Ga naar hoofdinhoud

Volvo FH-500 Dual Clutch

Volvo is een van de truckfabrikanten die af en toe verbaast met technologische vindingen. I-See bijvoorbeeld. Of Dynamic Steering. Innovatie die het leven van de chauffeur vergemakkelijkt en als het goed is ook efficiency oplevert. TTM.nl ging op pad met de nieuwste vinding van Volvo: I-Shift Dual Clutch. [TTMnl2016_2_14]

Lezers met een goed geheugen herinneren zich vast dat we al eens eerder hebben gereden met Volvo’s I-Shift Dual Clutch. Dat klopt, maar dat is inmiddels anderhalf jaar geleden, dus het is wel tijd voor een hernieuwde kennismaking. Maar… Dual Clutch, wat was dat ook alweer? Het is een doorontwikkeling van Volvo’s I-Shift automatische transmissie, in principe de vijfde evolutie van I-Shift.

Het bijzondere aan deze nieuwe versie van I-Shift is dat het een dubbele koppeling heeft, of eigenlijk zijn het twee transmissies naast elkaar, zo heeft Volvo ons ooit uitgelegd. “I-Shift Dual Clutch bestaat eigenlijk uit twee parallel aan elkaar opererende versnellingsbakken. Er wordt gewerkt met twee prise-assen en een dubbele koppeling. Hierdoor kunnen twee versnellingen tegelijkertijd worden gekozen. De koppeling bepaalt welke versnelling actief is. Dus als de ene versnelling losgelaten wordt, wordt de andere tegelijkertijd opgepakt. Dat gaat zo snel dat er geen koppel verloren gaat en de chauffeur amper merkt dat er geschakeld wordt. Er is ook minder verandering in toeren en dat betekent minder motorgeluid in de cabine. Het rijcomfort neemt ontegenzeggelijk toe”, zei Jonas Odermalm van Volvo destijds bij de introductie.

Grijs
Dat willen we graag ervaren als we weer eens voor dag en dauw aan de Nederlands-Duitse grens staan. Het is een beetje grijze dag, de zon zullen we vandaag weinig zien. Het wegdek is nog een beetje nat van wat regen. Het donkere wegdek contrasteert mooi met de lichtgrijze FH die klaar staat, compleet met aerodynamisch geoptimaliseerde ‘teardrop’ oplegger. Het ontwerp van spectabelde FH is alweer enkele jaren oud, maar nog steeds erg modern en attractief. De creativiteit van transporteurs en chauffeurs heeft laten zien dat de FH met kleuren en effecten goed gepersonaliseerd kan worden. Ook in de Globetrotter XL-cabine heerst Zweeds design. Opvallend is dat het ontwerp, destijds niets minder dan baanbrekend, de tand des tijds goed doorstaat. Nog belangrijker is dat het gebruik in de praktijk van alledag bijzonder goed bevalt, zo bleek ook nog eens in onze recente cabtest. Net als bij de cabine in die test heeft onze test-FH geen tweede bed, maar een optionele, slimme kastenrij tegen de achterwand. De niet door iedereen gewaarde pook voor de I-Shift bediening bij de bestuurdersstoel is vervangen door eenvoudige knoppen in het dashboard. In de cabine geraken, gaat met drie tredes en vier stappen die liggen op respectievelijk 38, 75, 117 en 156 cm hoogte. Ga je daarna naast de bestuurdersstoel staan, dan bevind je je op een 9 centimeter hoge motortunnel, waarboven echter nog bijna 2 meter aan staruimte is. Voldoende ruimte in ieder geval om te bewegen en iets essentieels te doen als omkleden.

‘Idling’
Maar we gaan al snel weer zitten, want er moeten veel kilometers afgelegd worden. Onder de motortunnel bromt de D13K motor van 500 pk zachtjes. Het toerental komt bij de kruissnelheid van 85 km/h uit op 1.090 t/min. Dat betekent dat het maximale koppel van 2.500 Nm dan ook beschikbaar is, want dat is er in het gebied van 1.000 van 1.400 toeren. I-See stellen we in op EcoLevel 2, met een overspeed van 4 km per uur. Al ver voor Oberhausen kunnen we vaststellen dat I-Roll veelvuldig actief is. Verbazingwekkend vaak zakt het toerental ver terug en lijken we ‘idling’ over de Autobahn te zoeven.

Display
Op het tweede gedeelte van de route, op weg naar de lunchstop bij Siegen, leren we de I-Shift Dual Clutch beter kennen. In de af en toe pittige hellingen op de A45 moet de I-Shift af en toe letterlijk flink aan de bak, maar het schakelen gaat uiterst soepel. Zo soepel zelfs dat je er eigenlijk niets van merkt. Er is geen wegvallen van vermogen, geen terugval in toeren of een duidelijk inleggen van de nieuwe versnelling. We moeten af en toe gewoon naar het display kijken om te zien dat er geschakeld wordt. En zo tuffen we dus bijzonder comfortabel de Duitse heuvels op. Kort na de lunch bewijst I-Shift Dual Clutch zich pas echt op onze befaamde klim. Die legt de FH af in een zeer snelle 4 minuut 48, en daarbij heeft hij niet lager nodig dan de zevende gang. Dat is wel grappig, want de enige overgang in versnellingen waarbij Dual Clutch zijn soepele werk niet doet, is tussen de zesde en zevende versnelling. De oorzaak daarvan is dat juist daar wordt geschakeld van lage naar hoge gearing. Wat wellicht ook meetelt in de soepele gang bergop, is dat I-See nu ook onze bergklim op de Bundesstrasse herkent.

routetabel

VEB
Op het Bundesstrasse-gedeelte van onze testroute leren we ook weer Volvo Dynamic Steering waarderen. Dat bewijst zich juist op stedelijke of regionale routes waar veel bochten moeten worden genomen. Ook op de snelweg zorgt het echter voor meer rust in het stuur, en dus minder vermoeidheid bij de chauffeur. Op de helling in onze route waar we slechts met 30 km/h een dorpje in mogen rijden, houden de Volvo Engine Brake en af toe de voetrem de combinatie mooi onder controle. In de zesde gang kachelen we naar beneden.

druppelAan het eind van de dag hebben we dik 500 km achter ons liggen en hebben we volop kunnen genieten van de I-Shift Dual Clutch. Wat schakelt dat fijn! Maar de vraag is: is dat alles? Onze testchauffeur beweert dat het snellere schakelen ook leidt tot minder brandstofverbruik. Mooie gedachte, maar aan de pomp stelt de FH-500 I-Shift Dual Clutch teleur. 31,2 liter op 100 km, dat is maar ietsje beter dan het verbruik dat we haalden met de FH16-750! Dat is erg jammer, en het bewijst dat de Dual Clutch niet leidt tot een beter brandstofverbruik. Dat heeft Volvo zelf ook al eens aangegeven, maar 5000 euro meerprijs voor alleen fijner rijden en meer handelingssnelheid van de bak is wel erg veel. En terwijl wij mijmeren over TCO en op dat moment nog niet weten dat Volvo net als Renault ook spoedig met D13 commonrail motoren op de proppen komt, parkeren we de FH daar waar we ’s ochtends begonnen zijn. Met een dubbel gevoel dus, dat wel.

Tekst: Arjan Velthoven | Foto’s: Jan Lieftink

#meerprijs #verbruik #fijnschakelen

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer