Na België gaat nu ook Frankrijk het cabine-kamperen beboeten. Frankrijk heeft vorige week een wet aangenomen die het chauffeurs verbiedt te slapen in het voertuig. De Franse wetgeving is een nationale vertaling van de Europese rij- en rusttijden regelgeving. Op overtreding staat de chauffeurs of zijn of haar werkgever een boete van 30.000 Euro en 1 jaar gevangenisstraf te wachten. TLN is van mening dat deze strafmaat alle proporties te buiten gaat. Het laat wederom zien dat Nederlandse chauffeurs in toenemende mate vogelvrij zijn in Frankrijk.
De Franse wetgeving is een nationale vertaling van de Europese rij- en rusttijden regelgeving. De Europese Verordening die regels stelt voor de rij- en rusttijden van chauffeurs stelt dat de verkorte wekelijkse rust (24 uur) in het voertuig mag worden doorgebracht. Hieruit wordt vervolgens geconcludeerd dat de normale wekelijkse rust (45 uur) derhalve niet in het voertuig mag worden doorgebracht. TLN staat voor een uniforme handhaving van de rij- en rusttijden regelgeving in Europa. De oorspronkelijke doelstelling van deze wetgeving was onder andere het verbeteren van de verkeersveiligheid, het zorgen voor eerlijke concurrentieverhouding en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van de chauffeur. Een boete van maximaal 30.000 euro en zelfs een jaar gevangenisstraf opleggen voor het doorbrengen van de nacht in de cabine van een vrachtauto, die daar volledig voor is ingericht, is echter volslagen absurd.
Bovendien is het volstrekt onwenselijk dat Lidstaten de wetgeving verschillend interpreteren. De meeste EU landen handhaven niet op een dergelijke overtreding. Alleen Frankrijk en België hebben vooralsnog de rust in de cabine als speerpunt gedefinieerd. Waarbij Frankrijk de kroon spant als het gaat om beboeting. De verschillen in interpretatie, maar überhaupt handhaving zorgt voor veel onzekerheid bij ondernemers. TLN heeft daarom Brussel opgeroepen om te interveniëren. TLN roept haar leden op om concrete voorbeelden van boetes in Frankrijk te melden om de juridische mogelijkheden door TLN te laten verkennen.
Leuk voor de Budget motels in Frankrijk. Drie Oostblokkers op 1 kamer voor 35 Euro per nacht en dan gasstel mee naar binnen in daar je eten koken, dat is huiselijk. Moet je wel alledrie de rekening meenemen, anders gelooft de politie je niet en krijg je alsnog een bekeuring.Leuk als je daar de dag na het weekend een kamer huurt en hij stinkt naar de knoflook en drank.
Zijn er dan eens 4 beterbetaalde Polen die samen een appartement huren in West-Vlaanderen om hun 45 uur weekendrust te kunnen nemen, elk met een aparte kamer, dan komt het gezeur van de gemeente, dat ze dat eigenlijk niet mogen huren want ze moeten domicilie nemen in dat appartement. Wanneer ze aangeven dat ze dit huren als tweede verblijf, doet de gemeente nog moeilijker dat dit niet om vakantieverhuring gaat en derhalve niet als tweede verblijf kan worden aanzien. Bovendien zet de gemeente dan ook nog eens de verhuurder onder druk met allerlei pestgedrag, zodat deze uiteindelijk de huur annuleert en dan nog zo correct is om zelfs de huurwaarborg terug te betalen. De vier Polen, slapen ondertussen allemaal terug in hun kabinet voor de 45 uur weekendrust.
Zoals het er nu uitziet, kan door de Franse controlerende instanties ook het verleden worden beboet 28dagen tachograaf. Derhalve een weekend overstaan in Spanje omdat lading nog niet klaar is op vrijdag middag, moet je aldaar dus ook een hotel gaan regelen. Het wordt vanaf 15 augustus onmogelijk 45 uur pauze te maken in de vrachtauto, want als je wordt gecontroleerd in Frankrijk ben je ook aan de beurt. Dus Frankrijk “lekker links” laten liggen…
Eindelijk dat er in Frankrijk ook iets aangedaan wordt,het zou in Belgie ook zoveel moeten kosten dan zijn we misschien van die oostblokkers verlost.Bij ons zijn we met 13 nationaliteiten maar alles op Belgische nummerplaat en belgische betaald,100% zeker want ik heb die mannen hun loonfiche gezien.Dus het kan.
Met een tentje naar de camping dan maar ?
mijn vraag blijft nog steeds hoe gaan ze dat controleren?
een ticketje van camping of hotel voor weekend is dat voldoende?
dan krijgt men ticketjes handel….
sommige chauffeurs doen graag hun hobby in het weekend, en als dat nu
toevallig rond de vrachtwagen hangen is en lampjes bijzetten….
dan kunnen ze toch in het weekend rond de vrachtwagen hangen….
misschien zouden ze beter zeggen dat de chauffeurs weekendrust in hun woonplaats moeten doorbrengen….
volgens mij is het gewoon een pestmaatregel, om de schone schijn hoog te houden dat er liberalisering is van diensten in europa, maar dat het eigenlijk niet echt verenigbaar is met sociale context in b/nl/fr/uk/…
daarom zouden ze beter quota instellen, per 100 camions dat een bedrijf heeft mogen er 20 cabotage rijden….enkel om onze chauffeurs te beschermen…
europese libelarisering, ok, maar niet ten koste van een bloedbad onder onze eigen chauffeurs
De Belgische FOD mobiliteit ( Ministerie van Verkeer) vermeldt op hun website :Het enige nieuwe is dat sinds 21 juni 2014, de controlediensten wanneer de inbreuk op Belgisch grondgebied plaatsvindt en wordt vastgesteld, een onmiddellijke inning van 1800 euro kunnen voorstellen voor deze inbreuk in plaats van de strafrechtelijke procedure op te starten.
Het nemen van de normale wekelijkse rusttijd aan boord van het voertuig moet worden vastgesteld door de controlediensten. De inbreuk kan enkel “op heterdaad” vastgesteld worden. Er zal geen bewijs “a posteriori” gevraagd worden van bestuurders om te bewijzen dat ze hun wekelijkse rusttijd niet aan boord van een voertuig hebben genomen.
Hier in Vuren (Lingewaal) industrieterrein wordt totaal NIET gecontroleerd. Er slapen nu weer “gewoon” chauffeurs in 2 tankwagens op de weg geparkeerd.. En ze laten altijd een puinhoop achter. Ze kiepen hun vuil gewoon in de berm. En de politie DOET NIETS. Rijden een keer langs en snel weer door. Echt belachelijk. Er wonen hier ook mensen bij hun bedrijf. Die zien de boel constant vervuilen.