MAN TGL Euro 6 • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

MAN TGL Euro 6

(JULI/AUGUSTUS 2014) – MAN stuurde als eerste fabrikant haar nieuwste lichte Euro 6-truck naar Nederland voor een uitgebreide test op de TTM.nl route. Hoe brengt de TGL, MAN’s kleinste truck uit het gamma, het er vanaf?

MAN presenteerde twee jaar geleden op de IAA 2012 al haar nieuwe Euro 6-trucks. Van de TGL tot de TGX en alles daartussenin. Bijzondere aandacht is er in het nieuwe Euro 6-segment van MAN voor het distributiesegment. Daarin figureren maar liefst drie modellen: de TGL, de TGM en de TGS, waarbij die laatste dicht aanschurkt tegen de langeafstandstruck TGX en daarvoor wellicht zelfs een vervanging is.

Met het vernieuwde front heeft de TGL in ieder geval weer een hele nieuwe look die modern aandoet. Het interieur is goed maar doet zakelijk aan, zeg maar geheel in lijn met de banden met Volkswagen. Deze console ziet er wat eigenaardig uit, en je moet ook even studie maken van de knoppen voor optimaal gebruik. De hoek van de bumper is eenvoudig te vervangen, maar de lichtunits lijken ons op deze hoogte toch kwetsbaar. Met een stoel in het midden en de leuning ervan omlaag, is er opeens meer ruimte voor documenten of een fles. e motor is maar viereneenhalve liter groot, maar heeft souplesse èn 180 pk beschikbaar. Hoe eenvoudig kan het zijn: deze draaiknop voor bediening van de TipMatic versnellingsbak. Zo hoort het bij een distributietruck. Slechts één trede en je zit al in je stoel.

Maar in de vroege zomermorgen is er nergens een TGS, TGX of TGM te zien op ons startpunt in Deventer. Wel een zilvergrijze TGL, compleet met box , in dit geval voorzien van afbeeldingen van de complete Euro 6-range. De nieuwe TGL is verkrijgbaar als 5-, 6-, 7,5- en 10-tonner. Onze testauto voor vandaag is een 7,5-tonner, al spreekt MAN zelf van een 8-tonner, gezien de typeaanduiding. De auto is voorzien van een grote dakspoiler bovenop de C-cabine, een dagcabine. De TGL is voorzien van een nieuw front. Groot staan de letters MAN op de glanzende grille, smaakvol afgemaakt met een grote chromen strip met het MAN-logo erbij. De windgeleiders staan wat prominenter aan de zijkanten van de voorzijde, de luchtinlaten lijken iets groter. Opvallend is de optionele zonneklep, die de auto wel een wat stoerder voorkomen geeft. Ook noemenswaardig is de bumper, die hoeken heeft die makkelijk te vervangen zijn. De lampen op de hoeken van de bumpers lijken ons wel kwetsbaar. Dat kan een kostbare zaak worden als er in de stad een paaltje over het hoofd wordt gezien. Ondanks alle wijzigingen aan het front is het cabinehuis niet veranderd. MAN is er overigens trots op dat de TGL in talrijke configuraties leverbaar is. De versie die TTM.nl rijdt is bijzonder geschikt voor stedelijke distributie, en dat past dan weer prima bij een van de dossiers in deze TTM.nl-editie.

routetabel

Zakelijk
Laag bij de grond is normaal gesproken een term die niet al te positief is, maar dat is bij deze TGL toch anders. Het chassis ligt laag bij de grond en dat zorgt ook voor een makkelijke instap. Er is maar één trede, op 45 cm hoogte, de cabinevloer ligt op 91 cm hoogte. Veelvuldig in- en uitstappen vereist dus zeker geen klimpartijen. In de cabine wacht ons een verrassing: het chauffeurshuis is bijzonder luxe uitgevoerd. Dat verwacht je niet snel bij zo’n lichte distributieauto. De stoelen hebben velours bekleding, de chauffeursstoel is van ISRI, en is luchtgeveerd en verwarmd. Er is airco aanwezig, evenals stoffen bekleding op de portieren. Het geeft het interieur van de TGL welhaast de uitstraling en het comfortniveau van een personenauto. Mooi, maar vergis u niet: MAN had op onze testtruck voor maar liefst bijna 28.000 euro aan opties geschroefd. De cabine ademt in het algemeen een vriendelijke sfeer. Natuurlijk, net als bij de TGX komt het wat zakelijk over. Laten we zeggen dat je kunt zien dat Volkswagen tegenwoordig een stevige vinger in de pap heeft bij MAN. Maar is dat erg? Nee, de gebruikte materialen voldoen prima. Ook ergonomisch is alles goed voor elkaar, met veel knoppen op het stuur en een aanvullende set op de naar de chauffeur toe gedraaide console. Die bevat overigens wel heel veel knopjes, maar met een beetje studie is er goed uit te komen waar alles voor dient. Achter de stoelen is circa 13 cm ruimte voor spulletjes. Verder is er in de TGL weinig ruimte om spullen even neer te leggen. Of toch… de optionele derde stoel heeft een neerklapbare rugleuning met twee bekerhouders en een documentenklip. Handig, maar dus slechts tegen meerprijs verkrijgbaar. De motortunnel in de cabine is slechts 14 cm hoog en loopt naar voren af. Zo kan de chauffeur als het nodig is ook aan de rechterzijde uitstappen. Voordat we starten, kijken we nog eens goed voor ons, naar en ook door het stuur. Dan valt het nette instrumentendisplay op, wat overzichtelijk is en functioneel, maar niet hypermodern. Een mooi multimedia navigatiesysteem lijkt zo uit een VW Golf te zijn gehaald. Het is wel erg makkelijk in gebruik.

ruimtetabel

TipMatic
MAN voldoet natuurlijk met al haar auto’s aan de Euro 6-emissie-eis, en was naar eigen zeggen de eerste met een Euro 6-distributietruck. Om dat te bereiken is de viercilinder commonrail dieselmotor, met de prachtige naam D0834 LFL 67, voorzien van EGR en SCR. Een 20 liter AdBlue-tank is gemonteerd aan de rechterzijde van het chassis, er net achter hangt de SCR-unit. Als we nog maar net onderweg zijn, merken we het al: deze MAN is prettig om mee te rijden. Hij is erg comfortabel, zoals gezegd, maar de nieuwe cabineophanging met vier punten aan de achterzijde werkt ook mee aan soepele rit. Op de vooras vinden we een enkele bladveer, op de achteras zit luchtvering. De MAN toont zich zeer wendbaar en hij stuurt erg strak. De chauffeur kan de handen vrijwel altijd aan het stuur houden dankzij de TipMatic automatisch gesynchroniseerde versnellingsbak, voorzien van zes gangen. De automaat is overigens een extra op deze auto, maar levert zoveel gemak op dat hij de extra centen wel waard is. De bak kan overigens ook manueel gecorrigeerd worden, zelfs op het stuur, maar dat bleek tijdens onze test helemaal niet nodig. TipMatic heeft overigens ook een stand voor manoeuvreren, bijzonder handig in de stad.

vergelijkingstabel

Noodstop
MAN monteert ook op de TGL de Exhaust Valve Brake, oftewel de EVB-motorrem. Die werkt volledig automatisch spectabelen heeft een 65 procent hogere prestatie dan een conventionele motorrem. Helemaal fijn is dat hij gewoon te bedienen is via de voetrem. Ook de cruise control werkt fijn samen met de EVB. De TGL heeft als optie Emergency Brake Assist, en dat dat heel goed werkt, merken we als in Velp iemand voor ons bovenop de rem gaat staan. Het is even schrikken, maar we staan netjes op tijd stil.

In de stad en op de snelweg zijn de motor en aandrijflijn stil. TipMatic geeft zijn schakelimpuls mooi op tijd door aan de motor, hoogstens rond de 1.800 toeren. Ook op snelheid meten we amper meer dan 70 dB(a). De MAN is overigens voorzien van nog veel meer veiligheids- en hulpsystemen, zoals Hill Assist (MAN noemt het Easy Start) en LaneGuard, om te voorkomen dat we buiten de lijntjes rijden. Of dat nou echt nodig is voor een distributietruck die veelal regionaal zal rijden, betwijfelen we, zeker als we de meerprijs zien van 2.340 euro.

Vergelijk
Na een dag lang rijden door binnenstad en over provinciale weg en snelweg parkeren we de MAN TGL weer bij het BP-tankstation. Daar scoort de TGL met 15,9 liter op 100 km een aanvaardbaar verbruik. Het is wel jammer dat we al zo lang geen lichte distributietruck meer hebben getest, dat een echt vergelijk niet eerlijk is. Daarom laten we de TGL maar debuteren in een nieuwe tabel en hopen binnenkort onderweg te kunnen gaan met concurrerend materieel. Dat neemt echter niet weg dat deze TGL met recht zijn mannetje staat en zich kwalificeert als bijzonder ‘streetwise’.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van juli/augustus 2014. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Foto’s: Jan Lieftink

 

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer