Andere tijden voor Noordendorp Transport • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Andere tijden voor Noordendorp Transport

Noordendorp Transport uit Haaksbergen bestaat al meer dan een eeuw, maar ondergaat momenteel in levensjaar 103 misschien wel een van de grootste veranderingen in haar historie. En dat heeft veel, heel veel invloed op het wagenparkbeheer. Maar directeur Michel Wentink is niet voor één gat te vangen.

Michel Wentink werkt dit jaar zelf al 30 jaar bij Noordendorp Transport. “Begonnen met het wassen van de vrachtauto’s”, glimlacht hij bij de herinnering. Hij klom rap op en behoort al sinds 1995 tot de directie van Noordendorp Transport. Het transportbedrijf heeft zich de laatste decennia ontwikkeld tot een echte logistiek dienstverlener, met een warehousetak en een koeriersbedrijf.

Noordendorp heeft twee hoofdactiviteiten: transport voor productie- en bouwbedrijven en levensmiddelendistributie voor Plus Supermarkten. “Nou, dat is net veranderd”, reageert Wentink. “Sinds 1 januari rijden we niet meer voor Plus. Die activiteit is naar Simon Loos gegaan. Die heeft toch wat meer slagkracht en dat wilde Plus graag.” Een ingrijpende gebeurtenis: “35 chauffeurs, 19 opleggers, allemaal weg. Trekkers die we hadden, veelal Euro 3 en Euro 5, naar de handel. Ja, het is ingrijpend, maar ik wist ook dat wij met onze grootte moeilijk konden groeien in de retail. Dus ik voelde al langer dat dit eraan kwam”, zegt Wentink, die geenszins angst heeft voor de toekomst. “De bouw trekt aan, hier in Nederland, in Duitsland al wat langer. Daar kunnen we zeker succesvol zijn.”

Uitproberen
Het wagenpark van Noordendorp bestaat nu nog uit onder meer 19 trekkers van de merken DAF, Volvo en Renault. “16 DAF’s, twee Volvo’s en één Renault”, geeft Wentink de verhoudingen weer. “Wij zijn altijd een DAF-bedrijf geweest. Eén Volvo hebben we gekocht omdat we snel een drie-assige trekker nodig hadden. De tweede Volvo hebben we gekocht samen met  een DAF toen de Euro 6 uitkwam. Toen konden we ook mooi de Volvo en de DAF eens onderling vergelijken, want bij DAF hadden we in het begin met  Euro 5 wat problemen met de doseermodules van Adblue. En die Renault, die hebben we nu ruim een jaar. Die kunnen we ook mooi eens uitproberen. Bevalt goed tot nu toe, de Renault is ook wat goedkoper dan de Volvo in aanschaf. Na twee jaar gaat hij terug naar Renault, die zijn wel benieuwd naar de ervaringen.” De Volvo en de Renault zijn net als de nieuwste DAF’s wit, maar veel andere trucks van Noordendorp zijn nog groen. “De echte Noordendorp kleur. Mooi hoor, maar geen RAL-kleur. Dus die moesten we altijd over laten spuiten. Kostte veel extra geld. Sinds een paar jaar zijn de trucks wit. Veel beter als ze na een paar jaar toch weer uit het contract lopen.”

AdBlue
Wentink houdt nauwgezet het brandstofverbruik bij van zijn wagenpark. Hij laat de cijfers van door de jaren heen zien. “Van Euro 3 naar Euro 5 werd het veel zuiniger. Ook de stap van eerste generatie Euro 5 (gemiddeld 1 liter op 3,1 km) naar tweede generatie Euro 5 (gemiddeld 1 liter op 3,4 km) was groot. Euro 6 iets met 3,4 tot 3,5 km op een liter iets zuiniger, maar niet veel. De merken onderling? Dat verschilt niet veel.” Vraagtekens heeft hij wel bij het AdBlue-verbruik. “Dat verschilt tussen de auto’s soms wel heel erg. Het gaat alle kanten op.” Hij verwacht het dieselverbruik in de komende jaren verder te kunnen beperken. “Puur door vernieuwing van het wagenpark. Nieuwe auto’s zijn toch steeds weer wat zuiniger, is mijn ervaring.”

Scherp zijn
Noordendorp Transport heeft een eigen werkplaats, maar doet niet al het onderhoud zelf. “De Euro 6 trucks, dat zijn er nu tien, lopen in een contract bij de dealer. Dat wordt technisch zo geavanceerd, dat is niet goed meer zelf te servicen. De andere trekkers doet onze monteur Jordi Holtkamp nog wel zelf. Plus alle trailers, 30 in totaal. Het voordeel van de werkplaats is dat we niet voor elk wissewasje naar de dealer hoeven. Kleine reparaties kunnen we hier zelf dus ook. Dus ook als we straks alleen nog maar Euro 6 auto’s hebben houdt Jordi voldoende werk.” Noordendorp bestiert ook een eigen tankplaats en een truckwash, die beide ook voor derden beschikbaar zijn. Michel Wentink houdt zich sterk bezig met het wagenparkbeheer. “Ik hou alles in de gaten. Loop regelmatig een rondje om de auto’s, check de banden. Inkopen van banden doe ik ook zelf. De relatie met Euromaster is goed, maar als ondernemer moet je scherp zijn.” Zo weet hij ook al dat de verschuiving van het werk naar vrijwel enkel bouw- en productietransport het wagenpark niet veel zal veranderen. “Trekkers met 380, 410 pk, da’s nog steeds voldoende voor ons werk. Misschien dat we er nog eens een drie-assige trekker bij kopen, maar meer zal het niet zijn”, aldus Wentink.

Tablet
Wentink weet dat regeren vooruitzien is. “De laatste oplegger die we hebben gekocht is ook geschikt voor breedtetransport en dus voor ons transport nu. Ik wist al een tijdje dat Plus bij ons zou vertrekken en kon daar op anticiperen.” Afgelopen zomer liet Noordendorp Transport al een nieuw WMS live gaan in haar warehouse. “In & Out van Centric. Nu kunnen klanten onder meer online hun voorraad inzien en nieuwe zendingen aanmelden”, zegt Wentink. “Maar we gaan nog meer stappen maken op ICT-gebied. Daar heb ik bewust mee gewacht om het op de nieuwe situatie te kunnen toepassen. We stappen met het TMS over van Transpass CS naar Transpass Enterprise. We kunnen dan de kostprijs per rit veel beter zien en we kunnen een koppeling met de boordcomputer maken. Voor Pasen willen we live zijn met Enterprise. De boordcomputers zelf gaan we ook vernieuwen. Tot nu toe gebruikten we Carrierweb van Transics, we zijn ons aan het oriënteren wat we nu willen. Een boordcomputer, of een combinatie van een app met smartphone of tablet. Die beslissing is nog niet genomen, maar ik wil ook daarmee dit jaar stappen zetten.”

Noordendorp zit volop in een transitiefase. Wat betreft activiteiten, maar ook rond het materieel en werktools. Verbetering is altijd welkom bij Wentink. “Ook bij jezelf. Ik wil nog kritischer zijn op inkoop, maar ook naar de inzet van je wagenpark. Minder stilstand bij onderhoud is wel een wens. Meer efficiency is altijd een uitgangspunt. Platooning vind ik ook mooi, maar niet voor het beperkte gebied waar wij in rijden. Dat is meer iets voor pan-Europese inzet. Een concept als de LZV ligt dan veel dichter bij ons werk.”

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer