…! [INDEX: TTMnl2016_6_16]

Bewoners van een Nederlandse stad met een beetje centrum kunnen je precies vertellen welke geluiden er ’s nachts en in de ochtend te horen zijn: ’s avonds laat en ’s nachts luidruchtig uitgaanspubliek, een feestje bij het café om de hoek, nog een laatste lallende dronkaard (die de weg kwijt is), en dan niet heel veel later de veegploeg met een lawaaierige machine, het knetterende brommertje van de krantenbezorger en daarna alweer de eerste vrachtwagens die goederen komen afleveren. Wie echt een ‘Stille Nacht’ wil beleven, kan het beste een setje oordoppen kopen.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=u804RigSwL0&w=560&h=315]

In serie
Scania komt de binnenstadbewoners echter tegemoet met de Hybrid, een distributietruck met zowel een Euro 6 dieselmotor als een elektrische motor. Die combinatie is natuurlijk niet nieuw. Er is de afgelopen jaren veel geëxperimenteerd met hybride vrachtwagens, maar nog niet eerder kon de vervoerder een in serie geproduceerde vrachtwagen kopen die elektrisch kan rijden. Want dat is het bijzondere van de Scania Hybrid: hij kan over een afstand van circa 2 kilometer volledig elektrisch rijden.

Luchtrooster
Maar zover is het nog niet als TTM.nl voor het eerst ‘onze’ Scania Hybrid ziet. Dat is bij de Scania-dealer in Arnhem, niet heel ver weg van het centrum van de Gelderse provinciehoofdstad. Het is nog vroeg, want de venstertijden in Arnhem zijn van 6.00 tot 11.00 uur ’s ochtends. In het vage ochtendlicht staat een kanariegele G-serie klaar. De auto heeft een 6×2 asconfiguratie en weegt in totaal iets meer dan 16 ton. Aan de buitenzijde is eigenlijk niet veel te zien van het feit dat dit een hybridetruck is. Aan de linkerkant van het chassis is een afscherming geplaatst met daarop de letters ‘hybrid’. Daarachter zit het batterijpakket, bestaande uit Li-ion batterijen, goed voor 1.2 kWh. Slim van Scania is dat er tevens een luchtroostertje ter koeling is aangebracht. De Scania Hybrid wordt aangedreven door de Scania DC09, een 9 liter 5 cilinder dieselmotor, goed voor 320 pk. Tussen de dieselmotor en de speciale versie van Scania’s Opticruise automatische versnellingsbak zit de elektromotor, goed voor 174 pk en een koppel van 1050 Nm.

Samenwerking
De cabine van de truck is een G-cabine, zoals we die al kennen. Er is ook de mogelijkheid om een P-cabine voor de Scania Hybrid te kiezen. Het gaat hier om de bestaande versies van de P en de G, het zal nog wel even duren voor de nieuwe versies beschikbaar zijn, al helemaal als hybride voertuig. Daarom is het cabine-interieur ook vertrouwd, en is aan vrijwel niets te zien dat we in een half-elektrische truck zitten. Op weg dan maar, naar de binnenstad. Bij het wegrijden valt op dat er geen dieselgeluid te horen is. Alleen de elektromotor werkt, om diesel te besparen. Zodra een beetje snelheid hebben, gaat de dieselmotor ook meedoen. Werkelijk permanent werken diesel- en elektromotor samen, als vanzelf intelligent, om met zo weinig mogelijk uitstoot van uitlaatgassen rond te rijden. Dat is zelfs op het kleine stukje naar het stadscentrum al goed te merken. Ook merken we al snel dat optimaal rijden met de Hybrid, dat wil zeggen met zo vol mogelijke batterijen, een aangepaste rijstijl vereist.

Rimpelloos
Maar we hebben nu even geen tijd om daarover te vertellen, want daar is de binnenstad al. De beweegbare palen zijn naar beneden dus rijden we zo de nog stille binnenstad in. Omdat het daar prettig is als de emissie en het geluid dat de truck produceert zo laag mogelijk is, drukken we op een knop en hup – de diesel houdt er mee op en we rijden zacht zoemend puur elektrisch verder. De overgang gaat rimpelloos, ook de Opticruise blijft onverstoorbaar zijn werk doen. Binnenin de cabine is het prettig stil, het meeste geluid dat we horen is wat gekraak en gepiep van de opbouw. De Scania Hybrid heeft een Piek Quiet Truck certificaat. Terecht, zien we als we het geluid buiten de auto meten. Voorbijrijdend met 20 km/h registreert de geluidsmeter 65 dBa. Zelfs als we het later buiten de stad nog eens meten met 40 km/h, komt de auto niet boven de 70 dBa uit. Ruim voldoende dus voor ochtenddistributie. Zelfs nachtdistributie moet kunnen, want van de Scania Hybrid ligt echt niemand wakker. Letterlijk dus.

Twee?
In de binnenstad van Arnhem komen we elektrisch voortgedreven wel twee kilometer ver. Of je dat altijd haalt? Dat ligt een beetje aan het aantal stops dat gemaakt moet worden, of dat je veel moet wachten op ander verkeer. Er zijn gevallen bekend waarbij ook 3 of 4 kilometer elektrisch werd gereden. Nog steeds vroeg in de ochtend maar wel met een leeg accupakket verlaten we de binnenstad weer.

Anders rijden
Iets later, in stadsverkeer en op provinciale wegen, is het duidelijk dat optimaal rijden met de Scania Hybrid een iets andere rijstijl vereist. Om zoveel mogelijk energie weer in het batterijpakket te stoppen, is het zaak ver vooruit te kijken en indien nodig telkens licht te remmen. Daarbij is de vertraging dan niet eens het belangrijkste, maar het accupakket wordt snel opgeladen. Wat opvalt is dat elektrisch rijden alleen mogelijk is bij snelheden onder 50 km/h. In het dashboard zit ook een knop om te ‘snelladen’. Daarbij gaat de dieselmotor permanent draaien en wordt de elektriciteit in verhoogd tempo de accu’s in ‘gepompt’. Handig als je over niet al te lange tijd weer een binnenstad in moet. Wat de stand van de batterijen is en hoe snel er bijgeladen wordt, is duidelijk af te lezen in het display.

Milieuvriendelijk rijden is met de Scania Hybrid goed mogelijk. Wie biodiesel of HVO kan tanken, vermindert de CO2-uitstoot met zelfs 92 procent. Grote vraag is natuurlijk of er voor deze Scania Hybrid wel een businesscase is. De meerprijs bedraagt 50.000 euro. Volgens Scania is die in zeven jaar tijd terug te verdienen, omdat de Scania Hybrid 18 procent brandstof bespaart ten opzichte van een vergelijkbare dieseltruck. Die zeven jaar is overigens precies de levensduur van het batterijenpakket. Slimme vervoerders proberen met deze truck privileges te krijgen: bij verladers, bij de overheid. Nachtdistributie is echt een mogelijkheid met deze Scania, dus geef ‘m dan ook de mogelijkheid!

TEKST & FOTO’S: ARJAN VELTHOVEN

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer