'Tachograafkaarten 10 euro te duur' • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Tachograafkaarten 10 euro te duur’

Kiwa heeft in 2015 tien euro te veel gerekend voor het verstrekken van een tachograafkaart. Daardoor streek het instituut in ieder geval bijna 370.000 euro te veel aan inkomsten op. Dat blijkt uit een validatieonderzoek van Pricewaterhouse Coopers naar de kostprijsmodellen van ILT en Kiwa.

tachograaf kaartAl jaren zijn de tarieven die Kiwa rekent voor de tachograafkaarten onderwerp van kritiek. In 2014 werd er zelfs met een beroep op de WOB getracht inzage te krijgen in de contracten tussen ILT en Kiwa, maar tevergeefs. Nu heeft een onderzoek van PWC aan het licht gebracht dat de tarifering van  de tachograafkaarten, maar ook van andere vergunningen in het goederenvervoer, hoger zijn dan de kostprijs. De overheid heeft altijd voorgeschreven dat de tarieven kostendekkend moeten zijn, en niet meer dan dat. Nu blijkt echter dat Kiwa alleen al in 2015 tonnen heeft verdiend aan de tachograafkaarten. Volgens de berekening van PWC kostte een tachograafkaart in 2015 99 euro (excl. BTW) en waren de kosten voor Kiwa niet hoger dan 89 euro.

Als kanttekening moet wel worden gesteld dat andere vergunningstarieven verre van kostendekkend waren. In totaal schoot Kiwa er zelfs, volgens de berekeningen van PWC, zelfs 975.000 euro bij in. “De leges voor goederenvervoer en bus leveren een hogere opbrengst op dan de gemaakte kosten. Bij de andere sectoren is dit niet het geval, waardoor de vergunningen voor goederenvervoer en bus momenteel een deel van de kosten voor de andere sectoren compenseert”, concludeert PWC. Per 1 januari 2017 moeten ILT en Kiwa een vereenvoudigd tarievenstelsel gaan hanteren, zo schreef minister Schultz in een brief aan de Tweede Kamer.  “In het voorgestelde kostprijsmodel hanteert Kiwa dezelfde kostprijzen ongeacht de sector. Daarmee reduceert Kiwa de kruissubsidiëring die momenteel gedeeltelijk plaatsvindt tussen de sectoren”, aldus PWC in haar rapport.

4 reacties op “‘Tachograafkaarten 10 euro te duur’

  • Met stijgende verbazing dit artikel gelezen , en verbazing is over gegaan in VERONTWAARDIGING !!!
    Wat een k….. onderzoek !!!
    De prijs die Kiwa rekent voor tachograafkaarten is VEEL en VEEL te hoog !!!
    TIP , laat TLN een dealtje maken met hun Duitse collega’s en daar de tachokaarten voor ons bestellen , in duitsland kosten de verschillende tachokaarten (voor chauffeur / bedrijf / werkplaats ) tussen de € 33,- en € 40,- !!!!!
    De duitse kaarten passen wel in onze tacho’s , dus wat is het probleem !!

  • Menno

    Wordt ons weer wat voorgelogen!!! In Duitsland kost de chauffeurskaart 37 euro, en 2 dagen is ie klaar. Meer kost de kaart in Nederland ook niet !!

  • Marc

    Ik kan me voorstellen dat het niet goed voelt dat een kaart in Nederland duurder is dan een vergelijkbare kaart in Duitsland.
    Maar we moeten niet vergeten dat bijna in alle landen om ons heen de kaart wordt gesubsidieerd door de overheid. Dat wil zeggen dat de tachograafkaarten in die landen onder de kostprijs worden uitgegeven.
    Wellicht goed als dat eens gecheckt wordt.

  • kees strien

    Sake denk aan je hart, onderhand half Nederland houdt zich met zulk soort zaken bezig. Valt me mee dat er nog geen onderzoekscommissie met PWC over dit onderzoek bezig is.
    keesstrien

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer