Het is en blijft stil op de Betuwelijn. De anderhalve maand geleden geopende goederenspoorlijn kampt opnieuw met problemen. Het commerciële goederenvervoer is twee weken geleden stilgelegd vanwege een te hoog aantal storingen met het veiligheidssysteem European Train Control System (ETCS). Dat meldde een woordvoerder van Railion.
Railion, de grootste goederenvervoerder op het spoor in Nederland, baalt van de nieuwe tegenslag. “Tot nog toe hebben er maar 20 tot 25 goederentreinen gereden en dat is natuurlijk veel te weinig”, aldus de zegsman. “Het belangrijkste probleem is de communicatie tussen de locomotieven en de baan. Die verloopt niet optimaal.”
Op dit moment rijden er alleen testtreinen over het 4,7 miljard euro kostende tracé tussen het havengebied van Rotterdam en de grens met Duitsland. Het is nog onduidelijk wanneer de goederenvervoerders weer reguliere transporten kunnen uitvoeren.
“De problemen kwamen aan het licht tijdens testritten tussen Kijfhoek bij Rotterdam en Zevenaar”, weet de Railion-woordvoerder. “Treinen deden 3,5 uur over die rit van ongeveer 100 kilometer, terwijl dat ongeveer een uur zou moeten zijn.”
Aan de Duitse kant van de Betuwelijn wordt nog hard gewerkt, zo zegt Marcus Bertrams, directeur van goederenvervoerder Rail4chem Benelux in de Volkskrant. “Het is groot manco dat er slecht wordt samengewerkt met het Duitse spoor.” Ook in Nederland is het tracé nog niet klaar. Door deze werkzaamheden, uitgevoerd door spoorbeheerder ProRail, is de lijn voor de rest van het jaar van zaterdag tot dinsdag gesloten.
Aan de Duitse kant van de Betuwelijn wordt nog hard gewerkt, zo zegt Marcus Bertrams, directeur van goederenvervoerder Rail4chem Benelux in de Volkskrant. “Het is groot manco dat er slecht wordt samengewerkt met het Duitse spoor.” Ook in Nederland is het tracé nog niet klaar. Door deze werkzaamheden, uitgevoerd door spoorbeheerder ProRail, is de lijn voor de rest van het jaar van zaterdag tot dinsdag gesloten.