Jan en Gerard de Rooy staan ook in 2008 weer aan de start van ‘Le Dakar’, de wereldberoemde woestijnrally. Zonder DAF, maar met Iveco. “Het hebben van een motor waar we 100 procent op kunnen vertrouwen is voor ons zeer belangrijk”, aldus teamleider Jan de Rooy.

Als op 5 januari de trucks van Team de Rooy aan de start verschijnen, zullen veel toeschouwers even met de ogen moeten knipperen. Er is veel veranderd voor het Team. Het blauw van Gauloises is tegelijk met de hoofdsponsoring van het sigarettenmerk van de auto’s verdwenen. Het oranje van De Rooy Transport is nu de kleur van de trucks. De zoektocht naar een hoofdsponsor is door tijdgebrek tevergeefs gebleken.
Iveco nummer 1
‘Powered by Iveco Schouten’, staat er nu breeduit over de Ginafs X2223. De Rooy Transport had al banden met Fiat en Iveco voor het dagelijkse werk, en die link bleek vruchtbaar bij het vinden van een nieuwe motor, na het besluit van DAF om niet langer aan Dakar deel te nemen. “In Iveco Schouten hebben we een betrouwbare partner gevonden, die bekend is in de autosport. De motoren van Iveco zijn in Dakar betrouwbaar gebleken. Het is misschien niet zo bekend, maar Iveco is de nummer 1 in diesels boven de 70 pk”, vertelt Jan de Rooy. De Rooy monteerde in de Ginaf een Iveco Cursor 13 motor met 820 pk en een koppel van maar liefst 3200 Nm. Een groot voordeel van de motor is de koeling. “Die is dermate goed dat makkelijk een half uur tot een uur kunnen planken, zo is al gebleken bij tests in Narbonne en Tunesië”, aldus een verheugde Gerard de Rooy. De motor is trouwens ver naar achteren geplaatst. “De reglementen staan dat toe, en het verlegt het zwaartepunt van de auto meer naar achteren”, aldus De Rooy jr. Jan de Rooy heeft alle vertrouwen in de Iveco. “We kunnen ‘m niet opblazen, want als hij te warm wordt, regelt hij zichzelf terug naar toeren die gezond zijn en waardoor de boel niet in de soep loopt. Da’s uitstekend, want ik wilde alleen terug naar de Dakar Rally met een motor die heel blijft.”

Lees meer over Team de Rooy in Dakar 2008 in de december-editie van TTM