Ga naar hoofdinhoud

Test: Iveco Stralis 460 NP Hi-Way

Iveco is goedbeschouwd de uitvinder van de vrachtwagen met Liquefied Natural Gas (LNG) als brandstof. Daarom is het ook aan het Italiaanse merk om als eerste een LNG-truck in te zetten op onze internationale testroute. Hoeveel LNG verdwijnt er na de testrit in de tanks? [INHOUD | INDEX TTMnl2018_6_22]

De internationale verbruikstest van TTM.nl is een klassieker. Talloze trucks reden de dik 530 km lange route, vaak met licht zenuwachtige demochauffeurs achter het stuur. Startpunt is steevast Shell-tankstation Bergh aan de A12. Daar kun je wèl diesel tanken, maar geen LNG. Dus verleggen we voor de test van de Iveco Stralis ‘Natural Power’ het startpunt naar het Rolande LNG-vulpunt in Westervoort, zo’n 17 km verderop. Het tanken van LNG is een nauwkeurige procedure. Niet alleen zijn er tal van veiligheidsregels, LNG moet goed gekoeld zijn voordat het de tank in kan stromen. Dat betekent dat je in sommige gevallen even moet wachten voor de tankinstallatie klaar is. Het tanken zelf gaat best snel, maar voordat we met de Iveco kunnen vertrekken zijn we netto toch wel een kwartier bezig, meer dan bij een tankbeurt voor diesel.

Otto
Maar terwijl onze demo-chauffeur de Iveco probeert vol te tanken, hebben wij de gelegenheid de Stralis NP460 eens goed te bekijken. De Iveco beschikt over twee LNG-tanks aan weerszijden van het chassis. De tanks zijn allebei goed voor 195 kg aan LNG, want ja, LNG meet je in kilo’s en niet in liters. Volgens Iveco moeten die twee volle tanks (samen 395 kg dus) goed zijn voor een actieradius van 1600 km, dus bang om met lege tanks te komen staan hoeven we vandaag niet te zijn. Onder de tank zien we trouwens een wat platte, erg lelijke uitlaat komen. Verdient echt niet de schoonheidsprijs. Het maakt overigens niet uit op welke tank, links of rechts, je het tankpistool aansluit. Beide tanks zijn via één aansluiting te vullen. We laten de in helderblauwe lak gespoten cabine van de Stralis even kantelen voor een blik op de krachtbron, want die is bijzonder. Het is de FPT Cursor 13, een 12,8 liter grote otto-motor, voorzien van bougies dus en werkend volgens het stoichiometrische verbrandingsprincipe. Iveco hanteert deze motor omdat het ervan overtuigt is dat de otto-motor het beste past bij toepassing van gas, zowel LNG als CNG. Met de cabine weer op zijn plek en volle LNG-tanks zijn we klaar voor vertrek.

Pakket
De Iveco Stralis NP460 in deze test is voorzien van de Hi-Way cabine. Dat is de grootste cabine, de vloer ligt op een heel nette 135 cm. Er zijn drie traptreden, dus of je nu links of rechts instapt, in vier stappen ben je binnen. De Stralis heeft natuurlijk een bekend interieur, dat inmiddels al weer jarenlang meedraait. In cabinetests scoort de Stralis nooit optimaal, maar toch valt er best goed mee en in te leven. De Stralis wordt volgend jaar volledig vernieuwd, maar Iveco levert op onze testtruck toch nog een update met een nieuw cabinepakket, bestaande uit nieuwe stoelbekleding, een gordijn dat helemaal dicht kan en een zonnescherm dat iets verder naar beneden kan.

Ecoroll
Veel belangrijker dan de cabine-uitvoering is natuurlijk de aandrijflijn van de Stralis NP460. De Cursor 13 gasmotor levert 460 pk en daarmee komt Iveco op een acceptabel niveau voor internationaal transport. De Cursor 9-motor die we eerder testten had 400 pk. Belangrijker dan de pk’s is het koppel van deze motor. Dat bedraagt 2000 Nm en het is beschikbaar vanaf 1100 toeren. De motor is gekoppeld aan de bekende ZF Traxon bak, die Iveco Hi-Tronix noemt. Op onze testtruck zit ook Hi-Cruise, Iveco’s eigen predictive cruise-control. Ook EcoRoll is aanwezig, wat we zelfs al in de eerste kilometers op weg naar de Duitse grens kunnen merken! Eenmaal in Duitsland voelen we veel van de oneffenheden van de A3 doordringen in de cabine. De 8-tons vooras, met 385/55 Michelins, helpen natuurlijk ook niet om het comfortabeler voor ons te maken.

Stil
Het comfort zou dus iets beter kunnen, maar de Cursor 13 zorgt wel voor stilte in de cabine. Onze geluidsmeter laat, terwijl we met 85 km/h en 1200 toeren voort zoeven, een geluidsniveau van 66 dB(a) zien. Dat is heel netjes en je kan ook met je eigen oren beoordelen: het motorgeluid is ontdaan van de dieseldreun. Die is in dieselauto’s eigenlijk nooit tot last, maar in deze Stralis merk je dat je ook zonder kunt en dat dat bijzonder prettig is.

Echt stil
Op de Autobahn stellen we Hi-Cruise bij 85 km/h in op 5 km/h overspeed en 5 km/h underspeed. Moeiteloos trekt de Iveco ons over de Duitse heuvels. Gaat het bergaf, dan werken de retarder en de voetrem netjes samen. Een motorrem zit er niet op deze Stralis NP, want dat past niet bij een gasmotor. Op onze befaamde klim verslikt de ZF Hi-Tronix zich even. Onze chauffeur schakelt met de hand terug van 7 naar 5, waarop de Hi-Tronix de zesde gang inlegt en de aandrijflijn het even af moet leggen tegen het hellingspercentage: we staan stil. We zijn daarna ook weer vlot op weg, maar opmerkelijk en zeker onverwacht is deze hick-up wel.

Bio
Na ruim 565 kilometer staan we weer in Westervoort en tanken in totaal 154 kg aan LNG. We komen uit op een gemiddeld verbruik van 27,2 kg LNG op 100 km. Dat is in vergelijking met een dieseltruck een net verbruik. Kijken we naar de actieradius, dan scoren we met dit verbruik 1452 km, iets slechter dan wat Iveco ons vooraf beloofde. Beter kan ook, werd met een actieradius van 1700 km onlangs bewezen op de route Londen-Madrid. Deze test bewijst maar weer eens dat LNG echt een alternatief voor diesel is. De extra kosten voor aanschaf van de truck en het onderhoud moeten echter wel terugverdiend worden. Het moet echter een goed gevoel geven om te weten dat met het rijden op LNG een CO2-besparing van  10-20 procent ten opzichte van diesel wordt behaald. In de toekomst kunnen we zelfs CO2-neutraal gaan rijden, met bio-LNG op basis van ons eigen afval. Dat is nog wel even weg, maar wel iets om niet alleen van te dromen maar ook naar te streven. Diverse instanties, waaronder Iveco zelf, werken er in ieder geval hard aan. Een pluspunt van de gasmotor in deze Iveco is dat er helemaal geen Adblue nodig is.

Het inzetten van een LNG-truck is geen eitje, zo bespreken we elders in deze editie van TTM.nl. Het is daarom wel een beetje makkelijk van Iveco zich te tooien met hashtags als #followtheleader en #deathofdiesel. De Iveco Stralis NP460 voldoet in ieder geval op onze testroute, nu is het aan anderen om LNG-trucks als deze te laten floreren in het wagenpark van transportbedrijven.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer