Ga naar hoofdinhoud

Stroomstoring strop voor transporteurs

De stroomstoring in de Bommeler- en Tielerwaard loopt uit op een grote strop voor de vele transporteurs en logistiek dienstverleners die gevestigd zijn in deze regio. “Op zo’n ramp ben je niet berekend en het is nu een kwestie van overleven voor ons”, is de algemene teneur. De verwachting is dat de stroomstoring zeker niet voor vrijdagavond is opgelost.

Het begin van de ellende: de hoogspanningsmast die door de Apache werd geramdEen van de gedupeerde transporteurs is Bram van Tuyl Koel- en Vries-Transport uit Gameren in de Bommelerwaard. Bijna alle werknemers zijn gisterochtend door de directie van Van Tuyl naar huis gestuurd. “Alleen de planners zijn aanwezig maar het enige dat zij kunnen gebruiken is de telefooncentrale die aangesloten is op een noodaggregaat die we uit een kampeerwagen hebben gehaald. Bovendien hebben we het nu stervenskoud hier op kantoor”, zegt planner John van Tuyl. Kritische factor vormt op dit moment het koel- en vrieshuis van Van Tuyl. “Door de goede isolatie kan deze zonder stroom nog enige tijd koelen en vriezen, maar het moet niet al te lang meer duren, want dan begint het krititiek te worden met de houdbaarheid van de producten”, aldus Van Tuyl.
Ook staan er op dit moment een aantal volle trailers te ronken met de dieselmotoren aan die niet kunnen vertrekken. “Voor de poort wachten bovendien zo’n tien trucks die geladen moeten worden, maar zolang de stroomstoring voortduurt is dat onmogelijk. Het is al met al voor ons nu een kwestie van overleven, want je bent als bedrijf hier gewoon niet op berekend.”
 
overzicht van het door de stroomstoring getroffen gebiedIn de Tielerwaard kampen de daar gevestigde logistieke bedrijven met dezelfde problemen als Van Tuyl. Logistiek dienstverlener G. van Doesburg uit Waardenburg is met enige moeite, doordat zijn generatoren het af en toe laten afweten, telefonisch bereikbaar voor commentaar. “We draaien nu op een kwart door te improviseren met generatoren”, zegt directeur Gijs van Doesburg. Met behulp van de generatoren kan de centrale server van het bedrijf twee computers draaiende houden. “Gevolg hiervan is dat we niet kunnen communiceren met de boordcomputers van veertig vrachtauto’s die in Slovenië, Kroatië en Italië rijden.”
Ook in het warehouse, dat voor een kwart operationeel is, is het een kwestie van improviseren voor Van Doesburg. “De batterijen van de elektrische heftrucks en pompwagens moeten we nu stuk voor stuk opladen. Bovendien kunnen we ook geen gebruik maken van truckwerkpaats omdat de elektrische deuren niet geopend kunnen worden. Ik hoop dan ook van ganser harte dat stroomstoring is opgelost zodat we dit weekend de distributie en groupage vervoer naar Italië weer op gang kunnen brengen.”
 
Voor Van Doesburg is het een dubbele strop aangezien veel van zijn trucks begin deze week ook vast hebben gestaan in Italië als gevolg van de chauffeursstaking. “Wat financiële schade is weet ik nu nog niet, maar die zal onmeetbaar groot zijn”, aldus Gijs van Doesburg. 
 

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer