Test Scania V8 620 met Topline-cabine • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Test Scania V8 620 met Topline-cabine

(NOVEMBER 2006) – Een beetje verwennerij: één keer per jaar moet het
kunnen.TTM testte Scania’s machtige V8 en ontdekte dat je met de 620 niet alleen snel, maar ook zuinig kunt rijden. Enige beheersing van de rechtervoet is daarbij wel een voorwaarde.

Scania is met 620 pk niet de sterkste -dat is MAN’s TGA met 660 pk – maar het is wel de enige truck met een V8-motor. Kun je dat horen? Nee, bij de nieuwste versies van Scania’s V8 eigenlijk niet meer. Zowel binnen als buiten is het geluidsniveau gelijk aan dat van een zescilinder lijnmotor. Merk je het bij het rijden? Ja, als je het gaspedaal maar even aanraakt, spuit de V8 er vandoor. Het aantal Scania’s met V8-motor is maar een klein percentage van het totaal. Klanten zijn vaak eigen rijders, maar er zijn ook enkele bedrijven in het zwaar transport die ermee rijden. Een nieuwe doelgroep zouden de LZV-gebruikers kunnen zijn, ware het niet dat de meesten daarvan de toegestane 60 ton niet halen.
Niettegenstaande de relatief kleine klantengroep koestert Scania de voor het imago zo belangrijke V8 en wordt deze steeds verder ontwikkeld. Dus kwam er ook een Euro 4-versie. Scania redde het niet met EGR en daarom moesten we tijdens onze test ook het verbruik aan AdBlue meten. Overigens staat op de website van Scania nog steeds te lezen dat men ruim voor de inwerkingtreding van Euro 5 met een EGR-versie komt. We wachten in spanning af. Scania levert de V8 in 500, 580 en 620pk. Alleen de 500 is er in Euro 5-uitvoering, de twee andere zijn er alleen als Euro 4-motoren. Het koppel van de 620 ligt op een bijna angstaanjagend niveau van 3000 Nm. Bijna te veel voor één aangedreven as, zou je zeggen, maar de moderne elektronica regelt dat het onmogelijk is om ‘wheelies’ te maken, ofschoon je er wel van uit mag gaan dat de kilometerprestatie van de trekasbanden wat matigjes zal zijn.

Te pas en te onpas
Al meteen bij wegrijden merk je de enorme trekkracht en het is natuurlijk erg verleidelijk die te pas en te onpas te gebruiken, vooral bij hogere snelheden. Onze test-Scania had een overdrivebak waarbij de op één na hoogste versnelling de ‘prise directe’ was. Wanneer je de Opticruise bij 80 één stapje terug laat schakelen heb je het gevoel dat de directe doorkoppeling in de ‘prise’ een extra duw in de rugleuning veroorzaakt. Overigens springt de Opticruise-software in het algemeen voorzichtig om met al die paarden. De schakelmomenten liggen zo tussen de 900 en 1500 omw./min., afhankelijk van de belasting. Plezierig is de flexibiliteit, want met 40 ton in de tiende versnelling 50 km/uur rijden gaat heel goed. De 12-gangsbak is trouwens vernieuwd. In tegenstelling tot Volvo’s I-Shift heeft het nieuwe model nog wel een synchromesh, omdat Scania naast Opticruise natuurlijk handgeschakelde transmissies blijft aanbieden. Wel is het synchronisatiesysteem iets afgeslankt. Ook is het huis van het ‘range’-gedeelte nu van licht metaal. Door die twee dingen samen is de hele bak 50 kilo lichter geworden. De nieuwe bak schakelt snel, naar ons gevoel is de range-schakeling iets sneller dan bij de oude bak. Het hele schakelgebeuren wordt bij ingeschakelde Opticruise natuurlijk bepaald door de sofware. Ook die is weer verder ontwikkeld. Zo werd vaker dan vroeger vooral bij opschakelen een gang overgeslagen. Bij Scania is Opticruise gekoppeld aan de retarder en de motorrem. Het is mogelijk een bepaalde daalsnelheid en een kruissnelheid in te voeren waarbij het verschil tussen die twee mag variëren van 3 tot maar liefst 15 km/uur. Het regelspel bij ingeschakelde Opticruise was wat rustiger dan bij de Volvo die we vorige maand testten. Dat heeft mede te maken met het feit dat Scania nog niet de functie kent van het in de vrijstand afdalen. Ook levert men nog geen ‘adaptive cruise control’. Beide worden volgend jaar leverbaar. Pas dan kunnen we een echte vergelijking maken tussen de software van Opticruise en die van I-Shift. Een elektronische handigheid die we en passant op de Scania ontdekten, is het feit dat de terugrolrem zowel in voorals in achterwaartse richting werkt. Wanneer het systeem is ingeschakeld en je bij stilstand de voetrem iets langer intrapt, blijft de rem er automatisch op staan. Pas bij wegrijden wordt de rem gelost. Voor dat wegrijden is nog altijd een koppelingspedaal nodig. Het hebben van een koppelingspedaal is overigens bij manoeuvreren onbetwist een voordeel. Maar nu de meerderheid van de zware trucks bij de meeste merken geleverd wordt met schakelautomaat zonder koppelingspedaal, begint het Scania-pedaal wel op te vallen. Vast staat echter dat het koppelingspedaal pas verdwijnt met het vertrek van Scania’s hoogste baas Leif Östling. Door de avances van MAN leek dat moment in zicht te komen, maar volgens de laatste berichten is een overname nu weer minder voor de hand liggend.

Intarder verbeterd
Een ander punt waarmee Scania zich van alle andere merken onderscheidt, is dat men geen motorrem van het decompressietype levert. Als je vraagt waarom, krijg je geen duidelijk antwoord behalve dan dat men alle vertrouwen heeft in de combinatie-uitlaatrem met hydraulische intarder. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat die combinatie uitstekend remt. Het eerdere bezwaar dat de retarder halverwege de helling een paar standen terugschakelt omdat de temperatuur oploopt, is door de software ondervangen door de ventilator iets eerder in te schakelen. Op onze afdalingstest was de combinatie intarder/uitlaatrem meer dan voldoende om de 40 km/uur vast te houden. Halverwege moest zelfs nog twee tandjes worden teruggeschakeld. Overigens is het bezwaar van een intarder dat die de weerstand in de aandrijflijn groter maakt en dus een paar tienden aan extra brandstofverbruik veroorzaakt. Ook wat betreft brake-blending gaat Scania zijn eigen weg. Zo wordt de uit- laatrem pas ingeschakeld als de intarder in zijn hoogste stand staat. Overigens kwam het een paar keer voor dat de – goed hoorbare – uitlaatrem met wel érg korte tussenpozen werd in- en uitgeschakeld. De uitlaatrem kan ook nog bediend worden via een voetknop. De intarder kan worden bediend via het rempedaal, via de Opticruise (wanneer een daalsnelheid is ingegeven) of via een handel aan het stuur. Ook voor het Scania rem- en cruisesysteem geldt dat je chauffeurs goed moet trainen om ze te leren hoe ze dit soort elektronica juist moeten gebruiken. Scania heeft dit beter en ook al langer geleden begrepen dan de andere truckmerken, want men biedt de chauffeurs van klanten al meer dan 25 jaar de Beers Truck Training aan.

Topline
Onze test-Scania was uiteraard voorzien van de meest luxueuze en grootste cabine die men heeft, de Topline. Ook het uitrustingsniveau paste bij het vorstelijke vermogen: met leer beklede stoelen, magnetron en koffiemachine. De koellade onder het onderste bed was nota bene voorzien van een diepvriesvak! Traditioneel wordt er bij tests van Scania wat de cabine betreft altijd over twee dingen moeilijk gedaan: geen afsluitbare bovenkasten en een legpuzzelachtig matras op het onderbed. Dat laatste was ook in deze Topline aanwezig. De bovenkasten hadden wel deksels, hele chique zelfs uit getint glas. Maar in de kasten was, dankzij magnetron en koffiemachine, natuurlijk geen ruimte over voor alle spullen van de chauffeur. Een goed voorbeeld van ‘elk voordeel heb z’n nadeel.’

Snel en zuinig
Wat de prestaties van de 620 betreft, valt op dat het brandstofverbruik verrassend laag is. Als je op de vlakke weg voorzichtig rijdt, is zelfs een verbruik van 1op 4 haalbaar. Maar tegen de heuvel op merk je natuurlijk heel goed dat er onder de motorkap geen zes maar acht man om drinken vragen. Daar staat tegenover dat trucks met dit vermogen geweldige gemiddelde snelheden halen. Of dit u als ondernemer overigens wat oplevert, betwijfelen we ten zeerste. Tijdwinst door sneller rijden is zelfs over langere trajecten een kwestie van minuten en bij inhaalverboden heb je al helemaal niets aan al de pk’s. Als je hem niet inzet voor zwaar transport is de Scania 620 Topline dus gewoon een truck voor de baas die zijn chauffeur, of voor de eigen rijder die zichzelf wil verwennen. En daar is op zich natuurlijk niets mis mee.

Voor de specifieke testuitslagen kunt u deze pdf bekijken:

 Test- Scania-V8-620.

 

Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergrote versie.

                                  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer