Nieuws

Tarieven en omzet wegtransport in de lift

De omzet in de transportsector steeg in het eerste kwartaal van 2017 in alle branches. De omzet van goederenwegvervoerders steeg met 7,8 procent j-o-j. Het was daarmee het 14e kwartaal op rij dat deze branche omzetgroei liet zien. Ook de omzet van opslagbedrijven (+1,6 procent j-o-j) en van logistieke dienstverleners (+4,6 procent j-o-j) steeg in het eerste kwartaal. Positief is ook dat de tarieven voor het wegvervoer stegen. Dat meldt ABN Amro.

De vooruitzichten voor 2017 en 2018 zijn positief voor het wegvervoer. Dit is te zien aan de tarieven die wegvervoerders kunnen vragen. Die stegen in het eerste kwartaal van 2017 met 1,7 procent j-o-j. Vooral de tarieven voor het tankvervoer (+2 procent) en het vervoer van droge bulk (+1,6 procent) stegen. Droge bulk is onder andere bouwmateriaal, wat veel meer vervoerd wordt door de stijgende bouwproductie. Ook de tarieven voor koeltransport (+1,5 procent) en containervervoer (+0,4 procent) stegen. De dieselprijs is in het eerste halfjaar van 2017 met 16,3 procent gedaald, wat op termijn positief kan zijn voor de marges van wegvervoerders. In contracten worden de prijzen vaak voor langere tijd vastgelegd. De bouwproductie steeg in de eerste vijf maanden van 2017 met 6 procent j-o-j. De vooruitzichten blijven positief. De omzet steeg met 6,5 procent j-o-j. Voor zowel 2017 als 2018 wordt 4,5 procent productiegroei verwacht. Het detailhandelsvolume steeg in de eerste vijf maanden van 2017 met 2,4 procent j-o-j. Voor 2017 wordt 1,5 procent groei verwacht van het verkoopvolume en voor 2018 een groei van 1,3 procent. Vooral de omzet van webwinkels groeit hard. In de eerste vijf maanden van 2017 steeg de omzet met 16,5 procent j-o-j. Naar verwachting groeit de omzet in 2017 met 16 procent en 2018 met 15 procent.

Opvallend is zowel de omzetgroei in de zee- en kustvaart en de binnenvaart. De omzet van bedrijven actief in de zee- en kustvaart steeg in het eerste kwartaal met 5,9 procent j-o-j en die van binnenvaartondernemers met 6,1 procent j-o-j. Voor bedrijven in de zee- en kustvaart is dit de eerste omzetgroei sinds het tweede kwartaal van 2014. De omzetgroei wordt veroorzaakt door een sterke prijsstijging in het eerste kwartaal. In de binnenvaart had deze prijsstijging te maken met laagwater.

In het eerste halfjaar van 2017 steeg het vervoerde volume via Schiphol met 8,7 procent j-o-j. De wereldhandel steeg in de eerste vijf maanden van 2017  met 2,9 procent j-o-j. Schiphol groeit dus nog steeds harder. Het aantal vliegbewegingen van vrachtvluchten steeg in het eerste halfjaar van 2017 1,7 procent j-o-j. In 2016 steeg het aantal vliegbewegingen nog met 6,2 procent. Er wordt steeds meer vracht met passagiersvluchten vervoerd. Ook is de capaciteit van Schiphol beperkt, waardoor het aantal vrachtvluchten nog maar beperkt kan stijgen.

De overslag in de Rotterdamse haven steeg met 3,9 procent j-o-j in het eerste halfjaar van 2017. De overslag van droge bulk in Rotterdam groeide in het eerste halfjaar van 2017 met 5,2 procent j-o-j. Vooral de agribulk blijft het goed doen. De natte bulk deed het in 2016 al niet heel goed en dat heeft zich in het eerste halfjaar van 2017 doorgezet. De overslag daalde met 1 procent j-o-j. In 2016 werden er al meer containers in Rotterdam overgeslagen en deze trend zette in het eerste halfjaar van 2017 stevig door. De overslag van containers steeg met 10,4 procent j-o-j. Daarmee neemt Rotterdam ook een voorsprong op de haven van Antwerpen, waar de overslag van containers ‘maar’ met 2 procent j-o-j steeg in het eerste halfjaar van 2017. De effecten van Maasvlakte 2 en de aanleg van twee nieuwe containerterminals beginnen nu duidelijk te worden.

De Amsterdamse haven had ook een goed halfjaar. De overslag van droge bulk steeg hard. De overslag van steenkolen steeg met 20 procent j-o-j en de overslag van overige droge bulk waaronder bouwgrondstoffen steeg met 17 procent j-o-j. Ook de containeroverslag deed het goed met een stijging van 6,9 procent j-o-j.

Het binnenvaartvolume daalde in het eerste halfjaar van 2017 met 2,4 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Er werd minder binnenlands vervoerd (-2,5 procent j-o-j), er was minder afvoer (-4 procent j-o-j) en de doorvoer daalde in het eerste kwartaal ook, met 1,3 procent j-o-j. Alleen de aanvoer van producten was stabiel in het eerste halfjaar van 2017.

In het eerste halfjaar van 2017 werd zowel minder droge bulk als natte bulk vervoerd. Net als in de Rotterdamse haven doet het containervervoer het goed. Het aantal containers  dat werd vervoerd in het eerste halfjaar van 2017 steeg met 4,2 procent. Hiervan kunnen droge bulkschepen profiteren, want  containers worden in dezelfde schepen vervoerd. Nu het vervoer van droge bulk blijft tegenvallen, is dit voor droge bulkschepen een goed alternatief.

Het goederenvervoer over het spoor daalde in het eerste kwartaal van 2017 met 0,4 procent j-o-j. Zo’n 92 procent van het volume wordt internationaal vervoerd. Duitsland en Italië zijn de belangrijkste bestemmingen. In het eerste kwartaal van 2017 daalde het internationaal vervoer met 2,4 procent j-o-j. De meeste goederen werden afgevoerd. De haven van Rotterdam is hiervoor een belangrijk beginpunt. De afvoer van goederen daalde met 7,1 procent j-o-j. Wel werden er meer goederen aangevoerd (+4,4 procent j-o-j), meer goederen doorgevoerd (+29,3 procent j-o-j) en meer goederen binnenlands vervoerd (+29,2 procent j-o-j).

In het eerste halfjaar van 2017 is het aantal faillissementen flink afgenomen. Het aantal daalde met 9,9 procent op jaarbasis. In totaal gingen in het eerste halfjaar van 2017 109 transportbedrijven failliet. Het aantal faillissementen daalt sinds eind 2013. De meeste faillissementen zijn te zien in het wegvervoer. Ook in deze branche neemt het aantal faillissementen sterk af, namelijk met 13,7 procent j-o-j in het eerste halfjaar van 2017. In het spoorvervoer en de binnenvaart gingen het in eerste halfjaar van 2017 geen bedrijven failliet. In het spoorvervoer zijn sinds 2009 geen bedrijven meer failliet gegaan. Het aantal faillissementen van opslagbedrijven steeg flink in het eerste halfjaar van 2017, namelijk met 28,2 procent j-o-j.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven