Transport en Logistiek Nederland heeft de problemen rondom de digitale tachograaf in kaart gebracht. De ervaringen van haar leden en eigen onderzoek heeft TLN samengebundeld in het Grijsboek digitale tachograaf.
De conclusies zijn dat de administratieve handelingen en kosten ten opzichte van haar voorganger, de analoge tachograaf, zijn toegenomen. Bij invoering werd juist van uit gegaan dat de digitale tachograaf zou leiden tot een lastenverlichting voor transportondernemers. Dit komt vooral doordat de techniekvereisten zijn verouderd. Ook zijn de huidige Europese regels onduidelijk, waardoor de transportondernemer is overgeleverd aan de interpretatie door nationale overheden. Dit vergroot het risico op onterechte boetes. Een ander punt dat tot veel ergernissen onder transportondernemers en chauffeurs leidt is de lange verstrekkingstermijn van de bestuurders- en bedrijfskaarten.
TLN doet een beroep op de Europese en Nederlandse overheid en op de producenten van de digitale tachograaf en de bijbehorende randapparatuur om de problemen voortvarend aan te pakken. TLN wil waar mogelijk een bijdrage leveren in het aandragen van oplossingen en de uitwerking hiervan. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft inmiddels toegezegd om samen met TLN naar oplossingen te gaan zoeken.
Het grijsboek kan worden gedownload op de website van TLN.
TLN doet een beroep op de Europese en Nederlandse overheid en op de producenten van de digitale tachograaf en de bijbehorende randapparatuur om de problemen voortvarend aan te pakken. TLN wil waar mogelijk een bijdrage leveren in het aandragen van oplossingen en de uitwerking hiervan. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft inmiddels toegezegd om samen met TLN naar oplossingen te gaan zoeken.
Het grijsboek kan worden gedownload op de website van TLN.