Tielbeke is al klaar voor platooning • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Tielbeke is al klaar voor platooning

Tielbeke Logistiek zou liever vandaag dan morgen nog starten met truckplatooning. Het transportbedrijf moet echter wachten tot geschikte vrachtwagens, die op zijn vroegst medio 2017 beschikbaar zijn. Dat zegt Tielbeke in een artikel van InnovatieCentrale.

Tielbeke citydolly LZVErnst-Jan Dorgelo, een van de directeuren van Tielbeke: “Vanuit de strategie dat input tot output leidt, loopt Tielbeke graag voorop bij nieuwe ontwikkelingen. Dat hebben we destijds ook gedaan met de Lange Zware Voertuigen (LZV’s) met een lengte van 25 meter. Zo hebben we omstreeks 2003-2004 voor een klant een maatwerk LZV-voertuig ontwikkeld. Dat was lastig, omdat we ons aan strikte voorwaarden moesten houden. Maar de kennis die we in dat vroege stadium hebben opgedaan was later – toen de regels versoepelden – goed bruikbaar. We zijn daarna, in 2007, dan ook bij de ontwikkeling van de tweede generatie LZV’s betrokken geweest. En nu rijden we rond met meerdere LZV’s in diverse configuraties.’ Nu bekijkt Tielbeke, samen met A.S. Watson – drogisterijketen met onder meer de merken Kruidvat, Trekpleister en ICI Paris XL – de mogelijkheden van truck platooning.”

“We hebben met A.S. Watson een paar trajecten uitgestippeld vanaf Heteren in de richting van België en in de richting van Groningen”, aldus Dorgelo. “Verder zijn onze chauffeursinstructeurs bij TNO in Soesterberg geweest. Daar staat een simulator, waarin zij werden geconfronteerd met verschillende verkeerssituaties. Zo konden zij ervaren hoe het is om in een platoon, kort op je voorligger, te rijden. Die ervaring is nodig om hun vertrouwen te vergroten.”

tielbeke-lng-pers-2016Natuurlijk zijn er nog wel vragen over platooning. Zo praatte Tielbeke over aansprakelijkheid met TVM. En Dorgelo vraagt zich af hoe de techniek zich houdt. “De vrachtwagens zijn via wifi met elkaar verbonden. Maar wat zou er gebeuren als wifi uitvalt? Deze vraag is belangrijk, omdat wifi-gegevens de gegevens van de adaptive cruise control overrulen: dat is nodig om de trucks zo optimaal mogelijk achter elkaar te laten rijden. Maar we hebben een back-up nodig, voor het geval dat de draadloze communicatie wordt gehacked. Ook vraag ik mij af of truckplatooning altijd gunstig is voor de doorstroming van het verkeer op de wegen. Hoe gaat dat bij op- en afritten, met verkeer dat er tussen wil?”

Ondanks deze vragen wil Tielbeke dolgraag aan de slag met platooning. Het is nu wachten op de beschikbaarheid van vrachtwagens. Dat gaat volgens Dorgelo nog wel even duren. “Ik heb de vrachtwagenfabrikanten gevraagd of het mogelijk is truckplatooning in bestaande voertuigen in te bouwen. Dat gaat helaas niet. De eerste vrachtwagens die zijn toegerust met de techniek om te platoonen komen op zijn vroegst medio of eind 2017 op de markt. Zo gauw ze beschikbaar zijn, kunnen wij gewoon beginnen.”

Bron: Innovatiecentrale

Eén reactie op “Tielbeke is al klaar voor platooning

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer